סגור

המשרד להגנת הסביבה רוצה אוטובוסים ללא פליטות בתוך 3.5 שנים - ללא תשתית מתאימה

האוטובוסים החשמליים מצריכים תשתית מיוחדת להטענה ותחזוקה, שעדיין לא קיימת בפריסה ארצית; במינהל התכנון סבורים שההיערכות לכך תימשך כעשור

התשתית עוד לא קיימת, אבל המשרד להגנת הסביבה כבר רוצה לקדם את הרגולציה. המשרד הודיע היום (ג') כי הוא מקדם תוכנית לחייב את מפעילי התחבורה הציבורית להגיע באופן הדרגתי, ובתוך קצת יותר משלוש שנים, ל-100% רכש אוטובוסים מאופסי פליטות בתחבורה ציבורית עירונית. יצוין כי המהלך לא תואם עם משרד התחבורה.
המשרד פרסם להערות הציבור טיוטת עדכון הוראות הניתנות למפעילי תחבורה ציבורית. מהלך זה מתרחש בהתאם למגמה העולמית של מעבר לתחבורה ללא פליטות, בפרט בתחבורה העירונית, ובהמשך לפרסום מפת הדרכים של המשרד להגנת הסביבה למעבר לאוטובוסים חשמליים ותמיכת המשרד ברכש אוטובוסים חשמליים.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מסרה: "תחבורה ציבורית חשמלית תפחית זיהום אוויר בישראל, בפרט במרכזי הערים, ומהווה מרכיב חשוב במאבק במשבר האקלים. המהלך הנוכחי של המשרד לחיוב מפעילי התחבורה הציבורית לעבור בהדרגה ל-100% רכש של אוטובוסים מאופסי פליטות עד 2025 יוביל שינוי ויביא לשיפור של איכות האוויר שאותו כולנו נושמים".
האוטובוסים החשמליים מצריכים תשתית מיוחד להטענה ותחזוקה, שעדיין לא קיימת בצורה מספקת בפריסה ארצית. משרד התחבורה ומינהל התכנון מקדמים כיום ארבע תוכניות בוות"ל, שאמורות לתת מענה לבעיה זו. כך, בין היתר, בתת"לים 120,121 ו-135 מקודמת החלטה על הקמה של 16 מתחמי תשתית חשמלית בגוש דן רבתי. בתת"ל 130 מקודמת תוכנית בעלות של מיליארד וחצי שקל לטובת שדרוג של תשתיות קיימות בפריסה ארצית ויצירת תשתית לאוטובוסים חשמליים.
על פניו גם תת"ל 130 וגם תת"לים 120,121 ו-135 צפויים להיבנות עד שנת 2026, אך גורמים ממינהל התכנון ששוחחו עם "כלכליסט" היו פחות אופטימיים וסברו שביצוע התוכניות יארך עד סוף העשור הנוכחי. בכל מקרה נדמה כי ההחלטה שקובעת כי עד שנת 2025 יירכשו אך ורק אוטובוסים חשמליים – לא מתואמת עם מצב התשתיות שאוטובוסים אלו יצריכו, שבמקרה הטוב תסתיים להיבנות כשנה לאחר מכן.
1 צפייה בגלריה
דן אוטובוס חשמלי תוצרת הייגר
דן אוטובוס חשמלי תוצרת הייגר
אוטובוס חשמלי של דן
(צילום: יח"צ)
טיוטת התיקון להוראות פורסמה באתר החקיקה הממשלתי, ותהיה פתוחה להערות הציבור למשך כשבועיים. לפי המשרד להגנת הסביבה, מימוש הוראות אלו יביא לכך שבשנת 2026 כ-50% מציי האוטובוסים הציבוריים העירוניים יהיו חשמליים, ועד שנת 2035 יהיו 100% מצי התחבורה הציבורית העירונית חשמליים.
כיום פועלים בישראל יותר מ-100 אוטובוסים חשמליים, ומאות אוטובוסים חשמליים נוספים נמצאים בהליכי רכש וצפויים להיכנס לשירות בשנה הקרובה, גם בתמיכת המשרד להגנת הסביבה. הפרויקט כולו מקודם בתיאום עם משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, כחלק מתוכנית לקידום תחבורה חשמלית ולהפחתת הפליטות מתחבורה.
לאוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית יש השפעות חיוביות הנובעות מהפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים. הפחתה זו מובילה לירידה בזיהום האוויר, להפחתת הגודש, להפחתת תאונות דרכים וכן להפחתת השטחים הנדרשים לחניה במרחב העירוני.
עם זאת, התחבורה הציבורית בישראל מונעת ברובה בדיזל, ולכן יש לה שלוש השפעות סביבתיות ובריאותיות שליליות עיקריות: פגיעה באיכות האוויר בקרבת אוכלוסייה; השפעה לרעה על משבר האקלים; ומטרדי רעש.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה: "כדי להילחם במשבר האקלים, אנחנו חייבות לטפל בתחבורה שלנו באופן מיידי, כך שלא רק שהיא תהיה טובה יותר לשימוש, אלא טובה יותר לסביבה ולקיום שלנו. בכל העולם דוגלים בהצבת יעדים למאבק בזיהום האוויר, וגם הממשלה הזאת ומשרד התחבורה בפרט רואים חשיבות אדירה בנקיטת צעדים משמעותיים כמו זה. משרד התחבורה מוביל רפורמת חישמול בתחבורה הכוללת רכש מאסיבי של אוטובוסים חשמליים ובניית מסופי התשתית שיאפשרו להטעין אותם, כדי שנוכל להפוך את הנסיעה לנעימה יותר, ואת הערים לשקטות ונקיות יותר".