סגור
מימין ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
מימין: ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה (צילום: יואב דודקביץ, גיל נחושתן)

פרשנות
נתניהו פעל בניגוד לחוק, וזה עלול לעלות לו ביוקר בבג"ץ

היועמ"שית עדכנה אתמול את ראש הממשלה שלמרות חוק הנבצרות, הוא פעל בניגוד לחוק בכך שהפר את הסדר ניגוד העניינים שעליו חתם. מצד אחד, לבהרב-מיארה אין כעת סנקציה ברורה שתוכל לנקוט נגד ראש הממשלה. מצד שני, דבריה החריפים מהווים תמרור אזהרה לקראת הדיונים שייערכו בבג"ץ על חוק הנבצרות ועל החוק להשתלטות על הוועדה לבחירת שופטים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שלחה הבוקר מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות דבריו אתמול לפיהם הוא "נכנס לאירוע" למרות הסדר ניגוד העניינים האוסר עליו לטפל בעניינים משפטיים.
ברקע נמצאים חוק הנבצרות (שכבר עבר) והחוק להשתלטות על הוועדה לבחירת שופטים (המתוכנן לשבוע הבא) המאותגרים בעתירות לבג"ץ. השאלה היא אם מכתבה של בהרב-מיארה משליך על סיכויי פסילתם. זאת לצד פסילת נתניהו מעיסוק בהם, ובמיוחד בחוק שמשליך בעקיפין על בחירת השופטים שתהיה להם נגיעה בענייניו האישיים.
על פניו נדמה שחוק הנבצרות אינו בסכנת פסילה ממשית, מאחר שזכותה של הכנסת לנסח את התנאים הראויים לטעמה, כלומר לקבוע שהסמכות להוצאה לנבצרות היא בידי הממשלה, ראש הממשלה והכנסת ולא בידי היועצת המשפטית. בכך "ביטלה" הכנסת באמצעות החוק החדש את הפרשנות המקובלת שסמכות ההכרזה וקביעת תנאיה היא בידי היועצת המשפטית לממשלה מתוקף היותה הפרשנית המוסמכת של החוק.
החשש הגדול של נתניהו היה שהיועצת תפעיל את הסמכות, ותכריז על נבצרות בגלל פעילותו בניגוד עניינים שנכפה עליו בבג"ץ ועל ידי היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט. והנה, המכתב מהבוקר מעיד שלשיטת היועמ"שית, חוק הנבצרות אינו פוטר את נתניהו מהחובה שלא לפעול בניגוד עניינים. והיא אף קובעת שבכך הוא אכן פועל בניגוד לחוק. מצד שני, לא ברור מהי הסנקציה שיש בידה לנקוט נגדו לאחר שהחוק עבר. החוק מונע מהיועמ"שית להכריז נבצרות, אך לא מונע ממנה להכריז שהוא פועל בניגוד לחוק.
בכל מקרה ההפיכה המשטרית עלתה הבוקר שלב. לאחר ששר המשפטים יריב לוין ואחרים בליכוד הודיעו שאין לבג"ץ מנדט לפסול את חוקי ההפיכה, הודיעה הבוקר היועצת המשפטית לממשלה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי נאומו לאומה אמש הוא בגדר הפרת חוק. "הצהרתך אמש", כותבת עו"ד גלי בהרב-מיארה, "היא בלתי חוקית ונגועה בניגוד עניינים".
נתניהו דיבר אתמול מכוח פרשנותו כי חוק הנבצרות שעבר בבוקר שחרר אותו כליל ממגבלות ניגוד העניינים שמונעים ממנו מלבחוש בחוקי ההפיכה והשחיתות שמקודמים במקביל. "עד היום ידיי היו כבולות", אמר. "הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע כפי שהתפקיד שלי מחייב, היו מוציאים אותי לנבצרות, וזה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. הערב אני מודיע לכם: עד כאן. אני נכנס לאירוע, אני שם בצד כל שיקול אחר, למען העם שלנו והמדינה שלנו. אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
ובכן, היועצת שוללת את פרשנותו זו ומחזירה אותו להסדר ניגוד העניינים שעליו חתם נתניהו ב-2020 ובו נאסר עליו, בהיותו נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי האלפים, לעסוק בענייני שופטים, וזה כולל חוקים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים.
התיקון לשינוי הרכב הוועדה ושיטת הבחירה של שופטי העליון מיועד לעבור בשבוע הבא, והוא נמצא בלב המחלוקת, הוא מבעיר את המחאה, הוא המחולל של הסכנות הביטחוניות והכלכליות שצפויות למדינת ישראל. שר הביטחון יואב גלנט אמר לשאת דברים, אבל נתניהו נטל את ההובלה, העלים את גלנט, ובחסות חוק הנבצרות עלה לשידור מול פני האומה.
בתגובה כתבה לו היום היועצת: "בדברים שנשאת אמש התייחסת ליוזמות הנוגעות למערכת המשפט, ובפרט - הרכב הוועדה לבחירת שופטים, והודעת כי אתה עוסק כעת באופן ישיר ביוזמות אלו. בכך הפרת את פסיקת בית המשפט העליון". והיא מחדדת: "בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישיים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה, ולשם כך לפעול בהתאם לחוות הדעת אשר ניתנה על ידי היועץ המשפטי לממשלה למניעת ניגוד עניינים".
היועצת מוסיפה למניעות גם את דוקטרינת ה"השתק השיפוטי" שהפציעה בפסק הדין שפסל את כהונתו של השר אריה דרעי. ההשתק הפעם נגזר מהתחייבותו של נתניהו במרץ 2021 בפני בג"ץ, שלפיה כהונתו כפופה להסדר ניגוד עניינים שערך עמו היועץ לשעבר אביחי מנדלבליט. "תיקון החקיקה בעניין הנבצרות אינו פוטר אותך מחובה זו", מסכמת היועצת.
בלילה, לאחר נאומו של נתניהו, שלחה עו"ד דפנה הולץ-לכנר בשם מבצר הדמוקרטיה מכתב לבהרב-מיארה, ובו טענה כי ראש הממשלה הפר באופן המובהק והבוטה ביותר, ובכוונת מכוון, את התחייבותו מכוח הסדר ניגוד העניינים, אשר היווה כאמור תנאי בסיסי לעצם התרת כהונתו בתפקיד ראש הממשלה. בהרב-מיארה אימצה עמדה זו, והבוקר העבירה אותה לראש הממשלה.