סגור

פרשנות
המנכ"לים מרוויחים משתיקת המוסדיים

הגופים המוסדיים לא משתמשים בנשק שיש להם - ומייצרים סיטואציה שעלולה לעודד שכר מופרז

חוק החברות מאפשר לדירקטוריונים לא לספור את בעלי מניות המיעוט בכל הנוגע לשכר הבכירים. הרעיון היה שהחברות ייאלצו לעבור מסדר בושה, שעליו יוותרו מראש, שבמסגרתו הן יידרשו להסביר מדוע בניגוד לעמדת בעלי המניות צריך לשלם למנכ"ל עוד.


ובכן, מטריקס עשתה את זה ארבע פעמים. בכל הפעמים, הגופים המוסדיים התנגדו לשכרו של המנכ"ל הנערץ מוטי גוטמן, אך הוא והדירקטוריון החליטו שלא באמת צריך לספור את ההתנגדות שלהם - והחליטו לאשר את תוספות השכר. בכל הפעמים, המוסדיים לא השתמשו בנשק שיש להם ביד ולא הדיחו את הדירקטורים מטעם הציבור, אלה שחברים בוועדת התגמול ואמורים לייצג את האינטרסים של בעלי מניות המיעוט.
מדוע הגופים המוסדיים לא פעלו? יכולים להיות לכך שני הסברים: או שההתנגדות של המוסדיים לשכר של גוטמן היא ויזואלית בלבד, או שהם פשוט עצלנים ומעדיפים שלא להתקוטט עם מטריקס.
האפשרות הראשונה היא סבירה יותר, ויש לה גם תופעות לוואי: חברות אחרות, שרואות את ההתנגדות הרפה של המוסדיים לשכר, מסתכלות על מטריקס ומבינות שזה לא כל כך נורא לעבור מסדר בושה, וינקטו גם הן באותה שיטה. האמת שזה כבר קורה. בספטמבר האחרון אושר שכרו של מנכ"ל מימון ישיר ערן וולף למרות התנגדות בעלי המניות. גם שכרו של איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה, אושר למרות התנגדותם של בעלי המניות. והיו עוד יותר מ־20 חברות שהחליטו ללכת בנתיב הזה.
1 צפייה בגלריה
מימין ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר ומנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר
מימין ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר ומנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר
ערן וולף, איתמר דויטשר
(צילום: תומי הרפז, טל גבעוני)
המשותף לגוטמן, וולף ודויטשר הוא שכולם מנכ"לים ותיקים, כולם הביאו תוצאות עודפות ולכולם מגיע תגמול הולם - אך לא בהכרח מה שהם מבקשים. המוסדיים - שמבינים שהשכר הוא עניין רגיש ושנאלצים לעסוק באישור שלו בעצמם מאז הוצאה חברת הייעוץ אנטרופי מגבולות הלגיטימיות על ידי המפקח על שוק ההון - עובדים בצורה טכנית.
יש טבלאות, יש מדיניות אישור, והמנכ"לים המוצלחים לא עומדים בהם. אם הם יאשרו להם את השכר אף שהוא נמצא מחוץ לסטנדרט שהוצב - הם יקבלו מבול של טלפונים מבעלי חברות אחרות, מוצלחים פחות, שרוצים גם לשדרג את תנאי ההעסקה שלהם. ההתנהלות הזאת - של התנגדות, החלטה הפוכה בדירקטוריון, אישור השכר ואפס תגובה מצד המוסדיים - מובילה לסטטוס קוו חדש: אנחנו נתנגד, אתם תאשרו ואנחנו לא נעשה שום דבר. וזה כבר מזמן התפרעויות שכר גם של המנכ"לים הפחות המוצלחים.