סגור

מועמדת הליכוד בחוץ: רייטן ורוטמן נבחרו לוועדה לבחירת שופטים

מכה קשה לראש האופוזיציה בנימין נתניהו, אחרי שאורלי לוי אבקסיס הפסידה בשני קולות לח"כ רוטמן - ולא נבחרה לוועדה לבחירת שופטים מטעם האופוזיציה. רייטן: "זכות גדולה ואחריות רבה". לראשונה מזה שנים לליכוד לא יהיה נציג בוועדה

חברי הכנסת אפרת רייטן מהעבודה ושמחה רוטמן מהציונות הדתית מונו היום (רביעי) לוועדה לבחירת שופטים אחרי הצבעה חשאית בכנסת. רייטן תכהן בוועדה מטעם הקואליציה, ואילו רוטמן מטעם האופוזיציה - מינוי שנחשב להפתעה, שכן התמודד מול מועמדת הליכוד חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס - וגבר עליה בשני קולות.
סוגיית הנציגים בוועדה לבחירת שופטים בכנסת היא אחד הנושאים הרגישים בכנסת, שקדמו לו גם מאבקים קואליציוניים על הנציגים בוועדה וגם מאבקים באופוזיציה להסכים על הנציג המתמודד.

לוועדה למינוי שופטים היו מועמדים שלושה חברי כנסת - אפרת רייטן, אורלי לוי אבקסיס ושמחה רוטמן. על מועמדותה של ח"כ רייטן, עורכת דין במקצועה, הוחלט כבר במסגרת השיחות וגיבוש ההסכמים הקואליציוניים. היא תכהן בוועדה לצד שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער, שמכהן מתוקף תפקידו כשר המשפטים.
2 צפייה בגלריה
אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיס
(צילום: אבי מועלם)

הנציגות של הקואליציה בוועדה נבחרו לאחר מאבק שהתנהל על מקום בוועדה של שתי השרות הבכירות, איילת שקד ומרב מיכאלי, שכל אחת מהן ביקשה את הייצוג לעצמה. לבסוף הוחלט בהסכמים הקואליציוניים שמפלגת העבודה תקבל את רייטן כנציגה בוועדה, ולגבי כהונת השרה תתקיים רוטציה במחצית הקדנציה.
מטעם האופוזיציה הוחלט שהמועמדת לוועדה לבחירת שופטים היא חברת הכנסת לוי אבקסיס מהליכוד, שנבחרה בהצבעה חשאית שהתקיימה בסיעה. לוי אבקסיס התמודדה מול חברת הכנסת קרן ברק, שבמועמדותה תמך גם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו - אך למרות זאת היא הפסידה לאבקסיס ברוב של 18 מול 11. עם זאת, בסופו של דבר נבחר ח"כ רוטמן ממפלגת הציונות הדתית - שייצוגה בכנסת קטן משמעותי משל הליכוד.
המאבק על בחירת הנציגים בוועדה לבחירת שופטים הוא גם מאבק ארוך שמתנהל בין הימין לשמאל על דמותו של בית המשפט ועל היכולת להשפיע על השופטים שייבחרו - ואם יהיו אקטיביסטים או שמרנים.

2 צפייה בגלריה
שמחה רויטמן הציונות הדתית אפרת רייטן העבודה הוועדה למינוי שופטים
שמחה רויטמן הציונות הדתית אפרת רייטן העבודה הוועדה למינוי שופטים
שמחה רויטמן, הציונות הדתית, אפרת רייטן, העבודה. הוועדה לבחירת שופטים
(הדר יואביאן)

אגב, גם חבר הכנסת אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת אמור היה להתמודד על מקום בוועדה למינוי שופטים, אך הודיע הבוקר שיישאר מועמד בוועדה למינוי קאדים. הסיבה לכך היא שהבין שהקואליציה לא תתמוך במועמדותו כחבר בוועדה למינוי שופטים.
הוועדה בחרה גם נציגים לוועדות לבחירת דיינים ולבחירת קאדים. חברות הכנסת גילה גמליאל מהליכוד (67 קולות) ושירלי פינטו (62 קולות) מימינה יכהנו בוועדה לבחירת דיינים, אחרי שגברו על משה ארבל מש"ס (59 קולות).
לוועדה למינוי קאדים נבחרו חבר הכנסת אוסאמה סעדי (96 קולות), חבר הכנסת מנסור עבאס (63 קולות) וחבר הכנסת ניר אורבך (61). חבר הכנסת יואב בן צור (56 קולות) נותר בחוץ. לוועדה למינוי קאדים מד'הב נבחרו חברי הכנסת מופיד מרעי (71) ועלי סלאלחה (69). חבר הכנסת פטין מולא נותר בחוץ (53 קולות).