סגור

אושר הסכם ההבראה בדואר: הפרטה ופרישת מעל 1,000 עובדים

דירקטוריון חברת הדואר אישר את ההסכם שגיבשו משרדי האוצר והתקשורת ורשות החברות הממשלתיות. במסגרת התוכנית, יעזבו 1,050 עובדים בפעימה הראשונה, שירותי הדואר יתייעלו והמדינה תנסה למכור 60% מהחברה למשקיע פרטי ולהנפיק את היתרה לציבור

דירקטוריון חברת הדואר אישר היום את הסכם ההבראה שגובש על ידי משרד האוצר, משרד התקשורת ורשות החברות הממשלתיות. לאחר תקופה ארוכה שחברת הדואר נמצאת בגירעון כבד, שהתבטאה בהוראת "עסק חי" בדו"ח הכספי האחרון שלה, תכנית ההבראה יוצאת מהיום לדרך. במסגרת התכנית, יופרשו 1050 עובדים תוך שנה (חלק לפנסיה וחלק יפוטרו) בפעימה הראשונה, שירותיו יתייעלו ובסופו של דבר המדינה תנסה למכור 60% מהדואר למשקיע פרטי ולהנפיק 40% משאר מניותיו לציבור.
כחלק מהתוכנית, המדינה תזרים 1.7 מילארד שקל לחברה. 1.1 מיליארד יוקדשו לתשלומי הפיצויים המוגדלים בתכנית הפרישה, וה-500 מיליון שקל הנותרים יוזרמו באמצעות שטרי הון כדי לשקם את מצב החברה שהגיעה לחדלות פירעון. בתמורה, המדינה תקבל כ-40 נכסים של הדואר בשווי של 600 מיליון שקל. יש לציין שהדואר ימשיך להשתמש בנכסים אלו באופן שוטף, אך הם יהיו שייכים למדינה מעתה. לקראת השלמת תהליך ההפרטה, הדואר צפוי להפריש עוד כמה מאות עובדים, אך תכנית זו תשתנה בהתאם לתהליך ההפרטה ולמשקיע שיקנה את החברה.

1 צפייה בגלריה
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: אוראל כהן)

במסגרת תוכנית הייעול, הדואר צפוי לחלק את סניפיו לשתי קטגוריות: יחידות דגל - סניפים גדולים בהם ניתן לקבל את כל שירותי הדואר, ונקודות שירות, שהן דלפקים שיפרסו בתדירות גבוהה, בין היתר בתוך סניפי סופרמרקטים וחנויות שונות. בנקודות השירות יהיה ניתן לבצע משיכה והפקדת מזומן, תקבול תשלום, קבלת קצבאות, מסירת חבילות ודברי דואר רשומים, ומשלוח מכתב. נקודות מרכזי המסירה של הדואר, שהן חנויות בהן אפשר לאסוף חבילות ודואר, יוותרו על כנן ואף יורחבו במידת הצורך. המגמה הכללית בתוכנית זו היא לצמצם החזקת נדל"ן רב שדורש תחזקה רבה, הן על ידי העברת פעולות לדיגיטל, והן על ידי פתיחת מוקדי שירות בחנויות שונות. כדי לשפר את הנגישות, מרבית הלקוחות גם יוכלו לבחור מאיזה סניף הם רוצים לאסוף את החבילה אשר נשלחה אליהם.
גם בנק הדואר עצמו צפוי לעבור מתיחת פנים ולהשיק שירות דיגיטלי בו הלקוח יבצע את רוב הפעולות דרך האינטרנט - פתיחת חשבון, הפקדת צ'ק, ועוד. גם שירות משיכת הקצבאות המייצר עומס רב על הסניפים, ישודרג ויעבור במלואו לדיגיטל. הלקוח יוכל למשוך קצבאות ללא קישור לחשבון בנק ולהטעין אותן בכרטיס נטען.
מעבר של מרבית הפעולות בדואר לדיגיטל וצמצום סניפים הם צו השעה לחברה עם הערת עסק חי ועם שירותים מיושנים, אבל רבים חוששים ששינויים אלו יפגעו באוכלוסייה מבוגרת ללא אוריינות דיגיטלית. כדי להימנע ממצב זה, דואר ישראל מעוניין להשיק שירות פרימיום מיוחד אשר יאפשר לקבל שירותים רבים עד פתח הבית, לרבות איסוף דואר וחבילות והטענת כרטיסי דביט. שירות זה קיים היום אבל לפי הדואר הוא צפוי להשתדרג ולהתרחב. שירות פרימיום יוענק לאוכלוסיות מבוגרות בחינם, אך לאוכלוסייה הכללית הוא יימכר בתשלום נוסף. כלל שינויים אלו צפויים להיות מיושמים בשנה וחצי הקרובים.
שר התקשורת, יועז הנדל, אמר במסגרת ההודעה על תהליך ההפרטה: ״אישרנו היום בדירקטוריון הדואר את היציאה להפרטה מלאה של החברה. המשמעות היא פרישת עובדים, מעבר לשירותים מתקדמים ופתיחת שוק הדואר לתחרות. אחרי שנים ארוכות בהן הדואר היה לחצר האחורית של הפוליטיקאים עד שהגיע לחדלות פירעון עם גרעון של מיליארד שקל ושירות לוקה בחסר, ההחלטה התקבלה ואנחנו יוצאים לדרך. תפקידו של שר לקבל החלטות קשות ולא לחשוש מתהליכים, ועדי עובדים או השלכות פוליטיות. הדואר היה צריך לצאת להפרטה לפני שנים. זו הייתה פגיעה בציבור להשאיר אותו כך. מוטב מאוחר מאשר אף פעם. אזרחי ישראל יהנו משירות טוב יותר ומתחרות". מנכ״לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין, הוסיפה: ״חברת הדואר יוצאת היום לדרך חדשה עם מחויבויות להתייעלות, למעבר לשירותים דיגיטליים, ולשיפור השירות לכלל הציבור. בעשורים האחרונים שוק הדואר השתנה ללא היכר: שוק המכתבים ירד, שוק החבילות עלה, הציבור הפחית הגעה לסניפים, ומאמץ במהירות שירותים דיגיטליים. ועכשיו חברת הדואר תעשה את ההתאמה המתבקשת לעידן הנוכחי."