סגור
תחנת אוטובוס ב תל אביב 3.7.24
תחנת אוטובוס בתל אביב (ארכיון) (צילום: עוז מועלם)

שנים של הכנות למלחמה עם איראן לא הספיקו כדי למנוע את הכאוס בתחבורה הציבורית

חברות התחבורה ערכו תוכניות חירום ותרגילים עם פיקוד העורף כבר שנים, אך כשמבצע "עם כלביא" החל - אתרי התכנון ואפליקציות כמו מוביט ורב-פס לא עודכנו במידע אמין. הנוסעים נאלצים לנווט במבוך של הודעות מסורבלות ומידע לא עדכני, בעוד רק רכבת ישראל הצליחה לספק שירות מידע מסודר

מבצע "עם כלביא" החל בלילה שבין חמישי לשישי ואולי תפס אתכם בהפתעה, אבל חברות התחבורה הציבורית נערכות למלחמה עם איראן כבר שנים. עוד הרבה לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל הם ערכו תוכניות לשעת חירום, תרגילים עם פיקוד העורף ועדכנו הנחיות לכל תרחיש. אז מדוע כשרגע האמת הגיע המידע מסורבל ולא ברור?
ממשק תכנון הנסיעה הוא כנראה האלמנט החשוב ביותר באתרי התחבורה הציבורית. למרות זאת, מעל ליומיים עברו מאז פרוץ מבצע "עם כלביא" והמעבר למתכונת חירום, והוא טרם עודכן במרבית אתרי התחבורה הציבורית. אפליקציות תכנון הנסיעה הפופולריות MOOVIT ורב פס של הופאון לא מעודכנות ומציעות מסלולי נסיעה שכוללים קווים שבוטלו ותדירות נסיעה לא עדכנית. האפליקציות ניזונות ממאגר המידע של משרד התחבורה, שאמור לעדכן במידע בזמן אמת, אך מתעדכנות באופן חלקי בלבד ורק על בסיס קווים ספציפים ולא בתכנון נסיעה.
האתר של חברת אגד מלא בעדכונים, אך קשה להבין בין עומס ההודעות אלו קווים פעילים ומתי, כיוון שכל עדכון עולה בנפרד ואין רשימה מסודרת. ממשק תכנון הנסיעה של אגד לא מעודכן, כיוון שהוא מחובר למאגר MOOVIT. באתר דן פורסמה רשימה של קווים פעילים והיא מתעדכנת עם תדירות נסיעה ונעוצה בראש האתר, אך ממשק תכנון הנסיעה מחובר לרב פס, שכאמור גם כן לא מעודכן.
גם סופרבוס הוציאו הודעה עם רשימת קווים, אך היא מסורבלת, בלי רשימת תחנות ותדירות נסיעה. לבקשתנו לקבל הבהרות נעננו כי מדובר ברשימה מתעדכנת. לאן מגיע כל קו? לא ברור. מוקד *8787 של משרד התחבורה, שמעדכן מידע על התחבורה הציבורית, עמוס ומתקשה לעמוד במבול השאלות של הנוסעים. בשלוש הפעמים שניסינו לקבל מענה לא הצלחנו.
ברכבת הקלה בירושלים הבינו את המחדל. בפרסום שהפיצה החברה המפעילה כפיר צוין כי הרכבת לא פעילה וכי המידע אודות הנסיעות באפליקציות ובאתרי המידע לתחבורה הציבורית לא משקף את פעילות הרכבת הקלה, זאת לאחר שאתרים שונים הראו שהקו עובד באופן סדיר.
בשלב זה נראה כי רק באתר של רכבת ישראל נערכו כראוי. עם תחילת המבצע הפעילו ברכבת לינק פעיל ומשתנה, בהתאם לקווי החירום שפועלים, וגם ממשק תכנון הנסיעה מעודכן תדיר ומותאם לפעילות החירום המצומצמת, כולל עדכון לגבי תחנות סגורות.
מחברת הופאון נמסר: "המידע על לוח הזמנים המעודכנים של התחבורה הציבורית באפליקציית רב-פס עודכן בהתאם להנחיות משרד התחבורה. בנוסף, אנו ממליצים לנוסעים הממתינים לקווים להסתכל במפה על פרטי הקו ומיקומו בזמן אמת, בכדי לוודא כי הקו אכן מתבצע בהתאם ללוחות הזמנים המעודכנים".
מ-Moovit נמסר: "בשגרה ובחירום Moovit מעדכנת בפעילות קווי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ בהתאם למידע המועבר על ידי משרד התחבורה והמפעילות. נכון לזמן זה, כלל המידע שהתקבל בנוגע לשינויים בעקבות מצב החירום מהגופים הנ״ל מעודכן במלואו באפליקציה. ‏Moovit עושה את כלל המאמצים על מנת להעמיד לרשות נוסעי התחבורה הציבורית את המידע העדכני ביותר בזמן אמת".
מקבוצת אגד נמסר: "אגד פועלת בכל הארץ במתכונת מצומצמת, בהתאם להוראות משרד התחבורה. באגד פועלים בכל הארץ מעל 100 קווים. ניתן להתעדכן ברשימת הקווים באתר אגד, או דרך מוקד שירות הלקוחות בטלפון במספר 2800*". לאחר פניית כלכליסט עודכנה רשימת הקווים שפועלים, והיא תתעדכן באופן שוטף.
מסופרבוס נמסר בתגובה: "החברה עדכנה ומעדכנת את ציבור לקוחותיה באופן רציף. כלל הפלטפורמות הדיגיטליות עודכנו כמו גם אתר החברה ומרכזי השירות תוך פירוט מלא של הקווים וחלוקה לאשכולות הפעילות של החברה".