סגור

16 נעצרו בהפגנה בת"א; משפחות חטופים: "נחריף הצעדים, נמאס שמשקרים לנו"

נתיבי איילון נחסמו לתנועה ונפתחו לאחר יותר משעה - המשטרה הפעילה מכת"זית; עשרות מפגינים חסמו את צומת שער הנגב סמוך לשדרות; הפגנות נערכו גם בירושלים, הרצליה, כפר סבא ומוקדים נוספים; שתי מטרות אוויריות חשודות חצו לשטח ישראל, צה"ל תקף בדרום לבנון; ארבעה אנשי צוות מכוח האו"ם נפצעו מפיצוץ פגז באזור רמיש, צה"ל הכחיש במהירות. דיווח: המשלחת הישראלית עשויה להגיע לוושינגטון ביום שני, ולדון עם ממשל ביידן במבצע ברפיח

23:45 - מתאם הפעולות בשטחים בביקורת על האו"ם: תודו בכישלונכם בהעברת הסיוע ברצועה. ברקע הביקורת הבינלאומית החריפה על מצב הרעב הקשה ברצועת עזה, .מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פרסם בחשבונו ברשת X בשפה האנגלית תיעוד מהצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום ובו תכולת 400 משאיות סיוע אחרי בידוק ישראלי הממתינות לאיסוף וחלוקה של גורמי הסיוע של האו"ם.
"גם הפעם, תכולתן של 400 משאיות ממתינה לאיסוף והפצה מהצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום לאחר בידוק ישראלי. לסוכנויות הסיוע הבינלאומיות, אונר"א והאו"ם, אין את היכולות הלוגיסטיות לשם ביצוע עבודתם. על כן, על האו"ם לשאת באחריות - להודות בכישלונותיו, ולבצע את המוטל עליו כנדרש ולהגדיל את יכולותיו הלוגיסטיות", הסביר אלוף עליאן. (עינב חלבי)
15 צפייה בגלריה
משאיות סיוע לרצועת עזה
משאיות סיוע לרצועת עזה
משאיות סיוע לרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
23:00 - 16 עצורים בהפגנות בת"א, איילון נפתח לתנועה. המשטרה עדכנה כי 16 מפגינים נעצרו בתל אביב בגין הפרות סדר, וכי תשעה דוחות על סך 1,000 שקלים נרשמו על הפרעה לתנועה וחסימת צירים. בתוך כך, המשטרה מסרה כי כלל הכבישים שנחסמו נפתחו לתנועה. (אדם קוטב)
22:31 - המחאות בתל אביב: עשרה מפגינים נעצרו. עשרה מפגינים נעצרו במהלך המחאות בתל אביב. מוקדם יותר המפגינים ירדו לנתיבי איילון, וחסמו אותם לתנועה בשני הכיוונים. (אדם קוטב)
22:20 - חסימת נתיבי איילון: מכת"זית הופעלה לעבר המפגינים. המשטרה הפעילה מכת"זית לעבר המפגינים שחוסמים את איילון לכיוון צפון. במקביל, גם איילון לכיוון דרום נחסם על ידי מפגינים. (רועי רובינשטיין)
15 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון הפגנה למען ה חטופים ו הקדמת הבחירות 30.3.24
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון הפגנה למען ה חטופים ו הקדמת הבחירות 30.3.24
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: JACK GUEZ / AFP)

