סגור
יין יינות משקאות חריפים
מדף יינות. למי שייכת דמות המרגלים? (צילום: אלכס קולומויסקי)

יקבי כרמל תובעים חצי מיליון שקל מיקב טפרברג: משתמש בדמות המרגלים ללא אישור

לטענת יקבי כרמל, בהסכם מלפני 100 שנה נקבע כי יקב טפרברג יוכל להשתמש בדמות המרגלים הנושאים אשכול ענבים בישראל, סוריה ומצרים בלבד אולם יינות עם הציור נמכרים גם באירופה וארה"ב. יקב טפרברג: נגיב בבית המשפט

יקבי כרמל נגד יקב טפרברג: לבית משפט השלום בירושלים הוגשה תביעה על סך חצי מיליון שקל על ידי אגודת הכורמים הקואופרטיבית של יקבי ראשון לציון וזיכרון יעקב (יקבי כרמל) נגד יקב טפרברג 1870 והבעלים מרדכי טפרברג.
במסגרת התביעה מציינת יקבי כרמל באמצעות עוה"ד נחום גבריאלי ויעל קלמנוביץ כי כל יינות כרמל נושאים באופן בולט דמות של שני אנשים הנושאים יחד אשכול ענבים גדול, על פי סיפור 12 המרגלים המקראי. בתביעה נטען כי הדמות המתנוססת על יינות כרמל קרויה בפי כל "דמות המרגלים". עוד נטען כי כרמל משתמשת בדמות המרגלים ברציפות זה למעלה מ -100 שנה, כאשר במרוצת השנים השקיעה סכומי עתק בפרסומם וקידומם של יינותיה, וסימן דמות המרגלים המתנוסס עליהם באופן בולט הפך לשם דבר המזוהה באופן ברור עם כרמל.
בתביעה נטען כי אחת הסדרות שמייצר יקב טפרברג היא סדרת יינות אפרת, הנושאת איור של דמות המרגלים בעיצוב ספציפי. נטען כי בשנת 1925 נכרת הסכם בין כרמל לבין סבו של הנתבע המסדיר בין השאר את שימוש הצדדים בדמות המרגלים, אולם לטענת יקבי כרמל ההסכם הופר על ידי הנתבעים. נטען כי ההסכם משנת 1925 הסדיר בין השאר את השימוש בציור של מרגלים שהופיע על יינות של טפרברג כך שהוא יוכל להשתמש בעיצוב ספציפי של דמות המרגלים בלבד ("דמות מרגלי טפרברג" ) ובגבולות ישראל, סוריה ומצרים בלבד מיום חתימת ההסכם.
עוד נטען כי במהלך שנת 2022 התברר ליקבי כרמל כי "למרות ההתחייבות הברורה של מר טפרברג ז"ל כי ייעשה שימוש בדמות מרגלי טפרברג אך ורק בישראל, סוריה ומצרים, הנתבעים אשר לדבריהם נכנסו בנעליו, ייצאו יינות מיצורם הנושאים את דמות מרגלי טפרברג גם לחו"ל, ומוצרים כאלה שווקו ונמכרו בחו"ל לרבות בשווקים חשובים כגון: אנגליה, צרפת, הולנד, גרמניה , קנדה, ארה"ב. אין כל ספק כי התנהלות זו מהווה הפרה של ההסכם בין הצדדים", נטען.
בתביעה נטען כי אם ייקבע כי היקב ירש זכויות של מר טפרברג ז"ל על פי אותו הסכם היסטורי או זכות הרשאה כלשהי מכוח אותו הסכם הרי שהנתבעים הפרו תנאי עיקרי ומהותי בהסכם בכך שמכרו ו/ או שיווקו בקבוקי יין מתוצרתם נושאי דמות מרגלי טפרברג במדינות רבות מחוץ לישראל למרות שהדבר נאסר עליהם באותו הסכם. "כל ניסיונות כרמל לקבל מהנתבעים מידע בדבר ההפרה וליישב את המחלוקת בנוגע למעשי ההפרה נדחו ע"י הנתבעים", נטען.
עוד נטען כי באוגוסט 2022 הגישה כרמל בקשה למחיקת סימן טפרברג החדש לאחר שנודע לה כי בשנת 2015 הסימן הישן נמחק ונרשם סימן חדש בסוף 2019. ההליכים בפני רשם סימני המסחר מצויים כעת בשלב הגשת הראיות. מהתביעה עולה כי יקב טפרברג דוחה הטענות נגדו.
מיקב טפרברג נמסר: "זו אינה הפעם הראשונה שיקבי כרמל בוחרים להתנהל בצורה שכזו. עורכי הדין יהודה נויבואר וחמוטל נירן ממשרד ארליך נויבואר ומלצר יגיבו בעניין התביעה בבית המשפט".