סגור
לוחמים חות'ים
לוחמים חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

"משבר שרשרת האספקה שיצרו החות'ים עלול להזכיר את זה של ימי הקורונה"

יצרנים ותעשיינים ישראלים, שמייבאים חומרי גלם, ויבואני אופנה ומוצרי צריכה מהמזרח מזהירים מזינוק בעלויות ההובלה הימית, שיתגלגל לצרכנים בשל המצור על הים האדום. גם מי שחושבים שהמחירים לא יעלו חוששים מכך שישראל תהפוך ליעד שחברות הספנות יימנעו מלהגיע אליו והוא יקבל שירות נחות

"אנחנו נוהגים לדבר על המורדים החות'ים בתימן במעין חצי הלצה, אבל לאט לאט נוצר כאן משבר חדש בשרשרת האספקה שעלול לתפוח לממדים שיכולים להזכיר לנו את משבר שרשרת האספקה מימי הקורונה", מזהיר בשיחה עם "כלכליסט" מנכ"ל יצרנית הדלתות רב־בריח, עידן זו־ארץ.
בעוד שארה"ב משלימה את בניין הקואליציה הבינלאומית שבה שותפות מדינות נוספות במערב להסרת איום החות'ים על תנועת אוניות סחר שחולפות במצר באב אל מנדב שמחבר בין הים הערבי לים האדום, חברות הספנות שעברו למסלול שייט עוקף אפריקה כבר הקפיצו מחירים, בהן גם צים הישראלית.
ברב־בריח, שפעילות הייצור השוטפת שלה נשענת על חומרי גלם, בעיקר פלדה וברזל שמיובאים מהמזרח הרחוק, כבר מרגישים את איום החות'ים עמוק בכיס. "צים היא מהראשונות שהקפיצו מחירים במאות אחוזים, מסכום של כ־2,000 דולר למכולה לכ־7,000 דולר למכולה ולפי תחושת הבטן שלי זה לא הולך להיעצר במספרים האלה. אנחנו למודי ניסיון ממשבר שרשרות האספקה בעקבות הקורונה וכבר אז ראינו את הבוננזה הגדולה של חברות הספנות שהקפיצו מחירים עד לכ־17 אלף דולר למכולה ואני חושש שאנחנו שבים לאזורים האלה", הזהיר.
פרט להתייקרות חומרי הגלם, תוצאה של הקפצת מחירי ההובלה ועלויות הביטוח של חברות הספנות, חברות ישראליות עשויות להיתקל בעיכובים משמעותיים באספקת סחורות. תעשיינים חוששים כי המעבר של חברות הספנות למסלול עוקף יבשת אפריקה יעמיד את ישראל אחרונה בתור שכן אלה יעגנו קודם בנמלי הים באירופה. "סדר פריקת הסחורות עלול להשתנות, ענף הספנות ישים אותנו בסוף ואנחנו עשויים למצוא את עצמנו מול אירוע משמעותי שאחד המאפיינים החזקים שלו כרגע הוא אי ודאות. לא ברור לנו כמה זמן המצב הזה יימשך, בעוד שבינתיים המחירים רק מזנקים", אומר זו־ארץ.
במשבר שרשראות האספקה בתקופת הקורונה רב בריח העלתה מחירים בעד כ-15%. כעת בענף מעריכים כי אם משבר החות'ים יימשך החברה תבחן את מהלכיה אל מול ההתפתחויות. בתוך כך, רב בריח, כמו גם חברות נוספות שמייבאות חומרי גלם מהמזרח הרחוק נערכות להגדלת מלאים של חומרי גלם.

"עד שהחות'ים יפגעו בתוצרת הסינית"

גם אצל יצרנית הכבלים משדרות סינרג'י כבר מרגישים את השפעת החות'ים ועלויות ההובלה הימית. "המחירים מתחילים לטפס והם יגולגלו אל הצרכן הסופי", אומר המנכ"ל עידן בן ארי. עם זאת, הוא מספר על ניסיונות להתקשר עם ספקים מאירופה, כחלופה לספקים מהמזרח הרחוק, אך לדבריו "לא תמיד יש אפשרות כזאת. כמה שהמשבר הנוכחי קשה ומורכב אני מעריך שמדינות העולם לא יתנו לו להידרדר לממדים של משבר בשרשרות האספקה כפי שראינו בקורונה. כרגע תכנון נכון כמו הקדמת הזמנות והרחבת ההצטיידות בחומרי גלם יכולים להקל על ההתמודדות עם המצב", אמר.

3 צפייה בגלריה
אוניית מכולות של צים אונייה
אוניית מכולות של צים אונייה
אוניית מכולות של צים. מחירי ההובלה זינקו מכ־2,000 דולר למכולה לכ־7,000 דולר
(צילום: צים)

יו"ר קבוצת בריל שחר תורג'מן אמר כי הימשכות מגמת ההתייקרות של ההובלה הימית עשויה להוביל להתייקרות של 6%-5% במחיר מוצרי האופנה שרובם מיובאים מהמזרח הרחוק. עם זאת, אין מדובר בהתייקרות מיידית, שכן רשתות האופנה עדיין מוכרות את קולקציית החורף שכבר נמצאת בישראל ואם המשבר יימשך, ההתייקרות בתחומי הביגוד וההנעלה תורגש לכל המוקדם בקיץ או בחורף הבא.
תורג'מן מאמין כי פעילות נמרצת מצד הקואליציה הבינלאומית נגד האיום החות'י תישא פרי וזאת באופן שיאפשר את הסרת האיום על מצר באב אל מנדב בפרק זמן קצר. "ברגע שהאירוע הזה יפריע גם לסינים ובאטרקטיביות של יבוא ממנה אפשר שהיא תדרוש מאיראן לרסן את החות'ים שנחשבים לפרוקסי שלה. גם ירידה של 5% בביקוש לתוצרת סינית היא לא מכה קלה בכנף מבחינת סין ואפשר להניח שהיא לא תשב בחיבוק ידיים", אמר.

