סגור

בעלי עסקים לרובי איירסופט: "המדינה מחסלת לנו את הפרנסה"

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בבקשת המשרד לביטחון פנים לאסור ייבוא של רובי איירסופט עד סוף השנה. שרת הכלכלה צפויה לחתום על צו שימנע ייבוא של כלים אלה מהחשש שיוסבו לכלי ירייה קטלניים למטרות פשיעה וטרור

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר (ה') בבקשת המשרד לביטחון פנים לאסור ייבוא של רובי איירסופט עד סוף השנה. בכפוף לאישור הוועדה, שרת הכלכלה, אורנה ברביאי צפויה להיעתר לבקשה ולחתום על צו שימנע ייבוא של כלים אלה מהחשש שיוסבו ויותאמו לכלי ירייה קטלניים תוך הפניית השימוש בהם למטרות פשיעה ולפיגועי טרור.
לרוב, רובי איירסופט משמשים למטרות ספורט ופנאי, ולמשחקים קבוצתיים המדמים מצבי לחימה. הם דומים מאד לכלי נשק אמיתיים, אך יורים כדוריות פלסטיק בקוטר של 6 מ"מ.
מדובר בענף שהתפתח בישראל ובמדינות נוספות בעולם במהלך שני העשורים האחרונים. בארץ, פועלים בתחום זה כ-25 יבואנים ועוד כ-50 עסקים. מדובר בעסקים שמוכרים חלקי חילוף לרובים, מפעילים מועדוני חברים שמאגדים חובבים ומקצוענים שמשתתפים בתחרויות בעולם, מפעילים מטווחי ירי ועוד. על פי הערכות, הענף מגלגל כמה עשרות מיליוני שקל בשנה.
את המהלכים להגבלת הפעילות בענף מובילים המשרד לביטחון פנים והמשטרה, שרואים ברובי האיירסופט איום ממשי על שלום וביטחון הציבור, בין אם לגביית דמי חסות או מעשי שוד ואם להפניית כלים אלה לפגיעה ממשית בבני אדם.
1 צפייה בגלריה
נשק איירסופט
נשק איירסופט
נשק איירסופט
(צילום: אלפא טקטיקל יבואני איירסופט)
מדובר בכלים שעל יבואם אמון משרד הכלכלה, שכן מוצרים אלה מוגדרים 'צעצועים'. בחודשים האחרונים שרת הכלכלה, ברביבאי נעתרה מספר פעמים לבקשת המשרד לבט"פ וחתמה על צווים ארעיים שאוסרים את ייבואם – עד שתגובש רגולציה בנושא.
במשרד לבט"פ מנסחים בימים אלה תזכיר חוק שיחיל הגבלות משמעותית בשימוש ברובי איירסופט וייקבע את מעמדתם ככלי ירייה לכל דבר. כעת המשרד מבקש להאריך את הצו האוסר את הייבוא של רובים אלה עד לסוף השנה כדי לאפשר את קידום החקיקה בכנסת.
הדיון הגורלי שצפוי מחר בוועדת הכלכלה מעורר חששות כבדים בקרב בעלי עסקים בענף. הם מיוצגים בידי איגוד לשכות המסחר, שמצדו פנה אל היועצת המשפטית של משרד הכלכלה והתעשייה והזהיר כי ההגבלות המתהוות דרקוניות, ויישומן יוביל לגוויעת הענף בישראל.
באיגוד טענו עוד כי איסור הייבוא של הכלים עד סוף השנה מהווה מצב קיצוני והתעמרות מצד המדינה כלפי העוסקים בתחום. באיגוד נטען עוד כי "לא ייתכן שחוסר היכולת של המדינה לקיים אכיפה שתמנע שימוש שאינו ייעודי באיירסופט מצד גורמים פליליים וגורמי טרור, תיפתר באמצעות פגיעה מתמשכת בספורטאים ובבעלי עסקים שהם שומרי חוק". עוד נטען כי המהלכים מהווים פגיעה חמורה בחופש העיסוק – מה גם שהם לא משיגים את מטרותיהם.
