סגור
מסך אינסטגרם של מטא
מסך אינסטגרם של מטא (צילום: Michael Dwyer / AP)
בלעדי

מכר עמוד חדשות באינסטגרם ב-90 אלף שקל, יקנה אותו בחזרה ב-5-7 מיליון שקל

במסגרת פשרה: איציק פראזן, מייסד ועורך עמוד האינסטגרם הפופולרי "PUSH – דיווחים בזמן אמת" עם כ-888 אלף עוקבים, ירכוש חזרה את כלל הנכסים הדיגיטליים מ"ישראל בידור". אם לא יעמוד בתשלום זו תרכוש ממנו את חלקו (10%). הסכסוך המשפטי כלל טענות על צנזורה פוליטית והתערבות בתוכן החדשותי 

סכסוך משפטי יצרי במיוחד סביב עמוד האינסטגרם הפופלארי "PUSH – דיווחים בזמן אמת" עם כ-888 אלף עוקבים ושאר העמודים ברשתות החברתיות שתחת המותג, מסתיים בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. לפיה, מייסד העמוד ועורכו הראשי איציק פראזן, ירכוש אותו ואת שאר העמודים ברשתות החברתיות האחרות שתחת המותג, מתאגיד התוכן "ישראל בידור", בבעלות האחים שלמה ודוד סער. השניים רכשו 90% ממנו לפני ארבע שנים מפראזן תמורת 90 אלף שקל בלבד כאשר לעמוד היו רק כמה עשרות אלפי עוקבים.
אמנם פרטי ההסדר שהושג לאחר הליך גישור בין הצדדים הם חסויים, אך ההערכה היא שהסכום שאמור פראזן לשלם בעסקה עבור כלל הנכסים הדיגטיליים, בהתאם לסיכום בין הצדדים, ינוע סביב כ-5-7 מיליון שקל. מלבד עמוד האינסטגרם, תחת המותג PUSH פועלים גם חשבונות פייסבוק, טיקטוק, וואטסאפ וטלגרם.
בסוף חודש יולי הצדדים כבר הודיעו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שם מתנהלות תביעות בין הצדדים, על כך ש"הצדדים הגיעו להבנות כאשר בהתקיימות תנאים מסוימים על פיהן, תוגש בקשה מתאימה לבית המשפט הנכבד לאישור הסכם פשרה בין הצדדים ולסיום ההליך". זאת אחרי הליך גישור נוסף שניהלו, לאחר שהליך גישור קודם ביניהם, שניהל עו"ד עמית חדד, לא צלח. הכוונה בניסוח הזה היא לעמידה של פראזן בתנאי התשלום שנקבעו במו"מ מול ישראל בידור, כתנאי לרכישת המותג ולהיפרדות בין הצדדים. ככל והוא לא יעמוד במלוא התשלום, ישראל בידור יוכלו לרכוש את חלקו (10%).
התביעות ההדדיות העלו טענות והשמצות חריפות, רוויות יצרים, בקשר להתערבות וצנזורה פוליטית בעמוד האינסטגרם שהיווה את הזרוע החדשותית של תאגיד הבידור – בין אם לטובת שרים בליכוד (טענות שהעלה פראזן כלפי ישראל בידור) או לטובת מפלגת עוצמה יהודית (הטענות של ישראל בידור נגד פראזן). הסכסוך עורר עניין תקשורתי גם משום שהשם של "ישראל בידור", מעבר לפופולריות של מותג התוכן, המפעיל עמודי בידור פופולריים מאוד בכל הרשתות החברתיות הפונים לקהל צעיר, נקשר בעבר גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולליכוד. זאת לאור התקשרויות של החברה עם המפלגה או עם משרדי ממשלה. כך למשל, ישראל בידור היתה זו שהפיקה את הקליפ הזכור שבו שר נתניהו ביחד עם הזמרת עדן בן זקן את השיר "יש בי אהבה" לפני מערכת הבחירות במרץ 2021. כלכליסט חשף בשנה שעברה כי הליכוד שילם לישראל בידור 56 אלף שקל עבור הפקת הקליפ.
הסכסוך המשפטי בין פראזן לאחים סער ו"ישראל בידור" החל בינואר השנה על רקע מחלוקות על ניהול האתר, חלוקת רווחים וסביב השימוש בנכסים הדיגיטליים. בתביעה שהגיש פראזן נגד חברת זד פלטפורם, המחזיקה במותג "ישראל בידור", הוא תיאר כיצד מכר ב-2021 90% מהנכסים הדיגיטליים של עמוד האינסטגרם "PUSH - דיווחים בזמן אמת" שהוא ייסד שנה קודם ל"ישראל בידור" (תמורת 90 אלף שקל, כאמור) ומאז כיהן כעורכו הראשי ומי שבפועל מעלה תכנים לעמוד, עד שפוטר באופן לא חוקי לטענתו. הוא טען שלמעשה ישראל בידור הפרה את ההסכם מולו: שהיא חייבת לו כשליש מכספי מכירת העמוד שטרם שולמו, שהיא לא הקצתה לו 10% ממניות החברה כפי שסוכם בהליך המכירה בחברה חדשה שתקום ולא שיתפה אותו ברווחים בהתאם לחלקו בעמוד.
