סגור
ישיבת ועדת החוקה
ועדת החוקה (צילום: יואב דודקביץ)

"בדרך לנזק חמור למדינת ישראל": ועדת החוקה מכינה את ביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית

על רקע "יום ההתנגדות" לחקיקה וחצי יממה אחרי שעברה בקריאה ראשונה, ועדת החוקה, חוק ומשפט ממשיכה לדון בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות ומכינה אותה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. לפיד: "החוק הוא תחילת סופה של הממשלה"

אחרי הצעת החוק לביטול עילת הסבירות שעברה בקריאה ראשונה הלילה (ג') בכנסת, הממשלה ממשיכה היום במירוץ לקידום החקיקה עוד במושב הקיץ הנוכחי. כך, 12 שעות בלבד אחרי ההצבעה בכנסת ועדת החוקה, חוק ומשפט כבר מתכנסת כדי להמשיך ולדון בהצעת החוק לקראת הכנתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. זאת ברקע הפגנות סוערות וחסימות כבישים בכל הארץ במסגרת "יום ההתנגדות" לחקיקה.
לצפייה בשידור החי מהדיון לחצו כאן
מדובר בתיקון לחוק יסוד: השפיטה, המבקש להגביל דרמטית את עילת הסבירות. על פי הנוסח, השפיטה יתוקן וייקבע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עוד לפני שהתיקון עבר בקריאה ראשונה כי הקואליציה תפעל לריכוך הנוסח לקראת ההצבעה בקריאות הנוספות. בדיון היום, בראשות יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, צפויים להשתתף גם המשנה ליועמ"שית עו"ד ד"ר גיל לימון, שבדיונים הקודמים הביע את התנגדותו החריפה להצעת החוק, שר המפשטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן ויועמ"ש משרד האוצר עו"ד אסי מסינג.
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד היה ראשון הדוברים בוועדה. לדבריו, "הלקח האמיתי של סיפור חורבן בית המקדש ושורפי האסמים הוא שאנשים קיצונים אף פעם לא רוצים לראות את ההשלכות של המעשים שלהם. הקנאות מעוורת אותם. אנשים אחראים עושים בדיוק ההיפך. מאז חרב בית המקדש אנו צריכים לשאול עצמנו מה ההשלכות של כל חוק שאנו מעבירים ומה הוא יעשה לביטחון ישראל, כלכלת ישראל, יחסיה הבינלאומיים ועוד".


לדבריו, "הייתי שר האוצר, ואני קובע בפניכם שהחוק הזה יגרום לנזק כלכלי חמור למדינת ישראל ויפגע בפרנסתו של כל אזרח ישראלי. כל אזרח ירגיש את החוק הזה בכיס שלו. החוק הזה יפגע בכלכלה. הייתי שר החוץ ואני קובע שהחוק הזה יגרום לנזק מדיני חמור למדינת ישראל, הוא יבודד אותנו, יכניס אותנו למועדון המדינות המביכות שהעולם נסוג מהן בצעדים זהירים".
"הייתי ראש ממשלת ישראל, ורק כשאתה יושב שם אתה מבין את ההשלכות של כל מעשה שלנו, ואני קובע בפניכם שאם החוק הזה יעבור הוא יהפוך את מדינת ישראל לחלשה יותר, ענייה יותר, מבודדת יותר ומפולגת יותר". לדברי לפיד, "הדבר הטוב הוא שהחוק הזה הוא תחילת סופה של הממשלה הזו ויוביל למפלתכם, כי ממשלות שפועלות באופן כה בוטה נגד האינטרסים החיוניים של המדינה לא ישרדו".
ח"כ איימן עודה וח"כ מנסור עבאס דיברו על כך שהחקיקה הנוכחית פוגעת קשות במיעוט הערבי. "עילת הסבירות משמשת מגן עבור קבוצת המיעוט של האזרחים הערבים", אמר עבאס, ועודה אף קרא לציבור הערבי לצאת ולהפגין: "אנו צריכים להיות חלק מההפגנות. רק בעזרת ברית בין הדמוקרטים לקבוצת מיעוט אפשר לנצח. יש הפיכה שתשפיע על המרחב הדמוקרטי ואנו האזרחים הערבים נהיה הנפגעים הראשונים".


