סגור
תחנת רכבת חוף הכרמל רכבת ישראל 2021
תחנת רכבת חוף הכרמל רכבת ישראל. ניסיון להגדיל ההכנסות (צילום: גיל נחושתן)

נוסעים עם רכב פרטי לרכבת? בקרוב תצטרכו לשלם על חניה בתחנה

התחנות הראשונה בה השינוי יבוצע היא לוד, ובהמשך הגבייה תורחב ליבנה מערב ונתניה – החניון המזרחי. אתמול פורסם כי אשתקד הפסידה הרכבת 133 מיליון שקל

נוסעים עם רכב פרטי לרכבת? בקרוב תצטרכו לשלם על חניה בתחנה. רכבת ישראל יוצאת השנה במהלך לגביית תשלום על חניה בסמוך לתחנות הרכבת. גביית התשלום צפויה להתחיל השנה בחלק מהתחנות, החל בחניון תחנת הרכבת של לוד, ובהמשך היא תורחב לחניוני הרכבת של יבנה מערב ונתניה – החניון המזרחי.
ההחלטה לגבות תשלום על החניה מתבססת על עבודת ייעוץ מ-2020, וזו נעשית בכדי "לממש את פוטנציאל ההכנסה משטחי החניה של תחנות הרכבת" – כך לפי הדוח השנתי של רכבת ישראל שפורסם אתמול. בתחנות הרכבת יש כ-14,000 מקומות חניה, וברובם המכריע החניה היא בחינם.
הניסיון להגדיל את ההכנסות העצמיות של הרכבת אינו מפתיע. אתמול פורסם הדוח השנתי ל-2022 של הרכבת בו היא דיווחה על הפסד נקי של 133 מיליון שקל, שנבע מירידת ערך נכסים בסכום של 101 מיליון שקל והפסד בגובה 82 מיליון שקל של מגזר המטענים.
עם זאת, יש לציין שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית שמטרתה להעניק שירות לציבור ולא להשיא רווח לבעלי המניות, וזו מסובסדת על ידי המדינה. ההחלטה לגבות תשלום מרכבים פרטיים החונים ברכבת יכולה להיות מוצדקת במידה ויש לה גם היגיון תחבורתי, או במידה והחניונים הללו סובלים מביקוש שגובר על היצע החניות. עם זאת, במידה ומדובר רק בניסיון של הרכבת לכסות על הפסדיה – ייתכן ויש היגיון בהמשך "סבסוד" החניה לטובת עידוד נסיעה ברכבת ובתחבורה הציבורית.
בנובמבר האחרון חתמה הרכבת על הסכם תפעולי חדש שמסדיר את היקף הסובסידיה שמעבירה אליה המדינה - 16 מיליארד שקל ב-2026-2022.
תגובת רכבת ישראל: "רכבת ישראל מפעילה ומתחזקת עשרות חניונים, המיועדים בעיקרם לנוסעי הרכבת והחניה בהם חינם. במסגרת תוכנית הפיתוח של הרכבת ישראל ובסיכום עם רשות תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מתוכננים מתחמי מסחר ותעסוקה מתקדמים אשר מוקמים בסמיכות לתחנות, במסגרתם ייבנו חניונים רבי קיבולת בקומות, בתת הקרקע ולגובה במשולב עם מסופי תחבורה ציבורית במפלס הקרקע, שיקנו קישוריות מיטבית עם אמצעי תחבורה אחרים. מרכז כזה נחנך כבר בלוד, ומאוכלס בימים אלה, ואחרים יוקמו בתחנות ברחבי הארץ. בהתאם לכך, צפויה הרכבת בעתיד לגבות תשלום על חניונים אלה, כאשר התשלום לנוסעי הרכבת יהיה סמלי ביותר ויהווה תמריץ לנסיעה ברכבת על חשבון הרכב הפרטי".