סגור
חיילים ב טנק מלחמת עזה
חיילים בטנק במלחמה בעזה (צילום: JACK GUEZ / AFP)

דו"ח המבקר
"רק 38% מתקציב הרפורמה לטיפול בנכי צה"ל והלומי קרב נוצל"

מדו"ח המבקר עולה כי משרד הביטחון לא ישם חלקים גדולים מרפורמת "נפש אחת" שנועדה לשיפור את הטיפול בנכי צה"ל והלומי קרב, והשתמש רק בחלק מהתקציב שיועד לכך. הביקורת נעשתה לפני המלחמה ולפי המבקר ממצאי הדו"ח רלוונטים מתמיד. צה"ל: "מיישמים חלק מהביקורת כבר במלחמה הנוכחית"

משרד הביטחון לא ישם חלקים גדולים מרפורמת "נפש אחת" שנועדה לשפר את הטיפול בנכי צה"ל ובהלומי קרב ורק 38% מהתקציב השוטף שלה, כ-1.2 מיליארד שקל, נוצל בפועל, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה.
לפי הדו"ח, בשנים 2021 ו-2022 שיעור הביצוע מתוך תקציב ייעודי בגובה של כ-460 מיליון שקל למתן מענה למתמודדים עם פוסט טראומה עמד על 14% בלבד. זאת, בזמן שחלה עלייה של 50% בהיקף הבקשות שהוגשו למשרד הביטחון לקבלת הכרה בנכויות. נכון ליולי האחרון, כ-6,000 תיקים היו בשלבי טיפול שונים. עוד עולה מהדו"ח כי שליש מהתקנים, 32 משרות, שהיו אמורים להתווסף לאגף השיקום של משרד הביטחון במסגרת הרפורמה – לא אוישו. המבקר מצא כי תחומי ליבה ברפורמה טרם הושלמו, באופן שפוגע ביכולת של אגף השיקום לשפר משמעותית את הטיפול שהם מגישים לנכי צה"ל.
הרפורמה "נפש אחת" הוצגה על ידי שר הביטחון לשעבר בני גנץ ומנכ"ל משרדו דאז האלוף (במיל') אמיר אשל במאי 2021. שבועות לפני כן איציק סעידיאן, לוחם גולני שנלחם בקרב סג'עייה בעזה במבצע צוק איתן הגיע למשרדי אגף השיקום בפתח תקווה והצית את עצמו בצעד נואש, שנבע מקשיי התמודדותו עם פוסט טראומה מתקופת שירותו הצבאי וקשיים שהערימו עליו הוועדות הרפואיות. סעידיאן אושפז במצב קשה בבית החולים שיבא בתל השומר, נזקק לטיפול רפואי ממושך וסיפורו העיר גל של פעולות מחאה על הטיפול הלקוי שמגיש משרד הביטחון להלומי קרב.
לפני כחצי שנה מבקר המדינה הפיץ בקרב כ-17 אלף נכי צה"ל שאלון אודות שביעות רצונם מהיחס ומטיב השירות שהם מקבלים מאגף השיקום. שליש מנכי צה"ל שקיבלו את השאלונים השיבו עליהם ונתנו לאגף השיקום ציון ממוצע של 53 בלבד. כ-70% מהם השיבו כי אינם מודעים לחלק מההטבות שמקנה להם הרפורמה.
הביקורת על יישום רפורמת "נפש אחת" נעשתה לפני המלחמה בעזה ולדעת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הממצאים שעולים ממנה נותנים משנה לתוקף לחשיבות הצורך בהשלמתה וביישומה – נוכח הגידול שצפוי במספר נכי צה"ל.
משרד הביטחון מסר בתגובה כי ילמד ויישם את ההמלצות שעלות מדו"ח המבקר לקראת השלמת הרפורמה. "חלק מפעולות אלה כבר מיושם בשלושת החודשים האחרונים שבהם אגף השיקום מטפל ביותר מ-4,000 פצועי המלחמה תוך דגש על טיפול מידי, הסרת חסמים ביורוקרטיים והכרה יזומה ביותר מ-90% מהפצועים כבר ביום הראשון לאשפוזם". במשרד הוסיפו כי בשנה שעברה כבר חוקקו בכנסת שני פרקים ראשונים בחוק הנכים, שנוגעים להיבטים דיור ורכב רפואי ובאופן שכבר מסייע רבות לנפגעי המלחמה בעזה וללחימה בצפון.