15 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון הפגנה למען ה חטופים ו הקדמת הבחירות 30.3.24
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון הפגנה למען ה חטופים ו הקדמת הבחירות 30.3.24
(צילום: דנה קופל)
21:58 - עשרות מפגינים חוסמים את צומת שער הנגב סמוך לשדרות. עשרות מפגינים חוסמים את צומת שער הנגב סמוך לשדרות, בקריאה להשבת החטופים. המפגינים במקום הם תושבי המועצות שער הנגב ואשכול, שנפגעו בטבח שבעה באוקטובר. (מתן צורי)
21:55 - המחאות בתל אביב: נתיבי איילון נחסמו לתנועה. נתיבי איילון נחסמו לתנועה במסגרת המחאה נגד הממשלה והעומד בראשה, והקריאות להשבת החטופים. המשטרה הכריזה על ההפגנה בדרך בגין בתל אביב כעל הפגנה בלתי חוקית. בהודעת המשטרה נכתב כי "למרות האישור שניתן ונקבע מתחם מוסדר למחאה בשיח עם המארגנים ובמקביל למחאה שאושרה ע"י המשטרה, התקבצו מספר מפגינים על דרך מנחם בגין באופן בלתי חוקי והחלו להפר את הסדר תוך הדלקת מדורות על הכביש".
כ-1,500 מפגינים ברחבת העירייה בהרצליה קראו להשבת החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה. כ-1,500 מפגינים מוחים בכיכר פריז בירושלים למען שחרור החטופים. (אדם קוטב, רענן בן צור, רוני גרין שאולוב)
15 צפייה בגלריה
מפגינים מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
מפגינים מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
המפגינים בת"א
(צילום: דנה קופל)
20:50 - משפחות חטופים: "נחריף הצעדים, נמאס שמשקרים לנו". משפחות חטופים שהשתתפו בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב הערב (שבת) יצאו לצעדה ברחובות העיר, כחלק מהחרפת הצעדים שלהן בקריאה לעסקה והודיעו כי שבוע הבא יעלו לכנסת. במהלך הצעדה של אלפי המשתתפים הודלקה מדורה ליד הקריה.
שיר סיגל, בתם של אביבה וקית' החטוף בעזה, קראה למאבק אזרחי רחב: "אנחנו לא נעמוד כאן יותר ולא נתחנן יותר. אנחנו יודעים שיש עסקה על השולחן ואתם מונעים ממנה להגיע. מהיום אתם הולכים לראות אותנו בכל המדינה ואנחנו הולכים לשרוף אותה, כי לנו נמאס שאתם משקרים לנו. אתם אומרים לנו שאתם עושים הכל - אתם לא עושים הכל".
הפגנות נערכות במקומות נוספים בארץ: אלפי מפגינים הגיעו לכיכר העיר בכפר סבא, בקריאה לבחירות. מאות מפגינים בצומת רעננה חוסמים את התנועה לסירוגין במחאה נגד הממשלה. המפגינים קוראים "תחזירו את המנדט לעם", ודורשים עסקה לשחרור חטופים. בקיסריה התפזרה המחאה, והמפגינים עברו לצומת אור יהודה הסמוכה. מפגינים מהימין הגיעו למחות נגד המפגינים. בבאר שבע מפגינים יותר מ-200 בני אדם בקריאה לעסקה לשחרור חטופים. המפגינים דורישם בנוסף את הקדמת הבחירות. בירושלים מאות מפגינים הגיעו לבית הנשיא בדרישה לקיום בחירות באופן מיידי (רועי רובינשטיין, אילנה קוריאל, רוני גרין שאולוב, רענן בן צור ואיתן גליקמן)
15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
ההפגנות בתל אביב
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)

15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
(צילום: דנה קופל)

15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
(צילום: JACK GUEZ / AFP)

