סגור

ביטול המכסים יוצא לדרך - על רהיטים, מוצרים לבית ולתעשייה

משרד האוצר פרסם להערות הציבור צווים שנועדו לבטל מכסים על כמה קטגוריות יבוא; הם צפויים להוזיל שורת מוצרים כמו סבון, נייר טואלט, מטהרי אוויר וקולבים; בעקבות ישומם יקטנו הכנסות המדינה בכ-450 מיליון שקל

משרד האוצר פירסם היום (ב') להערות הציבור שלושה צווים שנועדו לבטל מכסים על כמה קטגוריות יבוא הנוגעות לריהוט, טקסטיל, מוצרי תעשייה ומוצרים ביתיים רבים.



ביטול המכסים בקטגוריות אלו צפוי להתגלגל בחלקו אל הצרכן ולהוזיל את המוצרים. עם זאת, קשה להעריך בצורה מדויקת את מידת ההוזלה, וזו אחת הנקודות ששימשה את חברי הכנסת לבקר את התוכנית בדיון בוועדת הכלכלה.

3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: AP)


הצווים שפורסמו היום להערות הציבור, מהווים רק חלק מתכנית "מכס אפס" שמקדם שר האוצר אביגדור ליברמן. על פי דברי ההסבר, יישומם אלו יביא לקיטון בהכנסות המדינה של כ-449 מיליוני שקל זאת לעומת כ-1.3 מיליארד שקל שהוזכרו בעת הצגת התוכנית המלאה.
מבחינת התהליך, הצווים אינם מצריכים את אישור הכנסת, ומיד לאחר הערות הציבור יכול שר האוצר לחתום עליהם ולבטל את המכס. עם זאת נזכיר, כי בסוגיית הפחחת המכסים על מוצרי החקלאות ליברמן עדיין מתמהמה עם החתימה בשל הרצון לגבש הסכמות בקואליציה. באוצר מעריכים, כי גם הצווים החדשים ייתקלו בהתנגדות של יצרנים מקומיים. כמו כן, הם מנוסחים כהוראת שעה, מכיוון שהם מוגשים באמצע שנת התקציב, אך הכוונה להפוך את הוראת השעה לקבועה.
הצו הראשון מבטל את המכס למוצרי הריהוט, כמו כסאות רופאי שיניים, כסאות ספרים, רהיטים ממתכת, רהיטי מטבח ורהיטי פלסטיק. צו זה מוערך בכ-139 מיליון שקל.

3 צפייה בגלריה
Enza Home רשת רהיטים טורקית
Enza Home רשת רהיטים טורקית
הרהיטים יוזלו
(צילום: Enza Home)

הצו השני מבטל את מבטל את כל פרקי המכס מאלפי מוצרי תעשייה כמו מינרלים שונים (מלח, עופרות), מוצרים כימיים (דשנים, חומרי נפץ, סבון, תכשירים דנטליים), מוצרי פלסטיק וגומי, עור מעובד ופרווה, וכן פריטים מעץ ומוצרים מנייר (ספרים, עיתונים, תמונות, כתבי יד). הוא נוגע בין היתר גם למוצרים ביתיים כמו נייר טואלט, גפרורים, מטהרי אוויר, קוטלי חרקים, אלבומים, מעטפות ולוחות שנה. צו זה מוערך בכ-297 מיליון שקל.

3 צפייה בגלריה
נייר טואלט שגרירות ארה"ב מוכרת
נייר טואלט שגרירות ארה"ב מוכרת
נייר טואלט
(צילום: שאטרסטוק)

הצו השלישי מבטל את המכס על מוצרים משלימים לענף הטקסטיל, מדובר בהארכה של צו שעבר בתקופת הממשלה הקודמת מדובר בעיקר על קולבים מפלסטיק וממתכת, אבזמים וחגורות. במכסים אלו שרר עיוות שפגע בתעשייה הישראלית, שכן אם מישהו ייבא חליפה עם קולב מפלסטיק הרי שהיה פטור ממכס על הקולב, אך ייבוא של הקולב לבדו – ללא חליפה – היה חייב במכס. צו זה צפוי להקטין את הכנסות המדינה בכ-12.6 מיליוני שקל.
ליברמן אמר כי "תוכנית 'מכס אפס' מורידה את המכס על שורה ארוכה של מוצרים לצרכנים ולתעשייה, מה שיוזיל את מחירם באופן ניכר. צעד זה מגיע בנוסף לתוספת נקודות הזיכוי להורים עובדים וסבסוד הצהרונים - כך שההכנסה הפנויה של המשפחות העובדות תגדל באלפי שקלים בשנה. נמשיך לחזק את מעמד הביניים - עמוד השדרה של החברה החברה הישראלית".