סגור

דעה
קרב הפנסיות: לא להישבר רגע לפני ההחלטה

גנץ להוט לאשר את החוק בקריאה ראשונה היום, שכן זהו המועד האחרון שבו המדינה חייבת להגיש את תשובתה לבג”ץ. אם החוק יעבור - ולו בקריאה ראשונה - הרי שבית המשפט העליון לא יתערב במשך שנים ארוכות

אסור לחברי הכנסת והשרים, שעומדים להצביע היום על חוק הפנסיה, לתת לרעם התותחים בקייב להחריש את אוזניהם. העימות הצבאי המרוחק אמנם הזכיר לישראלים את הצורך בצבא חזק ותקציב ביטחון נדיב, אך להגדלות הרמטכ”ל ששר הביטחון בני גנץ מבקש לאשר היום אין קשר לביטחון ישראל.


נקודה שאין לגביה ספק היא שיש קשר חזק ומשמעותי בין תהליך הכשרת הגדלות הרמטכ"ל למינהל ציבורי לא תקין ולמעמד הצבא בחברה דמוקרטית. ההגדלות שאותן גנץ מבקש להכשיר בתזכיר החוק הנוכחי נוגעות באופן ישיר רק למקבלי הפנסיה התקציבית, ולא לכוח האדם הצעיר שאותו צה"ל מבקש לגייס.
הצבא היה הגוף היחיד שהשתמש במנגנון ההגדלות בצורה לא חוקית ולא אחראית במשך שנים. גם כשהתגלו החריגות - לא טרח צה"ל לעגן את הסוגיה בחוק. אילולא החרב שהניף בית המשפט העליון, משרד הביטחון היה ממשיך לשלם תוספות נדיבות מכספי משלם המסים ללא בסיס בחוק.

1 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ השקת המכשול בגבול עזה
שר הביטחון בני גנץ השקת המכשול בגבול עזה
שר הביטחון בני גנץ
(רועי עידן)

גנץ, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן עשויים להפציר בשרים ובח”כים ולטעון כי לא שווה להפיל את הממשלה על העניין הזה, וכי אחרי הקריאה הראשונה יהיה ניתן לשנות ולעצב את החוק. אבל, אלה דברי שווא.
גנץ להוט לאשר את החוק בקריאה ראשונה היום, שכן זהו המועד האחרון שבו המדינה חייבת להגיש את תשובתה לבג"ץ. אם החוק יעבור — ולו בקריאה ראשונה - הרי שבית המשפט העליון לא יתערב במשך שנים ארוכות. שנים שבהן יימשך הסטטוס קוו שבו כספי האזרחים משולמים לפנסיונרים ללא בסיס חוקי.
אם הכנסת תבחר לא להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה, לממשלת ישראל לא תהיה ברירה והיא תצטרך להביע את עמדתה המשפטית כי מדובר בהגדלות לא חוקיות. בית המשפט ייאלץ להוציא צו ביניים, שאוסר את המשך התשלום שלהן. מרגע שההגדלות ייפסקו, יהיה קל יותר לנהל דיון ציבורי הוגן והגון בשאלת הדרך הנכונה לתגמל אנשי קבע.