סגור

ביהמ"ש: "הקשיים של שולץ החלו הרבה לפני משבר הקורונה ובלי קשר אליו"

בית המשפט דחה את בקשת חברת ההסעדה לחסות תחת תיקון הקורונה, שהיה מאפשר לה להגיע להסדר חוב מבלי שימונה לה נאמן שמשתלט עליה. השופט הציע לחברה להגיש בקשה בדרך הרגילה למתן צו הקפאת הליכים במסגרתה ימונה נאמן לחברה. פסק עיכוב הליכים עד יום שני בלבד

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב חגי ברנר דחה לפני זמן קצר את בקשת חברת ההסעדה שולץ לעיכוב הליכים. יחד עם זאת החליט לתת צו עיכוב הליכים ארעי וקצוב בזמן שיעמוד בתוקפו עד ליום שני הבא, 15 בנובמבר. מתן הצו הארעי ניתן מאחר והשופט רצה למנוע את קריסת החברה.
השופט קבע כי "ברי לכל בר דעת כי הותרתה של החברה ללא כל הגנה מפני נושיה בעת הזו, תביא עד מהרה לשיתוק מוחלט של פעילותה, מה שיגרום לאובדן התקשרויות חוזיות למתן שירותי הסעדה, שהרי אין לצפות מלקוחותיה של החברה שלא לבצע התקשרויות עם ספקי הסעדה אחרים מרגע שהחברה תחדל מאספקת שירותיה. משמעות הדבר היא גרימת נזק קשה וחסר תקנה לנושי החברה ולעובדיה, שהרי הנכס היחיד של החברה הוא אותה פעילות ואותם לקוחות מוסדיים השוכרים את שירותיה.
3 צפייה בגלריה
קייטרינג הסעדה
קייטרינג הסעדה
נדחתה בקשת שולץ לעיכוב הליכים
(צילום: שאטרסטוק)
"בנסיבות אלה ראוי כי החברה עצמה תגיש ללא שיהוי נוסף בקשה לצו פתיחה בהליכים ולמינוי נאמן לשם הפעלתה הזמנית ויש לאפשר לה הגנה מוגבלת בזמן עד שתעשה כן. אין צורך להרחיב את הדיבור על שלל הסמכויות הנתונות לנאמן במסגרת צו פתיחה בהליכים, שאינן נתונות למנהל הסדר, ובראש ובראשונה הסמכות ליטול לידיו את מושכות הניהול. מדובר בסמכות בעלת ערך רב, במיוחד מקום בו הנושים איבדו כל אמון בהנהלה הנוכחית של החברה. דומה כי בדרך זו ניתן יהיה להמשיך את פעילותה של החברה לפרק זמן נחוץ כדי למצות כל מהלך אפשרי למכירת הפעילות לצד שלישי".
במילים פשוטות, השופט דחה את בקשת שולץ לחסות תחת ההטבות הרבות שבהגשת בקשה לעיכוב הליכים תחת תיקון הקורונה. תיקון שמאפשר לחברה להגיע להסדר חוב מבלי שימונה לה נאמן שמשתלט עליה. השופט מציע לחברה להגיש בקשה בדרך הרגילה למתן צו הקפאת הליכים במסגרתה ימונה נאמן לחברה שלמעשה ישתלט על ניהולה.
השופט קובע בהחלטתו כי הנושים בדיון טענו כי החברה הסתירה מהם את מצבה הכלכלי הקשה והביעו בחלקם התנגדות נחרצת ואף נזעמת לבקשת החברה לצו עיכובים הליכים.
3 צפייה בגלריה
זהבית כהן מנכלית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
זהבית כהן מנכלית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
זהבית כהן מנכ"לית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
(צילום: אוראל כהן)
עוד מציין השופט כי "במקרה הנדון, וכמובן מבלי לקבוע מסמרות, אינני משוכנע כלל ועיקר כי ההנהלה אכן חפה מכל אחריות שהיא לכישלונה העסקי של החברה וכי מדובר אך ורק במצב אליו נקלעה החברה מחמת משבר הקורונה. בעלת השליטה ביצעה פעולות של התייעלות וניסתה לאתר משקיע חיצוני עוד זמן רב בטרם פרץ משבר הקורונה, כך שהקשיים של החברה החלו הרבה לפני משבר הקורונה ובלא קשר אליו...גם כעת בעלת השליטה אינה מבקשת לנהל את החברה לצורך שיקומה אלא היא מעוניינת למכור את הפעילות או להכניס משקיע חיצוני...בנסיבות אלה אין איפא ערך מיוחד של שימור ההנהלה הקיימת שראוי להגן עליו מכוחו של תיקון 4 (תיקון הקורונה-ל.ד) ואין סיבה טובה להניח שדווקא בעלת השליטה, היא שתצליח כעת היכן שנכשלה בעבר ואף תעשה זאת טוב יותר מבעל תפקיד שימונה על ידי בית המשפט בחסות צו לפתיחת הליכים".
לבסוף, קובע השופט, כי אין בכוונתה של בעלת השליטה להזרים כספים נוספים כלשהם לצורך הבטחת הפעלתה של החברה בתקופת עיכוב ההליכים. "המקור התזרימי למימון ההפעלה הוא אך ורק התקבולים השוטפים של החברה. מכאן שכול סיכוני ההפעלה בתקופת עיכוב ההליכים נופלים על שכמם של הנושים".

