סגור
הרכבת הקלה חיפה נצרת הדמיה תחנת גלעד
הרכבת הקלה חיפה-נצרת, הדמיה. הסכום האמיתי יעלה עד 6 מיליארד שקל (הדמיה: יינון יעוץ ומחקר בע"מ)

העלויות גבוהות מהצפוי: הוגשו ארבע הצעות במכרז הרכבת הקלה חיפה-נצרת

ההצעות שהגישו 4 קבוצות בינלאומיות ובהן חברות ישראליות הן למכרז למשך 25 שנה. לפי ההערכות, הסכום הצפוי להקמת הפרויקט עומד על 5 ל-6 מיליארד שקל, בניגוד להערכות של עד 4 מיליארד

הצעות כספיות מארבע קבוצות בינלאומיות שונות הוגשו אתמול (ג') במכרז להקמה ותפעול של קו הרכבת הקלה שיחבר בין חיפה לנצרת.
ההערכות בשוק הן שהסכום בו נקבה המדינה, שעומד על בין 3-4 מיליארד שקל למכרז, נמוך בהרבה מהמציאות וכי הסכום האמיתי צפוי להתקרב לבין 5 ל-6 מיליארד שקל. המכרז כוללת את מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה למשך 25 שנה.
ארבע קבוצות ניגשו למכרז: הקבוצה הראשונה מורכבת מחברות דניה, דן, קומסה, מובנטיה וסקודה. הקבוצה השנייה מורכבת משפיר וכאף. הקבוצה השלישית מורכבת מאלקטרה, אלסטום ומנרב. הקבוצה הרביעית מורכבת משיכון ובינוי, L&T, אגד, סטדלר, היטאצ'י ודאונר. חברות סיניות ורוסיות, שבמקור התכוונו להגיש הצעות במכרז וביניהן חברת CRRC שהאמריקאים לחצו בעבר שלא תשקיע בישראל - בסופו של דבר לא ייגשו למכרז.
הרכבת הקלה נצרת-חיפה, שזכתה למיתוג "נופית", היא פרויקט ייחודי ושנוי במחלוקת. הייחודיות שלו נובעת בראש ובראשונה מכך לא מדובר ברכבת קלה "קלאסית" אלא ביצור כלאיים שפועל גם בתוואי העירוני וגם בתוואי הבינעירוני. באוצר התנגדו בעבר להקמתו וטענו כי מדובר בפרויקט לא משתלם וזאת עקב מיעוט בריכוזי אוכלוסייה לאורך התוואי ומפני שהמרחק הגדול בין נצרת לחיפה יוביל לכך שנסיעה מקצה לקצה בקו תיקח 50 דקות. מנגד, מדובר בפרויקט רכבת הקלה היחיד שמתוכנן לשרת ריכוזי אוכלוסייה ערבית מובהקים.
אורכו של קו הרכבת הקלה "נופית" הוא כ-41 ק"מ והוא יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קרית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור, יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת. בקו יוקמו 20 תחנות איסוף והורדה, מסופי תחבורה וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה ושליטה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות במהירות של עד 100 קמ"ש ובתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. במשרד התחבורה טענו בעבר כי מספר הנוסעים ביום יעמוד על כ-100,000.
לפי התוכנית האסטרטגית לתחבורה למטרופולין חיפה שנעשתה בשנת 2015 אמורות להתווסף לקו בעתיד "זרועות" לכיוון חוף הכרמל בחיפה ולכיוון הקריות. "כלכליסט נודע כי משרד התחבורה מבצע בימים אלו בדיקת היתכנות לכך, אך שבנוסף ניתנה בחודשים האחרונים עם כניסתה של השרה רגב לתפקיד הנחייה לחברת חוצה ישראל לבחון את הארכת הקו לכיוון טירת הכרמל.