"ישראל בידור" מנגד הגישו נגד פראזן תביעה משלהם, וגוללו שורת טענות לגבי תפקודו של פראזן כעורך העמוד – מפרסום ידיעות רשלניות שגררו תביעות, דרך פרסום ידיעות בטרם אושרו על ידי הצנזורה הצבאית, סיקור מוטה של אירועים אקטואליים ועד טענה לקבלת תשלום לכאורה מגורמים שקשורים למפלגת עוצמה יהודית כדי שיטה את הסיקור לטובתם. עוד טענו כי פראזן "ביצע השתלטות עוינת" וגזל מהם את הנכסים הדיגטיליים, על ידי כך ששינה את הסיסמאות והשתלט לבדו על הגישה לכל העמודים ברשתות החברתיות של המותג PUSH" – דיווחים בזמן אמת", זאת למרות שישראל בידור היא בעלת הזכות הבלעדית בנכסים דיגיטליים אלה. על כן ביקשו מביהמ"ש שיוציא צו לפיו "ישראל בידור" היא בעלת הרשאת השימוש בנכסים באופן בלעדי ולפראזן לא תהיה כל גישה אליהם.
לאחר התערבות בית המשפט, נאלץ פראזן לאפשר לישראל בידור את הגישה בחזרה בכל עמודי המותג PUSH, אולם היות והצדדים שותפים בו חרף הסכסוך, לשניהם יש היום גישה ויכולת להעלות תכנים בעמוד, כאשר הוסכם שפראזן ממשיך בינתיים לשמש בהגדרה כעורך של PUSH.
בכתב תביעה נגדי חדש שהגיש פראזן נגד ישראל בידור הוא טען שישראל בידור למעשה רימתה אותו והפרה את החוזה שנחתם מולו בעת המכירה ועל כן הוא זכאי לקבל בחזרה את 90% ממניות העמוד שמכר לאחים סער, על פי המחיר המקורי ששולם עליהם, מאחר ולדבריו הוא היה האחראי על השבחת העמוד (בעוד בישראל בידור טענו שהם אחראים להשבחה של העמוד לאור השקעתם הכספית). עוד העלה טענות בדבר השימוש שעושה ישראל בידור בעמוד "למטרות פוליטיות וכלכליות בניגוד למהותו כערוץ חדשות אובייקטיבי ובלתי תלוי", תוך שהוא מצרף דוגמאות להנחיות ששלח שלמה סער במטרה לקדם לכאורה ידיעות על שרים שעם משרדיהם תוכננו אז התקשרויות ושיתופי פעולה של ישראל בידור, כמו מיקי זוהר ויואב קיש.
בישראל בידור כינו מנגד את הטענות "מלאכותיות, מופרכות וחסרות שחר" וטענו כי דווקא פראזן היה זה שעשה שימוש בעייתי ביותר בעמוד שמתמקד בחדשות, כאשר פעל לקדם את האגנ'דה הפרטית שלו ואת משנתם של מקורביו ובהם השר איתמר בן גביר, בין השאר בדבר הצורך במהפכה המשפטית ובהפסקת "שלטון בג"צ", ב"קידום קונספירציות מופרכות וחמורות בקשר עם אירועי 7.10", ומניעת פרסומים בדבר הצורך בגיוס חרדים לצה"ל.
את פראזן, שהחליף ייצוג כמה פעמים, מייצגת כיום בתיק עו"ד דקלה טואשי (לפני כן יוצג בידי עורכי דין ממשרד מיתר), ואת ישראל בידור עוה"ד שמוליק קסוטו ושחר קפושה. בחודש מאי התקיים באולמה של השופטת הדס עובדיה דיון, שבמהלכו דיברו הצדדים על הליך "במבי" (buy me, buy you) שאותו הם הסכימו לנהל. עו"ד קסוטו חשף בדיון כי ישראל בידור הסכימו לשלם לפראזן מיליון שקל על חלקו, לפי שווי של 10 מיליון שקל ל-PUSH. עורך דינו ענה כי "הוא לא רוצה את הכסף, פראזן רוצה את העמוד בחזרה". קסוטו אמר: "אנו מציעים לפי 10 מיליון שקל והוא מציע לקנות אותנו ב-360 אלף שקל. אנו השקענו בנכס הזה מיליונים".
בהמשך, כאמור, הצדדים נכנסו להליך גישור והגיעו להבנות - וככל שפראזן אכן יעמוד בתנאי התשלום שסוכמו הוא יקבל לידיו את המותג ואת נכסיו הדיגטליים.