15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
הפגנה מחאה בתל אביב חטופים 30.3.24
(צילום: דנה קופל)
19:15 - משפחות חטופים: "נתניהו - המכשול לעסקה, נפעל להחלפתו המיידית". חלק ממשפחות החטופים אמרו הערב (שבת) שראש הממשלה הוא המכשול לעסקה, והכריזו שמעתה - יפעלו להחלפתו המיידית. את ההצהרה שנשאו כ-20 משפחות פתחה איילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, שאמרה: "זהו היום ה-176 שבני המשפחה שלנו בעזה. קשה לנו להגיד את הדברים הבאים אבל אין לנו ברירה. מי שלא השאיר לנו ברירה זה ראש הממשלה שדוחה הצעות ומקשיח עמדות. הוא מונע הצעה ישראלית במשא ומתן וינהל אותו בעצמו. זה נראה לכם הגיוני שהמשא ומתן יתנהל על פי אדם אחד? הקואליציה מובילה מדיניות של זלזול במשפחות החטופים. החטופים עדיין בעזה. זה כישלון מוחלט ומכוון".
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, המשיכה: "ראש הממשלה - אתה המכשול לעסקה, אתה מונע במודע עסקה ולכן אנו נעשה כל שביכולתנו בכדי להסיר את המכשול שזה אתה. היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק ומעכשיו נפעל להחלפתך המיידית. נפגין ונקרא להדחתך. אנו נפגין ונקרא להדחתך, נרדוף אותך ציבורית אנחנו לא נרפה עד שתפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר".
15 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות חטופים כי יפעלו להחלפת בנימין נתניהו 30.3.24
הצהרת משפחות חטופים כי יפעלו להחלפת בנימין נתניהו 30.3.24
הצהרת המשפחות
(צילום: שמוליק דודפור)
17:50 - בהמשך להתרעות על חשש לחדירת כלי טיס עוינים: זוהו מטרות חשדות, אחת התפוצצה. שתי מטרות אוויריות חשודות זוהו חוצות לשטח ישראל, ובעקבותיהן הופעלו התרעות על חשש לחדירת כלי טיס עוין באזור מעלות תרשיחא ובגליל העליון. אחת המטרות החשודות התפוצצה באוויר ללא יירוט. (יואב זיתון)
17:20 - האזעקות בקריית שמונה ומטולה התבררו כהתרעות שווא. האזעקות על ירי טילים שהופעלו בקריית שמונה ובמטולה התבררו כהתרעת שווא. (יואב זיתון)
17:04 - אזעקות הופעלו בקריית שמונה ומטולה. אזעקות המתריעות מפני ירי טילים ורקטות הופעלו בקריית שמונה, מטולה ויישובים נוספים בגליל העליון. מעט לפני חמש הודיע פיקוד העורף כי בהמשך לאזעקות שהתריעו על חדירת כלי טיס בגליל העליון, הוסר החשש - מבלי לציין אם בוצע יירוט. (יואב זיתון)
16:35 - חשש לחדירת כלי טיס עוין במעלות תרשיחא וביישובים בסביבה. אזעקה המתריעה בפני חשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלה במעלות תרשיחא, כפר ורדים, נווה זיו ויישובים נוספים בסביבה. (ynet)
16:30 - מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור ששימשו את חיזבאללה במרחבים א-טייבה, א-נאקורה וכפר חנין שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי במהלך היום זוהו שיגורים לעבר מספר מרחבים בצפון הארץ, וכי צה"ל תקף את מקורות הירי. (יואב זיתון)
13:40 - כוח יוניפי"ל שנפצע בדרום לבנון נפגע מפיצוץ פגז. ביוניפי"ל, הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם שמוצב בדרום לבנון, עדכנו כי ארבעה חברי צוות שלהם בדרום לבנון נפצעו מפיצוץ של פגז לידם, בעת שערכו סיור רגלי באזור רמיש. בנוסף הם עדכנו כי הם עדיין חוקרים את מקור הפיצוץ, לאחר שבכלי התקשורת שמזוהים עם חיזבאללה האשימו את ישראל, ואילו דובר צה"ל מיהר להכחיש ואמר כי צה"ל לא תקף שם. בהודעת הארגון נכתב כי תקיפה על כוח שומרי השלום הינה "בלתי מתקבלת על הדעת". (רויטרס)
11:58 - דיווחים: כטב"ם תקף רכב של יוניפי"ל בדרום לבנון; צה"ל: לא אנחנו תקפנו. כלי תקשורת לבנוניים מדווחים כי כטב"ם תקף רכב של יוניפי"ל באזור רמיש שבדרום לבנון, והצוות שנסע בו נפצע. סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה שני גורמי ביטחון שאישרו את הידיעה, אך הוסיפה כי אין אישור לכך מטעם האו"ם. לפי "אל-מיאדין", הצוות שהותקף כולל ספרדים ונורבגים מיוניפי"ל, שהועברו לעיירה א-טירי לטיפול. בין הפצועים, כך דווח, גם אזרח לבנוני שעובד כמתרגם. דובר צה"ל הכחיש בתוקף שישראל אחראית על התקיפה, ומסר: "בניגוד לפרסומים, צה"ל לא תקף הבוקר רכב יוניפי״ל במרחב רמיש". נציין כי מדובר בכפר נוצרי, שהיו בו עימותים השבוע עם גורמי חיזבאללה. (ליאור בן ארי)
11:31 - נפילה בשטח פתוח בגליל העליון; דיווח בלבנון על תקיפות ישראליות. מהמועצה האזורית גליל עליון נמסר כי בשעות הבוקר זוהתה נפילה אחת בשטחים פתוחים, לאחר שיגור מלבנון, ללא אזעקה. לא דווח על נזק או נפגעים. במקביל, כתב רשת "אל-מנאר" המזוהה עם חיזבאללה, עלי שועייב, דיווח על תקיפות ישראליות בא-טיבה שבדרום לבנון. (שמעון אלבז, ליאור בן ארי)
15 צפייה בגלריה
תקיפה בא-טיבה בדרום לבנון
תקיפה בא-טיבה בדרום לבנון
תקיפה בא-טיבה בדרום לבנון