ח"כ גלעד קריב אמר בדיון כי "היעד המרכזי של ביטול עילת הסבירות הוא להביא לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה. לאור התמונות שמגיעות מהבוקר מכל הארץ אני פונה למפכ"ל המשטרה ולפיקוד הבכיר במשטרה לא להיכנע לשר הבריון איתמר בן גביר ולשופרות שרוצים לראות דם ברחובות כדי לרצות איזה בייס דמיוני. אני קורא למפכ"ל לתת הנחיה להפסיק את השימוש במכת"זיות כי המחאה מגינה על המשטרה מפני הפיכתה למיליציה פוליטית והמפכ"ל הוא הראשון שיודע על מה אני מדבר. כשהאנשים מלאי הרעל והשנאה – כמו שלמה קרעי ודודי אמסלם - הם הקול המוביל של מפלגת השלטון מה הפלא שהחברה הישראלית מגיעה למחוזות כאלה של שנאת חינם?".
רבים מחברי הכנסת מהאופוזיציה שדיברו בדיון הביעו תמיכה במפגינים שמציפים בהמוניהם את כבישי ישראל ברגעים אלה והן ביועמ"שית, עו"ד גלי בהרב מיארה. "אני רוצה לחזק את המפגינים הפטריוטיים שיוצאים להפגין כדי לשמור על הדמוקרטיה, ואת כבוד היועצת המשפטית לממשלה שהיא בעיני הסף האחרון שנותר", אמרה למשל ח"כ קארין אלהרר. חבר מפלגתה מיש עתיד, ח"כ ולדימיר בליאק, הוסיף: "מיליוני אזרחים דואגים לעתיד המדינה, והעם עכשיו בחוץ אומר את דברו. לא נוותר, ניאבק ונתנגד. העם אומר עכשיו לקואליציה שהיא חייבת להתמכת"ז לנו מהחיים".
מנגד ח"כ משה סעדה מהליכוד אמר בדיון כי "הוויכוח על עילת הסבירות לגיטימי, אבל סיכון חיי אדם ופרעות ועצירת אמבולנסים זה לא לגיטימי". ח"כ מירב בן ארי ענתה לו בהמשך: "מי הם הפורעים? מפגינים, כולל ילדים ונשים שדורסים אותם?".
ח"כ רם בן ברק אמר: "לא האמנתי שבימי חיי אחזה בקריסתה של מדינת ישראל, שאחזה בראש הממשלה, פוליטיקאי קטן ועלוב שייקח מדינה שלמה לאבדון, במטרה להישרד פוליטית ושתנועת הליכוד המפוארת תהפוך לסמרטוט של מפלגות חרדיות ומשיחיות. לולא המחאה האמיצה של אזרחים אמיצים היתה מדינת ישראל כבר זכרונה לברכה".
ח"כ נעמה לזימי מהעבודה הזכירה את הפרסום בכלכליסט על רצונה של שרת התחבורה מירי רגב למנות לתפקיד ראש הרשות לתחבורה ציבורית אדם ללא ניסיון בתחום וציינה דוגמאות נוספות של מהלכים שהם לדבריה, "דבר לא סביר". לדברי לזימי שפנתה ליו"ר הוועדה: "לא סביר שאתה שמחה רוטמן מנהל פה הפיכה משטרית. אתה רוצה פה מדינה לאומנית ומשיחית. אתם אנשים מסוכנים במדינה הזו". לאחר שסירבה לסיים את דבריה למרות בקשותיו של רוטמן, הוא קרא לה לסדר בפעם השלישית והוציא אותה מהדיון, וגם ביקש לכבות את המיקרופון שלה. גם ח"כ סימון דוידסון שניסה להתערב נקרא לסדר בשלישית והוצא על ידי רוטמן אל מחוץ לאולם הוועדה.