סגור

יו"ר ות"ת הנכנס: "הישגי האקדמיה הישראלית בדעיכה לעומת העולם"

פרופ' יוסי מקורי אמר כי מגמת הירידה נתמכת בנתונים כמו מספר פרסומים ושהסיבה "אינה קשורה רק למשאבים. זה נושא שנצטרך ללמוד". בהתבטאות ציבורית ראשונה בתפקיד בכנסת אמר שצפוי משבר במאגרי התרומות מארה"ב ש"הולכים ונשחקים"

היו"ר החדש של הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) פרופ' יוסי מקורי אומר "שהישגי האקדמיה הלאומית בדעיכה ברמה הגלובלית". עוד אמר שישראל עומדת בפני משבר קשה בתרומות מארצות הברית לתשתיות אקדמיות – מבנים וציוד. לדבריו, "המאגרים לתרומות הולכים ונשחקים".
זו ההתבטאות הציבורית הראשונה של מקורי בתפקידו החדש נאמרה בישיבה הראשונה של ועדת המשנה החדשה להשכלה גבוהה בראשות ח"כ יוסי שיין.
מקורי שהיה נשיא מכללת תל חי הוא יו"ר ות"ת הראשון שמגיע מהמכללות. הוא החליף בתפקיד את פרופ' יפה זילברשץ שעמדה בראש ות"ת במעבר של כל הלימודים להוראה מקוונת בשיא משבר הקורונה וקידמה מאוד את הלימודים בתחומי ההייטק.

2 צפייה בגלריה
פרופ' יוסי מקורי יו"ר הות"ת
פרופ' יוסי מקורי יו"ר הות"ת
פרופ' יוסי מקורי יו"ר הות"ת
(דרור מילר)

לדברי מקורי, "הישגי האקדמיה הישראלית ברמה הגלובלית נמצאים בדעיכה. יש מספיק פרמטרים בינלאומיים שמעידים שיש דעיכה, אם במספר ציטוטים של מאמרים או במספר פרסומים. אם משווים לחברות מערביות שדומות לנו במספר התושבים כמו דנמרק ושווייץ, הן בעלייה. ההתרשמות היא שאנחנו בדעיכה. זה נושא שנצטרך ללמוד. זה לא רק עניין של משאבים".
עוד הזהיר מקורי ש"אנחנו בפני פגיעה קשה ומשמעותית בתשתיות. אני מדבר על ציוד תשתיתי ובינוי. מקובל היה שנשיאי אוניברסיטאות מחפשים מימון ובניינים. השוק האמריקאי שעוסק בתרומות הולך ונשחק. אני שומע את זה יותר ויותר מנשיאים. מקורי הבהיר שהוא מצפה למימון ממשלתי. "לא נוכל להשאיר את הנושא של בינוי וציוד תשתית רק ליכולת להביא תרומות, כי המאגרים לתרומות הולכים ונשחקים בגלל תהליכים שמאפיינים את העולם המערבי כמו הקורונה וחילוף דורי".

2 צפייה בגלריה
מגזין נשים 21.3.18 לא שילמתי אוניברסיטת באר שבע
מגזין נשים 21.3.18 לא שילמתי אוניברסיטת באר שבע
אוניברסיטת באר שבע
(צילום: עמית שעל)

נשיא האוניברסיטה העברית ויו"ר ועדת ראשי האוניברסיטאות פרופ' אשר כהן אמר ש"יש אכן דעיכה מסוימת ברמת המחקר בישראל וכולה קשורה לבעיית התשתיות". לדבריו, "אי אפשר להיות ברמה העליונה באמת של המחקר בעולם בלי תשתיות מחקר ומשאבים לתשתיות מחקר". הוא אמר שישראל עדיין חלק מקבוצת המדינות הקטנות החכמות כמו סינגפור, שבדיה, דנמרק ושווייץ, אבל "שם ההשקעה לאין ערוך יותר גבוהה".
יו"ר ועדת המשנה להשכלה הגבוהה ח"כ יוסי שיין מישראל ביתנו, שהוא פרופ' למדע המדינה, אמר שבעלי הון ישראלים צריכים לתרום יותר לאוניברסיטאות. הוא אמר ש"נייחד דיון מיוחד לגיוס שכבות בחרה הישראלית שצריכים להבין את הצרכים וידעו לתרום לאוניברסיטאות. זה חלק אינטגרלי מהמחוייבות לחברה".