סגור
בית ספר חרדי
בית ספר חרדי. לטענת התביעה, החינוך העצמאי שילם לאלפי מורות כאילו היו מורות זמניות ובאיחור קבוע של חודש (צילום: עוז מועלם)

הבקשות לייצוגיות נגד החינוך העצמאי נערמות

הבקשות לייצוגיות נגד החינוך העצמאי הגיעו ל־674 מיליון שקל. חוות דעת כבר קבעה שהרשת חדלת פירעון בפועל

בקשה שמינית לתביעה ייצוגית נגד רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל הוגשה בראשית השבוע לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. התביעה, שמוערכת ב־4 מיליון שקל, טוענת שהחינוך העצמאי לא רק שילם ל־3,000 מורות כאילו היו מורות זמניות, אלא עשה את זה באיחור קבוע של חודש. בסך הכל מגיע היקף הבקשות לתביעות ייצוגיות נגד החינוך העצמאי ל־674 מיליון שקל.
החינוך העצמאי הוא רשת החינוך המרכזית של המפלגות החרדיות האשכנזיות, אגודת ישראל ודגל התורה. העמותה הפעילה ב־2022 כ־270 מוסדות לימוד, מועסקים בה כ־15 אלף עובדים ורשומים בה כ־118 אלף תלמידים. בכספים הקואליציוניים יועדו, למרות המלחמה, 600 מיליון שקל למורים של החינוך העצמאי והרשת של ש"ס בני יוסף.
לפני כחודש חשף "כלכליסט" חוות דעת משפטית של רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי שלפיה גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון הענק הידוע של 350 מיליון שקל. אלקלעי הזהיר שהרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה נוסח הבנקים או קרנות הפנסיה הוותיקות.
מתברר שהבקשות לתביעות הייצוגיות ממשיכות להצטבר בדיוק בתחום שבו עומדים להעביר לרשת עוד מאות מיליוני שקלים - תשלום שכר למורים. לפני שלושה שבועות הוגשה תביעה שמוערכת ב־24 מיליון שקל בשל אי־תשלום "תוספת פגרות חג וקיץ בחופשת לידה", "שעת הנקה" ו"הפרשי הבראה", כמקובל בחינוך הרשמי. התביעה הנוכחית, שהוגשה על ידי ע"ד צבי מנדלסון, טוענת שהרשת הנהיגה הליך תשלום למורות שכירות של שוטף פלוס 30 בלי לשלם ריבית והצמדה כחוק. היקף התביעה מוערך כאמור ב־4 מיליון שקל.
החינוך העצמאי טוען שגם אם יפסיד בתביעות, על המדינה, כלומר משלם המסים, לשאת בנזקים. זו אחת הסיבות לכך שהחשב הכללי יהלי רוטנברג הודיע החודש לשתי רשתות החינוך החרדיות שהוא דורש להגיע להסכמה על הקמת חשבויות עם עשרות עובדים כמקובל במשרדים ממשלתיים עד 1 במאי, כך שהם יהיו מסוגלים לפקח על השכר וההוצאות. אם זה לא יקרה רוטנברג מתכוון להוציא את חשבת השכר של הרשתות שושי שוורץ ולתקצב את הרשתות כגוף חיצוני. בתצהיר שהשיגה שוורץ לבית המשפט היא הודתה שאין לה יכולת לקבוע ולשנות שכר.