סגור
מטוסים של אל על ארקיע ו ישראייר חונים ב שדה התעופה ב לרנקה קפריסין 16.6.25
מטוסים של אל על ארקיע וישראייר חונים בלרנקה (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou/File Photo)

אל על: הנזק מהמבצע "עם כלביא" - כ-40 מיליון דולר

לפי הערכת החברה, במהלך עשרה ימי פעילות לא סדירה, הנזק הישיר שנגרם לה מוערך בכ-4 מיליון דולר ליום. באל על מציינים כי הסכום הסופי תלוי בגורמים שטרם התבררו במלואם. השבוע פנתה החברה למדינה בבקשה לשאת בעלויות הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו

עם פרוץ מבצע "עם כלביא" אל על וישראייר דיווחו לבורסה על הפסקה גורפת בפעילות החברות. עם פתיחת המרחב האווירי בישראל לפעילות מלאה, מעדכנת אל על כי החל מהיום (25/6) בהתאם להנחיות גורמי הביטחון והתעופה, החלה החברה לחזור לפעילות טיסתית באופן הדרגתי עד חזרה לשגרה מלאה הצפויה בימים הקרובים.
אל על ביצעה חישוב של הפסדיה במהלך 10 ימים ללא פעילות סדירה, ומציינת בדיווח כי היא מעריכה שהנזק הישיר שנגרם לחברה עומד על כ-4 מיליון דולר ליום, סך הכל 40 מיליון דולר לכל המבצע. אל על מסייגת את הערכה בכך שהסכום הסופי תלוי בין היתר בגורמים ותחשיבים שטרם ידועים כל פרטיהם.
באל על מבינים כי הימים הקרובים צפויים להניב לה רווחים יפים ומוסיפים כי החברה מעריכה כבר בחודשים הקרובים צפוי תהליך התאוששות בפעילות שיביא לביקושים מוגברים לטיסות החברה ולשיעורי תפוסה גבוהים יותר בטיסות, זאת לעומת הערכות הראשונות שהתקבלו בחברה טרם מבצע ״עם כלביא״, אז לא היו בטוחים כי ביום שהשמיים יפתחו יהיה זינוק בביקוש.
אל על מסייגת את הדיווח בכך שהמצב הביטחוני והשפעות המבצע הנוכחי על ענף התעופה והחברה טרם התבהרו: "הערכות ותחזיות החברה בנוגע לאמור לעיל, אינן סופיות ומהוות מידע צופה פני עתיד.... אשר עשויות שלא להתממש או להתממש באופן שונה מהותית, וזאת בין היתר לאור העובדה כי טרם התגבשו באופן סופי השפעות מבצע 'עם כלביא' על החברה, וכן כתוצאה מאי הוודאות הקיימת ביחס למצב הביטחוני במדינה והשפעתו על ענף התעופה בכלל ועל החברה בפרט, וכן בשל קיומם של אירועים שאינם בשליטת החברה", לשון הדיווח.
בחברה כבר חושבים כיצד לצמצם את ההפסדים מימי המבצע, השבוע פנתה החברה למשרד התחבורה בבקשה לתקן את חוק טיבי שקובע את הפיצוי לו זכאי נוסע שטיסתו בוטלה או השתנה, ולקבוע כי ההוצאות הגדולות של הנוסעים שנתקעו בחו"ל, יחולו על המדינה ולא על חבורת התעופה. בפנייתה אל על מתייחסת לטיסות החל מ-13 ביוני 2025, ומבקשת כי חברות התעופה יהיו פטורות מתשלום פיצוי הקבוע בחוק כתוצאה מביטולי הטיסות, פטור לחברות מפיצוי עבור לינה, מזון הוצאות אחרות שנגרמו לנתקעים בחו"ל ושטיסות החילוץ יחשבו כטיסות חלופיות, לא משנה מהיכן טס הנוסע.