3 צפייה בגלריה
אינפו מסלולי ההובלה הימית
אינפו מסלולי ההובלה הימית
אינפו מסלולי ההובלה הימית

אלא שגורמים אחרים במשק אומרים כי אין הכרח שהמשבר עם החות'ים יוביל לעליית מחירים רוחבית, ומזהירים מ"תופעת הטרמפיסטים" - חברות שינצלו את ההתייקרות החדה בתעריפי ההובלה הימית לגזירת קופון ולהשגת רווחים מזדמנים.
על רקע חששות אלה הארגון לובי 99 פנה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ דוד ביטן בבקשה לדון בדחיפות בחשש להתייקרות של מוצרי מזון ותמרוקים בשל האיום החות'י. בלובי 99 מזהירים כי בימים האחרונים ניכר כי רשתות שיווק ויבואני מזון מכשירים את הקרקע להעלאת מחירים גורפת. לטענת הארגון עלויות המשלוח הן שוליות ביחס למחיר מהמוצרים, ויתר על כן, ממילא רוב המזון הארוז וחלק ניכר מהתמרוקים שנמכרים בישראל מיובאים מאירופה ואינם אמורים להיות מושפעים מהאיום החות'י.

התנערות של חברות הספנות מישראל

בכירים בענפי המסחר והתעשייה במשק שמו בימים האחרונים את יהבם על הקואליציה הבינלאומית שמקימה ארה"ב להסרת האיום החות'י על תנועת הסחר הימי בים האדום. בעוד אלה שמים את מבטחם בהפיכת איומי החות'ים למשבר גלובלי שאמור להעסיק את הקהילייה הבין לאומית בהתאחדות התעשיינים מזהירים מפני תסבוכת אפשרית שעשויה להפוך את המצב המורכב ממילא, לקטסטרופה כלכלית חסרת תקדים.

3 צפייה בגלריה
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים 28.12.20
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים 28.12.20
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר. "לפי שעה אין הצדקה להעלאת מחירים ברוב המוצרים המיובאים"
(צילום: דנה קופל)

בשיחה עם "כלכליסט" מזהיר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר מהתנערות של חלק מחברות הספנות בעולם מישראל, בהיותה שחקנית קטנה ושולית בכלל הסחר העולמי. "חלק מחברות הספנות עשויות לקבל החלטה על מתן שירות נחות יותר לישראל, ובניסיון לחמוק מהאיום החות'י לפרוק סחורות שמיועדות אליה בנמלי ים באירופה כשלמעשה סחורה שמיועדת לישראל תצטרך לעשות בהם סוג של קונקשן ובאופן שיצריך הובלה נוספת אל ישראל, תוך תוספת עלויות והתארכות של זמני שייט", אמר.
בהתאחדות התעשיינים מזהירים כי במצב שבו חברות ספנות ידללו את הגעתן אל נמלי הים בישראל גם ייצוא הסחורות מישראל ייפגע וכושר התחרות של התעשיין המקומי בשווקים הבינלאומיים יישחק. חשש זה מתבסס על כך שאונייה שפורקת בישראל סחורה, מעמידה על סיפונה סחורה ישראלית המיועדת למדינות אחרות.
בניגוד לאזהרות של היצרנים והמשווקים, גורמים במשק הישראלי אומרים כי אין הכרח שהמשבר עם החות'ים יוביל לעליית מחירים רוחבית. הם מזהירים מ"תופעת הטרמפיסטים": חברות שינצלו את ההתייקרות החדה בתעריפי ההובלה הימית לגזירת קופון ולהשגת רווחים מזדמנים

"נהפוך להיות מדינה עם כתם, לא כתם שנוצר בגלל שעשינו משהו רע, אלא כתם כזה שמבחינת חברות בעולם ישראל עשויה להיתפס כמדינה שקשה ומבולגן לסחור איתה. ליצואנים הישראליים אין ערך מוסף ייחודי על פני יצואנים אחרים, ולקוחות מכל העולם יעדיפו לסחור עם ספקים שאיתם המסחר קל יותר ואז אנחנו עלולים להיקלע למצב רע מאוד", אמר תומר.
לדבריו "אם לא תהיה אסקלציה נוספת במשבר עם החות'ים לפי שעה אין הצדקה להעלאת מחירים ברוב המוצרים המיובאים". עם זאת, הוא סבור כי הסלמה במשבר תוביל לדרישה מהמדינה להכניס יד לכיס ולספוג את העלויות הנוספות של המגזר העסקי בשל איום החות'ים שכן אין מדובר במצב שהוא תולדה של מציאות בשוק החופשי, אלא תוצאה ישירה של המלחמה שישראל מנהלת בעזה. "החלופה למצב הזה הוא שישראל תתפנה לטיפול באיום החות'י", אמר.