סגור
הכדורגלן שגיב יחזקאל נחת בישראל לאחר שנעצר ונחקר בטורקיה 15.1.24
הכדורגלן שגיב יחזקאל נחת בישראל לאחר שנעצר ונחקר בטורקיה 15.1.24

הכדורגלן שגיב יחזקאל נחת בישראל, שיחה בין ראש השב"כ למקבילו הטורקי סייעה לשחרורו

שחקן הכדורגל שנעצר בטורקיה, לאחר שכבש שער במשחק מול טרבזונספור וכתב "100 ימים, 7/10" על התחבושת שעל ידו, שוחרר ממעצר, ונחת בארץ לאחר שגורש. לדבריו, "זו הייתה מחווה, לא פרובוקציה"

במסגרת המאמץ להביא לשחרורו של שגיב יחזקאל ממעצר בטורקיה, התקיימה הבוקר (שני) שיחה בין ראש השב"כ רונן בר לראש המודיעין הטורקי (MIT) איברהים קאלין, אשר לצד המהלכים המדיניים סייעה לפתרון מהיר של המשבר ולשחרורו של יחזקאל ממעצר. יחזקאל, שגורש מטורקיה, נחת היום בישראל. הכדורגלן שוחרר ממעצר לאחר שנלקח אמש (א') לחקירה באנקרה, לאחר שהקדיש שער לחטופים במהלך משחק של קבוצתו אנטליהספור.
קאלין, יועצו של ארדואן בעבר, היה גם דמות מפתח בפיוס עם ישראל, שנראה עתה רחוק מתמיד לאור ההתבטאויות של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. בין השב"כ וה-MIT קיים קשר מקצועי שסייע לגשר על הפערים ולהביא לשחרור תוך זמן קצר של יחזקאל, שנעצר בעקבות חגיגת השער שלו - שכללה הזדהות עם החטופים בעזה. בשב"כ סירבו להתייחס לפרטים.
מאחורי הקלעים הייתה גם פעילות דיפלומטית ענפה של משרד החוץ שסייעה בשחרורו של יחזקאל. שגרירת ישראל בטורקיה אירית ליליאן נמצאת אומנם בישראל מאז שהוחזרה לארץ, אבל היא קיימה מגעים מול השגריר הטורקי שגם הוא נמצא בארצו לאחר שנקרא להתייעצויות. במקביל התקיימו מגעים מול בכירים במשרד החוץ הטורקי. למרות המתיחות הגדולה בין שתי המדינות, יש עדיין ערוצי הידברות, בעיקר בשכבה המקצועית. במקביל התקיימו מגעים גם בין המל"ל לטורקים.
שר המשפטים הטורקי היה אמנם זה שהודיע על פתיחת החקירה נגד יחזקאל, אבל ההבנה בישראל הייתה שממשלת טורקיה הבינה שכדאי לה להנמיך פרופיל ולסיים את הפרשה מהר ככל האפשר. בכיר ישראלי אומר שכלפי חוץ הטורקים התלהמו, אבל מאחורי הקלעים הם הבינו שצריך להוריד את רף השיח המתריס.
שר הביטחון יואב גלנט התייחס למעצרו של הכדורגלן בטורקיה, לאחר שעשה מחווה לחטופים בעזה במהלך משחק, ותקף את טורקיה: "מעצרו השערורייתי של הכדורגלן שגיב יחזקאל הוא ביטוי לצביעות ולכפיות טובה. במעשיה, טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של החמאס". לדבריו, "כאשר רעדה האדמה בטורקיה לפני פחות משנה, הייתה ישראל המדינה הראשונה להתייצב ולהושיט סיוע שהציל את חייהם של רבים מאזרחיה".




