סגור
מטוס כיבוי מעל כרם מהר"ל, היום
מטוס כיבוי מעל כרם מהר"ל, היום (צילום: גיל נחושתן)

היום החם של השנה הוביל לקריסת מערכת החשמל: "הפסקות יזומות בכל הארץ כדי להגן על תחנות כוח"

מזג האוויר החריג הוביל לזינוק בצריכה שמשק החשמל לא היה ערוך להתמודד איתו. במהלך היום נרשם מחסור של כ-300 מגה-וואט. התוצאה: הפסקות יזומות בכל הארץ - מבני ברק ות"א ועד חיפה והוד השרון; גל של 220 שריפות; הצפי לחזרה מלאה של החשמל בשעה 22:30 בערב

היום החם ביותר של השנה הוביל לכ-220 שריפות ברחבי הארץ, הפסקות חשמל יזומות בשל מחסור ביכולת ייצור חשמל, והגדלת השימוש בדלקים יקרים ומזהמים (פחם וסולר). הפסקות חשמל יזומות דווחו, בין היתר, בבני ברק, רמת גן, תל אביב, גבעתיים, הוד השרון וחיפה. בחברת ניהול מערכת החשמל נגה ביקשו מהציבור להפחית את השימוש במכשירי חשמל. הצפי לחזרת משק החשמל לפעילות מלאה הוא בשעה 22:30.
מזג האוויר החריג הוביל לזינוק בצריכת החשמל, אך כפי שמומחים רבים מזהירים כבר שנים, רזרבות הייצור של משק החשמל בישראל נמוכות בצורה משמעותית, והמדינה איננה ערוכה להתמודד עם אירועים של מזג אוויר קיצוני ברחבי הארץ. במהלך היום נרשם מחסור של כ-300 מגה וואט. הפסקות החשמל היזומות מתחלפות בקצב תדיר יחסית בין אזורים שונים בארץ, על מנת שלא להוביל למצב שבחלק ממשקי הבית לא יהיה חשמל במשך יום שלם.
מחברת ניהול המערכת נגה נמסר: " עקב מזג האוויר הקיצוני, צריכת החשמל ברחבי הארץ הינה חריגה וגורמת לעומסים על המערכת. העומסים נגרמים, בין היתר, עקב הביקוש הגדול לחשמל, ירידה הדרגתית ביצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עם ירידת השמש ותקלות בתחנות כוח בגלל עומס החום. אנו מבקשים מאזרחי ישראל שלא להפעיל היום מכשירי חשמל שאינם חיוניים וניתן להפעילם ביום אחר".
מחברת החשמל נמסר: " מזג אויר קיצוני הפוקד את מדינת ישראל הוביל לביקושי שיא בצריכת החשמל. חברת החשמל מחויבת לפעול ולהיערך רק בהתאם להנחיות חברת ניהול מערכת החשמל (נגה) בכל הנוגע להיערכות למצבי קיצון. בעקבות ביקושי השיא לצד שריפות ותקלות הנובעות מעומסים חריגים, נדרשה חברת החשמל על ידי נגה לבצע הפסקות יזומות של חשמל באזורים שונים ברחבי הארץ. פעילות זו מחויבת על מנת להגן על תחנות הכוח, ולאפשר השבת החשמל בהדרגה לכל התושבים. עובדי חברת החשמל פועלים בהיקף מלא, ומטפלים בתקלות השונות לרבות בקווי מתח גבוה ובמתקנים שנפגעו כתוצאה מהשריפות".

שלושה מתקני התפלה הושבתו למשך שעות

הפסקת החשמל הנוכחית היא תקדים למה שעלול לקרות בעתיד אם יכולת ייצור החשמל בישראל לא תגדל בצורה משמעותית בשנים הקרובות. הפסקות החשמל היום בוצעו על אף שמדובר ביום שישי, שבו צריכת החשמל בדרך כלל נמוכה משאר השבוע. כלומר, לא מן הנמנע שמזג אוויר כזה באמצע השבוע עלול להוביל למחסור חמור יותר של חשמל בארץ.
אחת הסיבות למחסור היא השבתה של שתי יחידות ייצור חשמל בגז טבעי: אחת פרטית ואחת של חברת החשמל (יחידת ייצור 9 באשכול).
במקביל שלושה מתקני התפלה הושבתו למשך כמה שעות בשל עלות החשמל הגבוהה שהמתקנים צורכים. שניים מהמתקנים חזרו לפעילות, ובשעה הקרובה צפוי גם המתקן השלישי לחזור לפעילות. כרגע לא צפוי מחסור במים, עקב הפעלת מערכות החירום של חברת מקורות, הכוללות רזרבות מים למקרי קיצון ויתירות גבוהה במערכת הולכת המים.
למרות שמזג האוויר החריג היה ידוע מראש, במהלך היום לא הופעלו שתי יחידות ייצור חשמל המונעות בפחם (אחת בחדרה ואחת באשקלון) שהיו יכולות לצמצמם את כמות הפסקות החשמל שראינו היום. הפעלה מלאה של יחידות פחמיות לוקחת מספר ימים, כך שיכולת ההפעלה שלהן ברגע שהחלו הפסקות החשמל לא הייתה רלוונטית. עם זאת, עולה השאלה מדוע לא התכוננו לכך מראש.