סגור
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על ממריא מנתב"ג (צילום: יאיר שגיא)

מנתב"ג למומבאי ב-5 שעות: סעודיה אישרה לחברות התעופה הישראליות לעבור מעל שטחה

עד היום, חברות תעופה ישראליות לא היו יכולות לטוס מעל חצי האי ערב, ולכן נאלצו לעשות עיקוף שמאריך את הטיסה ומגדיל את מחירה משמעותית. המרוויחה המרכזית היא אל על, אולם ייתכן כי ההחלטה תוביל לתחרות נוספת על קווי המזרח

סעודיה הודיעה הערב (ד') באופן רשמי לחברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע כי הן יכולות לטוס במרחב האווירי של המדינה. כמו כן, גם חברות זרות שיטוסו לישראל יוכלו לטוס במרחב האווירי הסעודי.
נזכיר כי לפני כשבועיים וחצי, במהלך ביקור ביידן בישראל וטרם המראתו לג'דה, הכריזה סעודיה כי תאפשר לכל חברות התעופה "שעומדות בתנאים" לעבור דרך המרחב האווירי שלה, כאשר הכוונה היא לחברות התעופה הישראליות.
עד היום, חברות תעופה ישראליות לא היו יכולות לטוס מעל חצי האי ערב, ולכן נאלצו לעשות עיקוף שמאריך את הטיסה ומגדיל את מחירה משמעותית. פתיחת השמיים של סעודיה לטיסות ישראליות תקל בראש ובראשונה על הטסים למזרח. כך למשל, נתיב הטיסה למומבאי צפוי להתקצר לכ-4,000 ק"מ במקום כ-5,800 ק"מ, מה שיקצר את זמן הטיסה ביותר משעתיים (מכמעט 8 שעות ל-5 ורבע שעות) ויוריד את מחיר הכרטיס. גם טיסות ליעדים אחרים בהודו ולמדינות כמו תאילנד, סינגפור ואוסטרליה צפויות להתקצר, והמחיר יוזל בהתאם.
חברת התעופה הישראלית שמפעילה את רוב הקווים למזרח היא אל על, והיא צפויה להיות המרוויחה המרכזית. עם זאת, ייתכן וההחלטה תוביל לתחרות נוספת על קווי המזרח, ותעודד גם תיירות נוספת לישראל ממדינות אלו.
החלטה זו מתווספת להסכם התעופה שנחתם עם טורקיה בחודש שעבר ויאפשר טיסות ישראליות למדינה. הסכם זה מהווה הישג משמעותי עבור ענף התעופה הישראלי, שכן בשנה האחרונה טורקיה הייתה היעד הפופולרי ביותר עבור התייר הישראלי.
למרות שחברות התעופה הישראליות קיבלו אישור לטוס מעל סעודיה, נכון לעכשיו עדיין אין להן אישור לטוס מעל לסולטנות עומאן שנמצאת בקצה חצי האי הערבי. בממשלה מעריכים כי אישור זה יינתן בקרוב מפני שלעומאן יש קשרים עם ישראל עוד לפני התחממות היחסים עם סעודיה, אך כל עוד לא יתקבל אישור אז חברות התעופה הישראליות ייאלצו להמשיך לטוס בנתיבים הארוכים.