סגור
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר ח"כ קארין אלהרר ושר המשפטים יריב לוין
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר, ח"כ קארין אלהרר ושר המשפטים יריב לוין (צילומים: דנה קופל, שלו שלום)

יו"ר לשכת עורכי הדין: "שר המשפטים ממשיך לקדם את ההפיכה המשטרית"

עו"ד עמית בכר התייחס לדיון הסוער שהתנהל אמש בוועדה לבחירת שופטים, על רקע רצונו של לוין לקדם את מועמדותו של ראש מחלקת הליטיגציה של פורום קהלת, עו"ד אריאל ארליך. "לוין מנסה לקדם מינויים על פי מפתח פוליטי". ח"כ קארין אלהרר ונציגת הלשכה עו"ד יונית קלמנוביץ הובילו את ההתנגדות למינוי

"לצערנו, שר המשפטים אומר בקולו שהוא ימשיך לקדם את ההפיכה המשטרית והוא גם פועל לכך. ליבת המאמץ היתה ונשארה הניסיון להחלשת מערכת המשפט והפיכתה לפוליטית ונשלטת", כך אמר הבוקר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר ל"כלכליסט" בהמשך לדיון הסוער שהתנהל אמש בוועדה לבחירת שופטים. זאת על רקע רצונו של השר יריב לוין לקדם את מועמדותו של ראש מחלקת הליטיגציה של פורום קהלת, עו"ד אריאל ארליך, לכהונת שופט בית משפט השלום בירושלים.
"התנהלות השר בוועדה בלתי מתקבלת על הדעת כאשר הוא מנסה לקדם מינויים על פי מפתח פוליטי ובמקביל למנוע התנהלות תקינה ובחירת מאות שופטים שחסרים למערכת. השר רואה שאין רוב בוועדה לניסיונותיו אז הוא פועל באופן בלתי חוקי ומונע הצבעות. הדבר הזה לא ימשך לאורך זמן, וללא הסכמות - נכפה התנהלות תקינה בכלים משפטיים. אנחנו נמשיך להיאבק על עצמאותה ומקצועיותה של מערכת המשפט", אמר בכר.
לדברי נוכחים בדיון אמש, במהלך הוויכוח זעם השר על התנגדות המחנה המתנגד למהפכה המשפטית בוועדה (הכולל כיום 5 מתוך 9 חברי הוועדה) ואמר "הרפורמה במערכת המשפט תתקדם איתי או בלעדיי".
חברת הוועדה מהאופוזיציה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון, לדברי נוכחים, כי ארליך "שקוע עד צוואר", באירוע שגרם הכי הרבה נזק למדינת ישראל - קידום ההפיכה המשטרית, זאת בשל תרומתו של פורום קהלת למהלכי החקיקה. היא ציינה כי יכול להיות שהוא יהיה שופט טוב, אבל בעת הזו ראוי שיהיה "צינון"', שהרי הוא מעורב פוליטית, וכמו שלא נכון למנות חברי כנסת למשרת שיפוט, כך גם לא נכון למנות את ראש מחלקת הליטיגציה של קהלת.
עו"ד יונית קלמנוביץ, אחת משני נציגי לשכת עוה"ד בוועדה (נבחרה על ידי הלשכה בפברואר), הצטרפה גם היא להתנגדות העזה של אלהרר והובילה אותה ביחד עמה. היא אמרה בין השאר כי באותה מידה לא היתה תומכת במינוי אדם המזוהה פוליטית מהצד השני של המפה.
לדברי נוכחים בדיון, לאור ההתנגדות, "לוין השתולל". הוא אמר שזו בדיוק הסיבה שצריך רפורמה במערכת המשפט, וכי אין זה ראוי לשלול מועמדות של אדם מוכשר ומתאים בשל עמדותיו ודעותיו, על רקע פעילותו הציבורית, וכי זו דוגמא לכך שנדרשת רפורמה במערכת המשפט. הוא אמר לעו"ד קלמנוביץ כי "כדאי לך שאני אהיה זה שאעביר אותה". בנוסף לוין ביקר את השופטים ואת מחנה המתנגדים על כך שהם "מסרבים למנות שופטים בעלי דעות אחרות גם לבתי משפט השלום ולא רק לעליון".
להתנגדות של אלהרר וקלמנוביץ הצטרפו גם נציג הלשכה השני עו"ד מוחמד נעאמנה, והן שניים מבין שלושת שופטי העליון החברים בוועדה – מ"מ הנשיא השופט עוזי פוגלמן והשופטת דפנה ברק-ארז, שאמרו כי אף שארליך הוא מועמד ראוי, ישנם מועמדים מתאימים וטובים יותר, ש"נמצאים לפניו ברשימה ודורגו גבוה יותר".
מנגד, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) וח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) תמכו במינוי, כאשר סטרוק אמרה בדיון כי "מעולם לא בדקתי אם שופט הוא יהודי או ערבי, ימני או שמאלני, אני רק נגד שופטים שמקלים על מסיתים ועל פורעים", דברים שגרמו לחברים בוועדה להרים גבה.
שופט העליון נעם סולברג, הציג עמדה שונה משל שני עמיתיו, ותמך באופן נלהב בעו"ד ארליך, אשר היה בעבר מתמחה שלו (כשכיהן כשופט במחוזי בירושלים), ודיבר בשבחו. סולברג התנגד לפסילת מועמדותו על רקע פעילותו בפורום קהלת, שלדבריו הוא פורום מחקרי, דבר שמהווה פגיעה לכאורה בחופש הביטוי ובחופש האקדמי. לדברי סולברג, אין זה נכון להתייחס לשיוך הארגוני של המועמד, אלא רק לכישוריו והתאמתו למשרת שיפוט. הוא אף ציין דוגמאות של מועמדים מהצד השני של המפה הפוליטית שמונו בעבר, אף שהיו מזוהים אידיאולוגית ופוליטית.
בחדר הויכוח נמשך, כאשר מחנה מתנגדי הרפורמה המשפטית הזכיר ללוין שבשתי הישיבות הקודמות כאשר נידון מינוי שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים הוא התנגד נחרצות למינויה של שופטת השלום בירושלים ג'ויה סקפה-שפירא, התנגדות אליה הצטרפו גם סטרוק וקרויזר, בנימוק שהיא הקלה על נאשמים פלסטינים בעבירות הסתה ואלימות. בנוסף היא גם היתה השופטת שהרשיעה בשנה שעברה את לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא בתקיפת תושבת מזרח ירושלים בעיר העתיקה, בהכרעת דין שעוררה סערה בקרב חוגי הימין.
בקרב מחנה המתנגדים רואים בכך דוגמא אירונית וצינית, כאשר בישיבה אחת מחנה תומכי הרפורמה, בהובלת לוין, "מתייג שופטת כשמאלנית" ומנגד בישיבה שאחרי "זועק את זעקת הקוז'אק הנגזל, מה פתאום יש התנגדות למועמד מפורום קהלת המזוהה עם הימין".
על רקע אי ההסכמות לוין לא העלה גם הפעם להצבעה מינוי שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי בירושלים. עם זאת מינתה אתמול הוועדה פה אחד 10 שופטים ורשמים לבתי הדין למשפחה בירושלים ובמחוז דרום, לבתי משפט לתעבורה במחוז דרום, ולבתי משפט לנוער. "יש קונפליקט גדול כי השופטים בוועדה לא מוכנים לוותר על ג'ויה סקפה-שפירא, בעוד לוין אמר שתמות נפשי, אני לא אמנה אותה, וזו אבן הנגף שמעכבת את הדברים", מספרים בוועדה.