"למדינה קל לחפש את המטבע מתחת לפנס - במקום לאסוף את הנשק הבלתי חוקי שמציף את המגזר הערבי בארץ", טען בשיחה עם כלכליסט בעל עסק ותיק בתחום.
גיא יצחקי, שמנהל עסק בתחום האיירסופט בראשון לציון טען כי רשויות המדינה מנהלות נגד הענף "קמפיין מטורף", באופן שפוגע בתדמיתו ומייצר בקרב הציבור רגשות שליליים כלפיו: "זה ענף שמתקיים בעוד מדינות בעולם המערבי, הוא מאוד מגבש, מאפשר אימונים ומשחקים קבוצתיים, במקרים אחרים משמש לאימון כוחות הביטחון או להכנה לקראת גיוס לצה"ל. הורסים לנו את הענף, עושים הכל כדי למזער למינימום את רישיונות הייבוא שלנו".
גורמים בענף אומרים כי בחודשים האחרונים העסקים שפועלים בו צמצמו באופן ניכר את היקף פעילותם וזאת בשל קשיים לייבא חלקי חילוף לרובים, ערכות שונות הקשורות להם ועוד. "יצאנו מסגרי הקורונה תוך שאנחנו מנסים לשמר את שרידות הענף בכל מחיר. בחודשים האחרונים, מאז שהמשטרה החלה להיאבק בפשיעה המתרחבת במגזר הערבי, הרבה עיניים מופנות כלפי ענף האיירסופט בטענה שהרובים עוברים הסבה לכלים מסוכנים. כשביקשנו מהמשטרה ומהמשרד לבט"פ שיצביעו על מקרים שבהם רובים כאלה הוסבו – לא קיבלנו מענה. המדינה פשוט מחסלת לנו את הפרנסה כי זה הדבר הקל ביותר, בטח לעומת פעילות ייסודית ונמרצת לאיסוף כלי נשק קטלניים אמיתיים שנמצאים במגזר הערבי ומקורם של רבים מהם בגניבות ממחנות צה"ל", אמר בעל עסק בתחום.
בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה אמר בשיחה עם כלכליסט כי הגבלת ייבוא רובי האיירסופט במהלך השנה הקרובה תחול רק על חלק מן הדגמים – שאותם ניתן להסב ולהפוך לכלי ירי קטלניים. לדברי הבכיר, יש בכוונת המשרד להתיר במהלך השנה הקרובה יבוא של עוד כ 1,200 רובי איירסופט אך לא מן הדגמים שנתנים להסבה. לפי צו היבוא החדש שברביבאי צפויה לחתום עליו, הגבלת היבוא תחול על רובים דמויי אם 16 ואם 4 ועל רובים דמויי תבור. זינק ל-י48.
בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה אמר בשיחה עם כלכליסט כי הגבלת יבוא רובי האיירסופט תחול רק על חלק מהדגמים – שאותם ניתן להסב ולהפוך לכלי ירי קטלניים. לדבריו, יש בכוונת המשרד להתיר במהלך השנה הקרובה ייבוא של עוד כ-1,200 רובי איירסופט אך לא מיהדגמים שנתנים להסבה. לפי צו הייבוא החדש, הגבלת הייבוא תחול על רובים דמויי אם 16 ואם 4 ועל רובים דמויי תבור.
"אין לנו כל רצון להסב פגיעה אנושה בעסקים שפועלים בתחום", אמר הגורם הבכיר במשרד הכלכלה והוסיף: "מדובר בשינוי רגולטורי שנעשה בשל מציאות מאתגרת - פלילית וביטחונית. עם זאת, יש כלים חלופיים, שאינם ברי הסבה, והם יכולים לשמר את הפעילות שנעשית בענף".