סגור
מלחמת עזה מפעל סגור ב שדרות , עשרות מפעלים בעוטף עזה נפגעו 11.10.23
מפעל סגור בשדרות (צילום: אלכס קולומויסקי)

תוכנית האוצר לסיוע לעסקים: מענקי הקורונה עומדים לחזור, החל"ת בינתיים בחוץ

משרד האוצר יציג ביומיים הקרובים תוכנית לסיוע למגזר העסקי שנקלע למשבר בעקבות המלחמה; עסקים שנפגעו מהמלחמה יהיו זכאים גם למענק בגין המשכיות עסקית

למלחמה שפרצה לפני עשרה ימים השלכות דרמטיות על הכלכלה, שחלקים גדולים ממנה מושבתים. במשרד האוצר הבינו גם אם באיחור של כמה ימים את גודל האירוע, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיח להציג ביומיים הקרובים תוכנית מפורטת לסיוע לעסקים.
הסיוע הנדרש הוא מעבר לעסקים שנמצאים בגבול עוטף עזה. הסיבה לכך היא שעסקים בכל הארץ סובלים מירידה דרמטית בהיקפי הפעילות הן בשל מגבלות פיקוד העורף, הן בשל גיוס עובדים רבים בצו 8 והן בשל צניחה בביקוש בענפים רבים דוגמת קמעונאות, תרבות, פנאי ותיירות.
כצעדים ראשונים הודיע אתמול האוצר כי יידחו תשלומי ביטוח לאומי לעצמאים בדרום ולמשרתי מילואים, ויידחו תשלומי מע"מ. בנוסף המדינה תקדים תשלומים לספקים, יוארכו רישיונות ותתבצע דחייה בתשלומי אגרות.
בנוסף עסקים שנפגעו מהמלחמה יהיו זכאים בנוסף לפיצוי על הנזק הישיר גם למענקים על נזק עקיף כמו פגיעה במלאי, וגם למענק המשכיות עסקית, שמהווה תשלום על הוצאות קבועות. אולם זה כמובן לא מספיק בכדי לשמור את כלל העסקים (בעיקר עסקים קטנים ועצמאים) בתקופה זו מעל למים.
באוצר מגבשים תוכנית עמוקה יותר, שתוצג בימים הקרובים. התוכנית המתגבשת בימים אלה צפויה להיות דומה למתווה הסיוע לעסקים שהיה בעת משבר הקורונה, אז קיבלו עסקים רבים מענקים והקלות בשל העובדה שהיו מושבתים זמן רב.
הסיוע אז היה במספר מישורים:
ראשית ניתנו מענקים לעצמאים בהתאם לצניחה בגובה ההכנסות, ומחזורי הפעילות. המענקים עמדו על אלפי שקלים בחודש. בנוסף כללה התוכנית מענק להשתתפות בהוצאות הקבועות של עסקים שהגיעה עד ל-400 אלף שקל לעסק, גם כן כתלות בהיקף הפעילות והפגיעה בה. ניתן גם פטור מארנונה למספר חודשים, הקמת קרן הלוואות מיוחדת בערבות מדינה וכן סיוע נוסף לענפים שנפגעו במידה ניכרת ממשבר הקורונה. סביר כי רוב אם לא כל הפתרונות הללו יוצעו גם הפעם.
ייתכן שכחלק מלקחי משבר הקורונה המנגונים לזכאות למענקים וההטבות יהיו פשוטים יותר, שכן לאחר משבר הקורונה נוצרה סיטואציה לא נעימה בה המדינה דרשה חזרה מענקים למי שבדיעבד לא עמד בתנאים.
עוד נציין כי צעד מרכזי (ויקר) שננקט בקורונה לא צפוי להתרחש הפעם לפי דבריו של סמוטריץ'- הכוונה היא לתשלום שכר לעובדים שייצאו לחל"ת. פעולה זו ננקטה במשבר הקורונה והביאה להוצאות מאות אלפי עובדים לחל"ת לתקופה ארוכה, ולהשלכות ארוכות טווח על שוק העבודה, וצורך בהפעלת מנגוני מענקים לצורך עידודם לשוב לעבודה. הפעם נראה שבאוצר נזהרים מהשימוש בצעד זה, ועל אף שיש ענפים שכבר מדברים על הוצאת עובדים לחל"ת, כרגע באוצר נמנעים מלממן פעילות שכזו. "אני מתנגד נחרצות למתווה החל"ת, אני חושב שהוא רע ולא מתאים", אמר סמוטריץ' בישיבה של ועדת הכספים היום.