9:08 - מחבלים ניסו להעביר אמצעי לחימה וחוסלו מהאוויר. דובר צה"ל עדכן כי כוחות צה״ל ושב״כ ממשיכים בלחימה במרחב בית החולים שיפא. צוות הקרב של חטיבה 401, סיירת נח״ל וכוחות שייטת 13 בפיקוד אוגדה 162 נלחמים במרחב תוך הימנעות מפגיעה באזרחים, חולים וצוותים רפואיים. ביממה האחרונה הלוחמים המשיכו לחסל מחבלים, לאתר אמצעי לחימה ותשתיות טרור במרחב.
צוות הקרב של חטיבת גבעתי ממשיך לפעול במרחב אל-אמל. הלוחמים חיסלו ביממה האחרונה מספר מחבלים שניסו לפגוע בכוחות באמצעות מטען. אתמול, לאחר שיגור משטח רצועת עזה למרחב כיסופים שנפל בשטח פתוח, כלי טיס של חיל האוויר תקף את המרחב ממנו בוצע הירי והושמדו שלושה פירים מבצעיים.
עוד נמסר כי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל ממשיך לפעול במרכז הרצועה וחיסל מספר מחבלים לאורך היממה האחרונה. באחת התקיפות, הכוחות זיהו חוליית מחבלים במבנה צבאי, אשר נראו מנסים לשנע אמצעי לחימה, כלי טיס תקף וחיסל את המחבלים. לאחר התקיפה נראו פיצוצי משנה המעידים על הימצאות אמצעי לחימה רבים במקום. דקות ספורות לאחר מכן, מסוק קרב תקף והשמיד את המבנה הצבאי ממנו יצאה החוליה. (יואב זיתון)
15 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

15 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות הכוחות ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

7:27 - ירי ה-RPG על לוחמי אגוז בחאן יונס: 16 הפצועים הגיעו לבי"ח תוך 55 דקות, ניתוחים בוצעו בשטח. התקרית הקשה בחאן יונס, שבה נפל אתמול בבוקר רס"ל אלון קודריאשוב ז"ל, התרחשה סמוך לשעה 10:00 בבוקר - כאשר טיל ה-RPG שוגר על ידי מחבל לעבר הקומה העליונה במבנה בו שהה כוח אגוז, בשכונת אל-אמל במערב חאן יונס. על השכונה פשטה בשנית חטיבת הקומנדו בחמשת הימים האחרונים. כתוצאה מהפיצוץ וקריסת הקירות במבנה נפגעו 16 הלוחמים והחייל שנהרג.
בזירה התנהל מבצע חילוץ מורכב ומהיר בהובלת יחידת 669 ומסוקי חילוץ של חיל האוויר, שפינו את הפצועים לבית החולים בתוך 55 דקות מרגע הפיצוץ. את זירת החילוץ אבטחו לוחמי גבעתי וכלי טיס של חיל האוויר שבודדו את המקום. בחלק מהפצועים קשה בוצעו ניתוחי שטח מצילי חיים.

15 צפייה בגלריה
מסוק שפינה פצועים מהתקרית הקשה בחאן יונס שבה נהרג לוחם אגוז נוחת באיכילוב
מסוק שפינה פצועים מהתקרית הקשה בחאן יונס שבה נהרג לוחם אגוז נוחת באיכילוב
מסוק שפינה פצועים מהתקרית הקשה בחאן יונס שבה נהרג לוחם אגוז נוחת באיכילוב
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)

בזירת המגנן ממנו פועלים כוחות היחידה בימים האחרונים, בעיקר לעבר בית החולים נאסר בחאן יונס, הייתה כבר לפחות היתקלות אחת כאשר מחבל זוהה אתמול מתקרב למקום - וכוח אבטחה צה"לי חיסל אותו. לוחמי אגוז עצרו בשכונה כ-20 מבוקשים של חמאס, שחקירתם הביאה לאיתור פירי טרור רבים השבוע, הגם שצה"ל כבר פעל בשכונה בשיא התמרון. באחד הפירים התגלה מאגר גדול של עשרות מטעני שוואז רבי עוצמה. (יואב זיתון)
7:26 - "שובר השוויון" במגעים לעסקה? זו המחלוקת בין ראש המוסד לנתניהו. בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול קיבלו השרים סקירה מצוות המשא ומתן לעסקת חטופים. ראש המוסד דדי ברנע אמר לשרים כי בשלו התנאים לעסקה, אך צריכים לדבריו "עוד חבל" בעניין חזרת התושבים לצפון עזה - דרישה שעליה מתעקש חמאס במגעים. "זה שובר שוויון", טען ראש המוסד דדי ברנע. השר גדי איזנקוט תמך בראש המוסד ואמר שאם צריך להתגמש כדי להגיע לעסקה, אז צריך להתגמש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד, ואמר שמול חמאס צריך להציג עמידה איתנה. מלשכת רה"מ נמסר בהקשר זה כי רוב שרי הקבינט התנגדו להצעת צוות המשא ומתן לאפשר את חזרת הפלסטינים לצפון הרצועה, ללא בקרה. גם שר הביטחון יואב גלנט סבר שצריך להיות זהירים בסוגיה הזו. הצבא מתנגד אף הוא לחזרת תושבים ללא בקרה.
15 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע
ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע
ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע. ללא ייצאו לקטאר
(צילום: יאיר שגיא רועי אברהם לעמ)