יחזקאל כבש שער מול טרבזונספור, ואחריו סימן חצי לב למצלמה כאשר על התחבושת שעל ידו נכתב "100 ימים". קבוצתו העלתה את החגיגה המיוחדת לרשתות החברתיות, אך לאחר מספר דקות, היא מחקה את הפוסטים עקב הכעס שהם עוררו אצל האוהדים והתקשורת. אוהדי אנטליהספור התאספו במתחם האימון של המועדון ודרשו כי השחקן יסולק מהקבוצה. בין השאר קראו האוהדים: "כלב ציוני, צא מאנטליה". בנוסף, אחת מנותנות החסות של אנטליהספור הודיעה כי תבטל את ההסכם שלה עם הקבוצה במידה שהשחקן לא ישוחרר. ואם זה לא מספיק, קריקטורה אנטישמית נגד שחקן נבחרת ישראל סוחפת את הרשתות בטורקיה.
ואכן, שעה קלה אחרי שנגמר המשחק - אנטליהספור הודיעה כי היא משעה את יחזקאל מכל פעילות. "יחזקאל פגע בערכים הלאומיים של טורקיה", נכתב בהודעת המועדון, "לא נאפשר זאת. בשל כך, החליטה ההנהלה להשעות אותו עד הודעה חדשה". נשיא המועדון סינאן בוזטפה אמר לתקשורת הטורקית כי יחזקאל סיים את דרכו: "החוזה שלו בקבוצה יבוטל, לא אקבל התנהגות כזאת, גם אם זה יעלה לנו בזכייה בתארים".
כאמור, שר המשפטים הטורקי יילמאז טונץ' כתב פוסט ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "ראיתי את תמיכתו המגעילה של שגיב יחזקאל בטבח שמבצעת ישראל בעזה, התובע באנטליה יפתח בחקירה נגדו בגין פגיעה ברגשות הציבור. אני מגנה שוב את הטבח שמבצעת ישראל בפלסטינים כבר 100 ימים". ההתאחדות הטורקית לכדורגל גינתה גם היא את יחזקאל, ומסרה שהיא "תפתח נגדו בהליכים משמעתיים".
לידי ynet הגיעה גרסת השחקן, כפי שטען אותה בפני ראשי אנטליהספור, שהודיעו על התרת חוזהו ושחרורו מהקבוצה באופן חד צדדי. "בסך הכל החלטתי לעשות מחווה הומניטרית לחטופים הישראלים בעזה", אמר יחזקאל לראשי המועדון. "היה לי חשוב לציין את זה שהם 100 ימים בשבי. לא הייתה לי שום מטרה לבצע פרובוקציה או להביע עמדה בעניין. אני מכיר את הרגישות בטורקיה, זו הייתה מחווה נטו".
"לאורך כל התקופה שלי בטורקיה לא הבעתי שום עמדה בנושא", הוסיף יחזקאל. "כשהודיעו לי מראש ראשי המועדון לגבי טקס לזכר ההרוגים בעזה לפני משחק בגזיאנטפ, והתירו לי שלא להגיע, נשארתי באנטליה והכל היה בסדר. בסך הכל סימנתי חצי לב ועוד כתבתי את המספר 100. זה לא נועד להסתה, נהפוך הוא. לאמפתיה לחטופים שנמצאים שם כל-כך הרבה ימים. הקפדתי לאורך כל התקופה שלי להיות מרוכז רק בכדורגל".
לדברי מקורביו של יחזקאל, ישנה אכזבה גדולה מהמועדון שהפנה עורף מיידי כלפיו, למרות שסיפק לו עו"ד מקומי בשלב הראשוני". משרד החוץ הורה לנציגיו של יחזקאל לפעול בפרופיל נמוך, על מנת שהדרגים הממשלתיים יפעלו גם כן בנושא. מי שעוד נכנס לתמונה הוא יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, ששוחח עם יחזקאל בזמן הטיסה שלו ללונדון למפגש שתוכנן מראש עם ראשי אופ"א. ההתאחדות אישרה מימון של מטוס פרטי לאנטליה על מנת לחלץ את הקשר מיידית, אולם כעבור כמה דקות כבר הודיעו נציגי הקבוצה הטורקית ליחזקאל כי הוא מתבקש להגיע לחקירה בתחנת המשטרה המקומית.
זוארץ היה נסער: "אני מוטרד שעוצרים שחקנים ישראלים בגלל מחווה. יש הרי עוד שחקנים ישראלים שמשחקים בטורקיה". מדובר, בין היתר, ברמזי ספורי, שכרגע לא ברור מה יהיה עתידו באנטליהספור ועדן קארצב שמשחק באיסטנבול בשאקשהיר. כמו כן, הכדורסלנים ים מדר (פנרבחצ'ה) ונמרוד לוי (סמסונספור). לא ברור אם תהיה הוראה מיוחדת מצד המל"ל לגביהם לאור האירוע החריג.
ממשרד החוץ נמסר: "לאחר פעילות מדינית וקונסולרית של משרד החוץ וגורמים נוספים, הכדורגלן שגיב יחזקאל שוחרר ממעצר. ביממה האחרונה, בהנחיית שר החוץ ישראל כץ, פעל משרד החוץ מול כלל הגורמים הרלוונטיים בטורקיה על מנת להביא לשחרורו המהיר של יחזקאל, שנעצר בעקבות מחווה לחטופים הישראלים לציון 100 ימים לטבח חמאס".