סגור
מטוס אל על ממריא ל לוס אנג'לס 25.6.25
מטוס אל על ממריא ללוס אנג'לס, אתמול (צילום: Jack GUEZ / AFP)

משרד התחבורה לא ממהר לוותר לאל על על פיצוי הנוסעים: "עשתה הון במלחמה"

אל על דורשת פטור מפיצוי נוסעים שטיסותיהם בוטלו עקב המלחמה עם איראן, אך גורם במשרד טוען: "כרגע זה לא על השולחן. לחברות התעופה לא חסר כסף כדי לפצות את הנוסעים". החברה מעריכה כי המלחמה הסבה לה נזק של 40 מיליון דולר

משרד התחבורה לא ממהר לוותר לאל על על פיצוי הנוסעים שטיסותיהם בוטלו עקב המלחמה עם איראן. לטענת גורם במשרד, "החברה הרוויחה הון בימי המלחמה, חברות נוספות הפקיעו מחירים, לא חסר להן כסף כדי לפצות את הנוסעים".
בתחילת השבוע, עוד לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקף, אל על פנתה למשרד התחבורה בעניין שינוי חוק טיבי (חוק שירותי התעופה) על רקע הלחימה נגד איראן. במכתבה ציינה כי למרות שחוק טיבי עבר תיקון בפברואר 2025, שנועד להתאימו לשעת חירום, הוא לא צפה את הנסיבות החריגות של המבצע.
מדובר בתיקון בחוק שבוצע על רקע התמשכותה של מלחמת חרבות ברזל, אז עוגן בחוק מנגנון שנועד לתת מענה למצבים מיוחדים וחריגים הנמשכים לאורך זמן מבלי לתקן את החוק בכל מצב חירום. לטענת אל על, בעקבות המצב החריג בו נמצאות חברות התעופה הישראליות, יש לתקן את החוק פעם נוספת ולהתאימו למצב הנוכחי.
אל על טוענת כי המדינה היא זו שהיתה צריכה לקחת בחשבון פיצוי עבור עשרות אלפי הישראלים שנתקעו בחו"ל ולא חברות התעופה, שכלל לא ידעו על המבצע מראש. במכתבה אל על מתייחסת לטיסות שבוטלו החל מ־13 ביוני, ומבקשת כי חברות התעופה יהיו פטורות מתשלום פיצוי הקבוע בחוק כתוצאה מביטולי הטיסות, פטור לחברות מפיצוי עבור לינה, מזון והוצאות אחרות שנגרמו לנתקעים בחו"ל, ושטיסות החילוץ ייחשבו כטיסות חלופיות, לא משנה מהיכן טס הנוסע. עוד מבקשת החברה כי המשרד יבהיר כי בכוונת הממשלה לתקן את החוק, על מנת לעצור את עומס הפניות שהיא מקבלת.
על פי החוק, בסמכותה של שרת התחבורה לבצע התאמות, אך לא בטוח שהיא תמהר לעשות זאת. במשרד התחבורה טוענים כי חברות התעופה לא צריכות את עזרת המדינה. "הבקשה הזאת לא מנותקת מהיגיון, אבל כרגע היא לא על השולחן", אומר גורם במשרד התחבורה, "חברות התעופה הישראליות גבו הון עבור כרטיסי חילוץ, חלקן זיכו את הנוסעים שלהן בסכום הכרטיס המקורי ואז דרשו סכום מופקע על כרטיס חדש. גם אל על לא ממש יכולה להתלונן, היא עשתה הון מהמלחמה הזאת, רווחי עתק מחודשים בלי חברות זרות, ומתפרנסת יפה מאוד. חברות התעופה הישראליות היו בדיונים על תיקון חוק טיבי, הן יודעות חד משמעית שכל התיקון הזה נועד לחברות הזרות שחששו לחזור לטוס כאן, שרק כך היינו מצליחים להחזיר אותן".
עם זאת, במשרד סייגו את הדברים: "כרגע הנטייה לא הולכת לשם, אבל יש ייעוץ משפטי ואם יהיה צורך הוא יבחן את זה. במידה והאוצר יקבע פיצוי לנוסעים, וכבר הזכירו את זה בדיונים, הרי שלא נאפשר פיצוי כפול והחברות יהיו פטורות. אנחנו גם עדיין לא יודעים מה הסטטוס של החברות הזרות, בשורה התחתונה חשוב לנו להחזיר אותן בשביל הנוסע הישראלי, ואם התקנה הזאת תיכנס לתוקף עבור חזרתן - זו תהיה סוגייה שנצטרך לבחון. כרגע התיקון מתייחס לתאריכים ספציפיים, לכן לשרה יש סמכות להחליט מתי להפעיל אותה, וכרגע היא לא מחריגה את ימי הלחימה".
אל על דיווחה אתמול כי היא ביצעה חישוב של אובדן הכנסותיה בתקופת מבצע "עם כלביא". לפי החברה, במהלך 10 ימים ללא פעילות טיסתית סדירה, היא מעריכה שהנזק הישיר שנגרם לה עומד על כ־4 מיליון דולר ליום, ובסך הכל 40 מיליון דולר לכל המבצע. אל על מסייגת את הערכה בכך שהסכום הסופי תלוי בין היתר בגורמים ותחשיבים שטרם ידועים כל פרטיהם.