סגור
מוסף שבועי 2.5.24 איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי. "פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ" (צילום: עמית שאבי)

היועמ"שית לבן גביר: הזמנת מפכ"ל המשטרה לשימוע אינה חוקית ואין לקיימו

גלי בהרב-מיארה כתבה לשר לביטחון לאומי, שקיים חשש כי הזמנת המפכ"ל קובי שבתאי לשימוע נעשתה משיקולים זרים: "אתה שב וחורג מסמכותך כלפי משטרת ישראל"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הודיעה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הזמנת מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי לשימוע אינה חוקית ואין לקיימו, וכי יש חשש כי שיקולים זרים מנחים אותו.
בן גביר הזמין אתמול בערב את שבתאי לשימוע שאותו הוא קבע ליום רביעי, וזאת לדבריו קודם להמלצתו לממשלה לסיים את כהונתו של שבתאי מוקדם יותר מהמועד שאליו הוארכה - בחודש יולי. הממשלה היא זו שהאריכה את כהונת שבתאי ורק היא בעלת סמכות בכל הנוגע לכהונתו.
לקריאת המכתב המלא של היועמ"שית לבן גביר לחצו כאן
במכתבו למפכ"ל כתב בן גביר כי ההחלטה להאריך את כהונתו על ידי הממשלה בוצעה על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".
בהרב מיארה כתבה הבוקר לבן גביר כי "השימוע עליו הודעת למפכ"ל המשטרה אינו כדין ואין לקיימו". היא הזכירה כי לבן גביר כי "השבוע המפכ"ל פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי משטרת ישראל. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע".
היא כתבה כי "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
בהרב מיארה ציינה כי "הדברים מתחברים לכך שזימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מנהלית כבדת משקל. בהתאם נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת ביתר שאת שעה שכהונת המפכ"ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה". בהרבה מיארה כתבה לבן גביר שמכתבו לא מציג את התשתית הזו וכי "זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך".