סגור

דעה
גם בפריפריה רוצים תוחלת חיים כמו במרכז

זוהי קריאה לממשלה החדשה לפעול כדי שתוחלת החיים בפריפריה לא תהיה נמוכה יותר לעומת מרכז הארץ. שילוב כוחות של שלושה שרי מפתח יכול לחולל את המהפכה הנדרשת

המשרד לפיתוח הנגב והגליל הסתמן לאחרונה כמשרד אסטרטגי שחברי המפלגות רבים עליו לקראת הקמת ממשלת ישראל ה-37. אלה בשורות טובות.
כשיצחק וסרלאוף ממפלגת "עוצמה יהודית" נבחר לתפקיד השר לפיתוח הפריפריה, הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, הוא ניסח נאום כניסה שסימן את החשיבות של המשרד: "הפערים בין מדינת המרכז למדינת הפריפריה הם איום ממשי על החוסן הלאומי של מדינת ישראל", אמר וסרלאוף. הוא הבטיח: "נעלה את הנגב והגליל על ראש שמחתנו. נקים יישובים חדשים ונעניק הזדמנויות חדשות לטובת פיתוח הפריפריה".
בפאנל תקשורתי מהחודש האחרון בנושא "אי השוויון בטיפול הרפואי בין פריפריה למרכז" עסקו שוב במספר מיטות האשפוז שיש לתושבי מרכז הארץ לעומת מספר נמוך משמעותית של מיטות אשפוז בפריפריה ושוב נשאלה השאלה: למה משרד הבריאות מקבל את העובדה שאדם בתל אביב מקבל טיפול תוך עשר דקות בעוד שבפריפריה צריכים להמתין שעתיים?!".
דו"ח מבקר המדינה קבע ב-2015 שבפריפריה מתים יותר חולים בהשוואה למרכז הארץ. הדו"ח לימד גם שבדרום וצפון הארץ קיים מחסור חמור במיטות סיעוד לקשישים.
ומה השתנה מאז? לא הרבה.
את מצב שירותי הרפואה בפריפריה מייחד מחסור בשלושה מרכיבים בסיסיים: כוח אדם מקצועי, תשתיות וטכנולוגיה.
לא ייתכן שבבית החולים התל אביבי איכילוב יהיו מכשירי MRI בכמות גדולה פי כמה מהכמות בבית החולים ברזילי באשקלון. את ההשקעה של המדינה במוסדות הבריאות בפריפריה צריך לחשב ביחס לאוכלוסייה שהם משרתים, וזה לא קורה.
כמנכ"ל קופת חולים כללית לשעבר, אני מוצא לנכון, לנסח בנקודת זמן זו, מספר נקודות קריטיות שדורשות את טיפולה של ממשלת ישראל החדשה במשבר הבריאות:
1. חיים ומוות בידי הממשלה - תוחלת החיים בפריפריה בישראל פחותה בכ-4 שנים מאשר במרכז הארץ. איך ייתכנו פערים כאלה במדינה כל כך קטנה? למה התושבים מסכימים לזה? אם אני אוהב את דימונה, אני צריך לשלם על זה בשנות חיים? זה הגיוני?
2. השכר במערכת הבריאות - כדי לעודד את צוותי הרפואה לעשות אקסטרה מאמץ ולעבור לפריפריה, יש להשקיע בתמרוץ ותגמול שלהם. ככל שרופאים.ות ואחים.ות יבחרו לגור ולעבוד בפריפריה, כך איכות השירות הרפואי תשתפר בכל חלקי הארץ.
3. טכנולוגיה - התורים לאבחונים במכשירים מתקדמים - CT,MRI וכדומה - הם בלתי נסבלים. חייבים לפתוח את היד הקפוצה של המדינה ולשחרר יותר מכשירים שנדרשים בחיי היום יום הרפואיים. אבחון מוקדם הוא מציל חיים, והתקציב לכך הוא חשוב לא פחות מהשקעה במשרד הביטחון ובצה"ל.
4. תשתיות – דרושה בניית בתי חולים בצפון ובדרום הארץ, וכן בנייה מואצת של מחלקות חדשות בבתי החולים הקיימים בפריפריה והוספת מיטות - מהלך שהוא מהיר בהרבה מבניית בית חולים חדש.
5. אלימות - סוגיה חשובה נוספת לפתחה של הממשלה החדשה היא האלימות שנגררת מהרחוב אל תוך בתי החולים. חוסר המשילות עליו מדברים מגיע גם לתוך המתקנים הרפואיים ומסכן את הצוותים והמטופלים. בתי חולים הם מקום טעון. גורלות נחרצים בהם ואנשים נמצאים בהם בסיטואציה מאד חשופה רגשית. עם ההבנה הזו צריך לעבוד ולדאוג שבכל מוסד רפואי, תפעל יחידת משטרה ואבטחה משמעותיות, שתאכוף את הסדר ותדאג להרתעה מספקת.
הקריאה שלי לשר הממונה על הפריפריה, לשר האוצר ולשר הבריאות והפנים היא: שלבו ידיים. קחו לכם כמשימת על לשנות את סדר היום הלאומי ולהשקיע בפריפריה, הרבה מעבר לחלקה היחסי במדינה, על מנת לגשר על הפערים שנוצרו במשך השנים. למען כל העם ובלי קשר לפוליטיקה, אתם חייבים להצליח.
פרופ' אהוד דודסון, לשעבר מנכ"ל קופ"ח כללית, הוא ראש תחום הביומד בקבוצת SRI מייסודו של ניר זכלינסקי
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.