מוקדם יותר הודיעה לשכת רה"מ כי נתניהו שוחח עם ראש המוסד וכן עם ראש השב"כ רונן בר, ואישר להוציא משלחת של נציגים ישראלים לשיחות על עסקת חטופים בקהיר. ברנע ובר עצמם לא ייצאו כחלק מהמשלחת. לפי ההודעה לנציגים יהיה "מרחב פעולה להמשך המו"מ". (איתמר אייכנר)
3:50 - דיווח פלסטיני: נער בן 13 נהרג מירי צה"ל במהלך עימותים עם כוחות סמוך לג'נין. סוכנות הידיעות הפלסטינית וופא דיווחה כי נער בן 13 נהרג ושני צעירים נפצעו, בהם אחד באורח קשה, במהלך עימותים עם כוחות צה"ל בעיירה קבאטייה שמדרום לג'נין. לפי הדיווח, מנהל בית החולים "אל-ראזי" בג'נין אישר את מותו של הנער, מועתסם נביל אבו עאבד, וציין כי הוא נפגע מירי צה"ל. (עינב חלבי)
1:55 - ארה"ב מברכת על הממשלה הפלסטינית החדשה: "רש"פ מחודשת - חיונית להבאת תוצאות". דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר אמר כי ארצות הברית מברכת על הקמת הממשלה החדשה של הרשות הפלסטינית. "רשות פלסטינית מחודשת היא הכרחית כדי להביא תוצאות לעם הפלסטיני בגדה המערבית וברצועה עזה, וכדי ליצור תנאים מספיקים ליציבות באזור", אמר מילר.
הממשלה בחדשה בראשותו של מוחמד מוסטפא תושבע בפני יו"ר הרשות אבו מאזן מחר. ראש הממשלה המיועד, שיכהן גם כשר החוץ, השלים את הקמת ממשלתו לאחר התייעצות עם כל המגזרים והאיגודים. הוא יחליף בתפקיד את מוחמד אשתייה - שהגיש את התפטרות ממשלתו בפברואר האחרון - לאחר לחצים מצד מדינות האזור, הקהילה הבינלאומית וארה"ב, על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה.
15 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הנכנס מוחמד מוסטפא ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
ראש הממשלה הנכנס מוחמד מוסטפא ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
ראש הממשלה הנכנס מוחמד מוסטפא ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן


מוסטפא הוא כלכלן הנחשב מקורב מאוד לאבו מאזן, והוא מילא כמה תפקידים במוסדות הבנק העולמי והרשות הפלסטינית. בתפקידו האחרון כיהן כראש קרן ההשקעות הפלסטינית. הנושא המרכזי שצפוי לעמוד על סדר היום עם הקמת הממשלה הוא סיוע לתושבי רצועת עזה, כאשר היא צפויה להתחיל מיד עם הקמתה בעבודות למתן סיוע הומניטרי ולתיקון תשתיות, תוך הסתמכות על המוסדות והמבנים הקיימים ברצועה, לרבות משרדים, עיריות ורשויות מקומיות. (רויטרס)
0:45 - דיווח: השיחות בוושינגטון על סוגיית רפיח - ייתכן שכבר ביום שני הקרוב. גורמים בממשל האמריקני אמרו לרשת CNN כי ייתכן שהמשלחת הישראלית תגיע לוושינגטון לדון בסוגיית רפיח כבר ביום שני הקרוב. עם זאת, הגורמים ציינו כי התאריך עדיין לא סוכם סופית. כבר ביום רביעי הבית הלבן הודיע שראש הממשלה בנימין נתניהו העביר מסר לפיו הוא מעוניין לקבוע מחדש תאריך שבו תגיע משלחת לוושינגטון - לאחר שמנע את יציאת המשלחת בעקבות ההימנעות האמריקנית מהטלת וטו על החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.