סגור
תומכי חמאס  בג'נין
תומכי חמאס בג'נין ( צילומים: אי.פי.אי)

ביהמ"ש: לאומי יכול להמשיך לחסום חשבון עמותה בעקבות חשד שהכסף משמש ארגוני טרור

ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את בקשת עמותת אלרחימון מאום אל פחם להורות לבנק לבטל את חסימת חשבונה, לאחר שהעברות של כ-5 מיליון שקלים לעמותה טורקית שמעבירה כספים לסוריה, עוררו את חשד הבנק כי הם מיועדים לגורמי טרור. השופט בכר: "פעילות חשודה של עמותה המלווה בדגלים אדומים בקבלת והעברת הכספים"

בנק לאומי יוכל להמשיך לחסום את חשבונה של עמותת אלרחימון מאום אל פחם בעקבות חשדו שכספים שהעבירה לחו"ל ישמשו גורמי טרור. כך קבע בשבוע שעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, אליהו בכר. לאומי חסם את חשבון העמותה, לאחר שגילה העברות של כ-5 מיליון שקל לעמותה טורקית בשם ATTA התומכת לדבריה בפליטים בסוריה.
"העברות כספים בסכומי עתק לנתינים סורים בסוריה, שעשויות להוות הפרה של פקודת המסחר עם האויב, ולכל הפחות מיועדות לגורמים סורים שלא ניתן להתחקות אחר זהותם ואחר השימוש שנעשה על ידיהם בפועל, מעלות חשש שהכספים יגיעו בסופו של דבר לידי גורמי טרור וישמשו למימונם", טען ראש מערך הציות והאכיפה של בנק לאומי, פנחס שץ, בתצהיר שהגיש לביהמ"ש, בעקבות דרישת העמותה לקבל צו זמני שיבטל את חסימת חשבונה עד הכרעה בתביעה שהגישה.
"הבנק מעניק שירותים חיוניים לציבור, וחלה עליו חובה לספק את השירות לכל מי שרוצה בכך", כתב השופט בכר בהחלטה, אך הוסיף כי "מניעת שירות יכול ותעשה אם יוכיח הבנק שיש לכך טעם סביר, המתבטא בחשש ממשי – המבוסס על פעולות ומעשים קונקרטיים, להתנהלות בלתי תקינה מצד הלקוח".
"מדובר בפעילות חשודה המלווה בדגלים אדומים הן בקבלת כספים והן בהעברת כספים", כתב השופט. "על פניו ההעברות לעמותה הטורקית מהוות את מרביתה המוחלט של פעילות המבקשת – בהיקף של מיליוני שקלים, כשלא הוצגה פעילות נוספת בה עוסקת המבקשת בפועל".
השופט הוסיף כי: "העמותה טוענת כי היא מפקחת באופן הדוק על השימוש בכספי התרומות, אולם בשלב זה לא מצאתי שיש במסמכים שהוצגו כדי לתת הסבר מניח את הדעת לדגלים האדומים שהציג הבנק. העמותה לא הציגה כל מסמך מטעמה הנוגע לאותו פיקוח, על אף שלטענתה היא שולחת נציגים לטורקיה שתפקידם לפקח על העברת התרומות. כך לדוגמה לא צורף תצהיר של נציג העמותה שפיקח, דו"ח פיקוח שהופק בעקבות ביקור בתורכיה וכיו"ב. העמותה הסתמכה בהקשר זה על קבלות שסיפקה העמותה הטורקית בנוגע לנעשה בכספים. אלא שאין בכך די".