"נבדוק מה עשו בעלי השליטה בשנה האחרונה"

מוקדם יותר התנהל דיון ייצרי בנוגע לעתידה של שולץ. בא כוח החברה, עו"ד אמיר ברטוב, אמר בפני השופט חגי ברנר כי כשמנכ"ל החברה לשעבר הודיע על רצונו לעזוב הוא אמר: "אני כבר אינני יכול יותר".
בדיון נטען כי "כרגע אין מתווה ראשוני להסדר. יש התעניינות בחברה ויש סיכוי של יותר מסביר להסדר חוב בתנאי שהחברה עובדת. בעלת השליטה השקיעה המון כסף בחברה, לא משכה דיוידנד וניסתה לעשות הבראה בכל דרך אפשרית".
עו"ד רם דקל, בא כוח נטו שסיפקה הלוואה לשולץ וטוענת לחוב של כ-4.8 מיליון שקל טען בדיון: "צריך לראות את ההתנהלות של כל מי שפה. ההתנהלות, אינני רוצה להגיד רשלנית, חצי פושעת. יהיה פירוק של החברה הזו, נבדוק מה קורה שם עם בעלי השליטה ומה הם עשו והדברים שהם עשו בשנה האחרונה והם יכניסו את היד לכיס שלהם. כל הסיפור נועד כדי לא לשלם לנושים הלא מובטחים שזה אנחנו. כלום לא קשור לקורונה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד רם דקל
עו"ד רם דקל
עו"ד רם דקל
(אוראל כהן)
עו"ד פיני יניב, בא כוח אמדוקס ציין כי אמדוקס אינה נושה אלא לקוח. "בשביל שמחר תהיה ארוחת צהריים לעובדים – זה לא רק העובדים שלנו – זה נכון גם בעוד כל מיני מקומות - התפעוליות הזאת לא תוכל להתקיים אחרי שהבקשה הוגשה לאוויר העולם ובתקשורת - היא לא תוכל להתקיים בלי הגנה של בית משפט. אנחנו תומכים בבקשה".
עורכי הדין גלילה הורנשטיין ואלון הורנשטיין המייצגים מאות עובדים באמצעות ההסתדרות ציינו כי "העובדים מודאגים. זה מקור פרנסה. זה 400-500 משפחות שהולכות לרחוב. אנחנו לא נסכים לזה בשום אופן. בפירוק לא יראו שקל.. אנחנו מבקשים לתת צו עיכוב הליכים... שאם לא כן 550 עובדים הולכים הביתה. אין חברה אין כלום. כולם יכולים לברבר ולהגיד מה שרוצים. לא יהיה עם מי להפעיל, לא תהיה הסעדה, אף אחד מהנושים לא יראה שקל".
חברת ההסעדה שולץ הגישה בתחילת השבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לעיכוב הליכים למשך 3 חודשים לצורך גיבוש הסדר חוב. חובות החברה לנושיה עומדים על כ-60 מיליון שקל ויש לה גם חוב כלפי הבעלים של כ-40 מיליון שקל. החברה מעסיקה כיום כ-550 עובדים (130 מהם בחל"ת). שולץ הינה חברה ישראלית, אשר הוקמה בשנת 1997 והינה בין החברות המובילות בישראל במתן שירותי הסעדה למגוון לקוחות נרחב במשק הישראלי.