סגור

הוסכם: תוספות מוגדלות לקצבאות הילדים והקשישים הנכים - תבוטל ההצמדה בשנה הבאה

בוועדת העבודה והרווחה הוצגו היום ההסכמות הסופיות בין ארגוני הנכים לאוצר. הנכים השיגו תוספות מוגדלות לאוכלוסיות מיוחדות, ביניהן נכי הנפש. בתמורה ויתרו על שנה הצמדה וגם הסכימו להורדת הסכום שממנו מנכים להם מס. יוזם מאבק הנכים: "בשורה היסטורית, הרבה יותר ממה שתכננו לקבל"

הושג הסכם בין הנכים לאוצר על העלאת הקצבאות. במסגרת ההסכם תוגברו מאוד הקצבאות של הילדים הנכים, הקשישים הנכים ונכי הנפש. בתמורה הסכימו הנכים לוותר על הצמדת הקצבאות בשנה הבאה וכן להורדת סכום הפטור ממס ממנו נהנים נכים בעלי משכורות גבוהות. בתמורה, יקבלו תוספות לקצבאות ששוויין כ-5 מיליארד שקל ולא 4.3 מיליארד שקל כפי שנקבע בחוק קצבאות הנכים.


חוק קצבאות הנכים, שאושר בפברואר 2018, קבע שהקצבאות יגדלו ב-4.34 מיליארד שקל בארבע פעימות. מתוכם הוקצו 2.2 מיליארד שקל לשתי הפעימות הראשונות, שאוחדו לאחת ב־2018. כתוצאה מכך הועלו הקצבאות לכ־3,300 שקל לחודש, תוספת של 800-500 שקל לאדם. עוד קבע החוק שיהיו שתי פעימות נוספות ב־2020 וב־2021 בהיקף של 2.14 מיליארד שקל.
בפועל, מערכות הבחירות הרבות ואי העברת תקציב מדינה בשנתיים האחרונות מנעו את יישום הפעימה השלישית והרביעית. במקום זה, הנכים קיבלו מענקים בשנה וחצי האחרונות שהעלו את שווי קצבת הנכות הכללית ל-3,500 שקל. כן הגדילו את קצבאות הילדים הנכים קשה, הסיוע לנכים מונשמים ואת הדיסריגרד - הסכום שמותר לנכה להשתכר בלי שיקזזו כסף מקצבתו.
1 צפייה בגלריה
מאבק הנכים מול ביטוח לאומי
מאבק הנכים מול ביטוח לאומי
מאבק הנכים מול ביטוח לאומי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הקמת הממשלה הביאה לחידוש המשא ומתן ואיתו מחלוקת קשה על פרשנות החוק. האוצר טוען שלפי נוסח החוק יש לחלק את ה-4.34 מיליארד שקל לפי מספר הנכים מקבלי הקצבאות ב-2021. המשמעות היא ש-530 מיליון שקל מתוך הסכום הזה יופנו לגידול במספר מקבלי הקצבאות ולא להעלאה שלהן. הנכים טענו שכוונת המחוקק היתה לחשב לפי מספר הנכים ב-2018.
בחודשים האחרונים קיימו הנכים ובייחוד ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" שורה של חסימות כבישים ורכבות. במקביל התנהל משא ומתן. בדיון שנערך היום בועדת העבודה והרווחה הוצגו הסכמות רחבות בין משרדי האוצר, הביטוח הלאומי וארגוני הנכים שהושגו בסיוע ותיווך יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום. במסגרת ההסכם, הועלו דרמטית הקצבאות לילדים נכים, קשישים ונכי נפש ואוטיסטים. הקשישים יקבלו 75% מהתוספת לקצבת הנכות הכללית במקום 50% כמתוכנן. נכי הנפש והאוטיסטים יזכו לראשונה לקצבת שירותים מיוחדים המממנת טיפול סיעודי.
האוצר ויתר על הדרישה לנכות את הגידול הטבעי מהסכום ואף הוסיף כ-100 מיליון שקל ממקורותיו. הנכים מצידם הסכימו לשני ויתורים שפינו סכומים תקציביים גדולים מאוד. אחד מהם היה הוויתור על הצמדת קצבת הנכים בשנה הבאה לשכר המינימום בשיעור של 2.45%. הוויתור הזה חסך 520 מיליון שקל. ההצמדה תחל רק ב-2023. הוויתור השני היה הסכמה שהפטור ממס לנכים יינתן רק עד 400 אלף שקל לשנה, במקום עד 640 אלף שקל לשנה. זה יחסוך כ-180 מיליון שקל.
ואלה ההישגים:
  • קצבת הנכות הבסיסית תועלה ל- 3,700 שקל, רטרואקטיבית מתחילת השנה.
  • קשישים נכים יקבלו 75% מהתוספת, כלומר 285 שקל לחודש ולא 50% כמתוכנן.
  • קצבת השירותים המיוחדים למי שזקוקים לטיפול סיעוד תעלה ב-100 עד 300 שקל.
  • נכים מונשמים וכן נכים בעלי היתר לשני מטפלים יהיו זכאים לתוספת של 6,611 שקל בחודש לצורך העסקת המטפל הנוסף.
  • קצבת הילדים הנכים תושווה לגובה קצבת השר"מ של הבוגרים, מה שיביא לתוספת של 176 עד 436 שקל לחודש.
  • הורים לילדים נכים השוהים במסגרת חוץ ביתית יהיו זכאים לראשונה לקצבה של 760 עד 1060 שקל.
  • הורדת הסף הרפואי לזכאות לקבלת שר"מ, מ-60% נכות ל-40%. מהלך זה יאפשר בין היתר לאנשים עם מוגבלות שכלית/נפשית ואוטיזם, שרבים מהם לא מקבלים כיום שר"מ, לקבל קצבה זו.
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "מדובר בצעד היסטורי המבטא את המחויבות העמוקה שלי לנכים". שר הרווחה מאיר כהן אמר ש"אחת המטרות שהצבתי לעצמי היא לסיים את חוסר הוודאות שקיים במשך שנים עם קצבאות הנכים. היום זהו יום חג חברתי".
יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אפרת רייטן, אמרה: "מעבר לרפורמה הגדולה שאושרה ב-2018, יש פה רפורמות נוספות בשווי של מאות מיליוני שקלים שיטיבו עם רבים נוספים בקרב אוכלוסיית הנכים". מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר ש"הרפורמה של 2018 התמקדה בעיקר בקצבת הנכות הכללית, כאן הגענו לסקטורים מסוימים בתוך ציבור הנכים".
יוזם מאבק הנכים, מייסד ויו"ר ארגון 'נכה לא חצי בנאדם', אלכס פרידמן, אמר: "אנחנו עושים כאן צדק היסטורי, גם לאור המחיר שיש 'לשלם' לצורך מציאת המקור התקציבי. מדובר בבשורה היסטורית לילדים הנכים, הרבה יותר מה שתכננו לקבל".