תחבורה רק למאמינים: מירי רגב מקריבה את הדרום למען מירון
משרד התחבורה מבטל רכבות בדרום ביום חמישי העמוס לטובת מערך היסעים להילולת מירון. הניסיון למנוע את הכשלים מהעבר ולהוביל עשרות אלפי חוגגים לצפון בא על חשבון נוסעים קבועים, בהם חיילים, סטודנטים ותושבי פריפריה
כמעט חצי שנה שוקד משרד התחבורה על תכנון מערך התחבורה לקראת ההילולה במירון בל"ג בעומר. הסיטו רכבות מהדרום לצפון, ארגנו מערך הסעות ענק ואף שקלו להוציא מטוסים משדה התעופה בחיפה למנחתים באזור מירון. אבל כשביקורת החלה להישמע מגורמים שראו עצמם נפגעים מהתוכנית - במשרד מיהרו להכחיש. שרת התחבורה מירי רגב הצהירה כי הטענה שמשרד התחבורה מבטל רכבות - משאב מוגבל וציבורי - ומסיט אותן לטובת אירוע מגזרי, היא פייק ניוז. אך לצד ההצהרה צירפה רשימה של מערך היסעים חלופי. מדוע צריך פתרון של היסעים? כי ביום חמישי, שנחשב עמוס במיוחד, מבוטלות רכבות בדרום - לטובת אירוע בצפון.
אחרי כמה שנים שבהן היו שיבושים בהגעה לאתר במירון, בין היתר בגלל היערכות ביטחונית חדשה לאחר אסון מירון והגבלה במספר האנשים עקב הגדרה של ההר כשטח צבאי סגור בשל איום הטילים, השנה נערכים לקליטה של מעל 200 אלף חוגגים. רכבת ישראל הודיעה על שיבושים בתנועת הרכבות, לצד הפעלת מערך היסעים חינם עבור נוסעי הרכבת. מחר, יום חמישי,תושבת הרכבת מבאר שבע לתל אביב בין השעות 9:00 ל־13:00 - בין תחנות באר שבע צפון אוניברסיטה, להבים רהט ותל אביב סבידור מרכז, בשני הכיוונים. וכן בין תחנות קריית גת, קריית מלאכי־יואב, מזכרת בתיה ותל אביב סבידור מרכז, גם כן בשני הכיוונים.
1 צפייה בגלריה


שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש ומפקד מחוז צפון מאיר אליהו. היערכות חריגה
(צילום: אביהו שפירא)
על מנת לתת מענה לציבור הנוסעים, הרכבת תפעיל מערך היסעים חינם, שיפעל בכל שעה בין השעות 8:00 ל־12:00. בשאר שעות הפעילות הרכבות יפעלו כסדרן. ברכבת מסבירים כי היסעים אלו מהווים חלופת נסיעה נוספת לנוסעים שיעדם או מוצאם באר שבע, לצד הקו העובר בתחנות הנגב המערבי (שדרות, נתיבות ועוד), וכי מדובר בקווים בשעות שפל, ורק בביטול חלקי של מסלול באר שבע–להבים–קריית גת, שכן המסלול השני, על קו שדרות ואופקים, יפעל כרגיל. היסעים אלו יתווספו למערך ההיסעים אשר יופעל בין תחנות אחיהוד, עכו ותחנת כרמיאל שנסגרה בהתאם להנחיות המשטרה ותשמש כמענה לאירוע חירום. זאת לאחר שבג"ץ דחה עתירה שהגישו תושבים מהאזור נגד סגירת התחנה.
הניסיון למצוא פתרון מיוחד ליום חמישי נובע מכך שמדובר ביום שנחשב לעמוס במיוחד בתחבורה הציבורית - בין היתר בגלל עומס של סטודנטים, חיילים ומשרתי כוחות הביטחון שיוצאים לחופשת סוף השבוע. בנוסף, ספק אם הסעה של אוטובוס פעם בשעה - בסך הכל חמש הסעות לכל כיוון - תצליח להתמודד עם כמות כה גדולה של נוסעים שרגילים לשש רכבות מלאות נוספות באותו טווח זמן.
בעקבות השינויים, תנועת "ישראל חופשית" (תנועה אזרחית לשינוי יחסי הדת והמדינה) הגישה מכתב מיצוי הליכים למשרד התחבורה ולרכבת ישראל, בדרישה להחזיר את רכבת ישראל למסלולה: "למיטב הידיעה, רכבת ישראל מעולם לא הסיטה תנועת רכבות בהיקף כזה לטובת אירוע ציבורי אחר. משרד התחבורה מעולם לא הציע הסעות פרטיות מסובסדות לפסטיגל או למשחק גביע המדינה. רכבת ישראל, כשמה כן היא - רכבת שאמורה לשרת את כלל הציבור בישראל. היא אינה ייעודית למגזר מסוים, ואינה רשאית להפעיל מערך רכבות ייעודיות. מענה לדרישות היצע וביקוש לאירוע תרבות ייעודי אינו יכול לבוא על חשבון הציבור הכללי, ואין בקיומו של אירוע כזה וחובת הרשות להיערכות אליו, כדי לגרוע מזכותם האלמנטרית של תושבי הדרום, חיילים וחיילות, סטודנטים וסטודנטיות לשימוש במערך תחבורה יציב, נגיש וקבוע", לשון המכתב שנשלח על ידי משרד עורכי הדין קלעי רוזן ושות', בשם תנועת ישראל חופשית.
ממשרד התחבורה נמסר: "ההחלטה לייחד את תנועת הרכבות צפונה לכרמיאל לבאי ההילולה הינה הנחיה בטיחותית של המשטרה. קיימות חלופות לכל שירות שמתבטל או משתנה, ולכל נוסע ניתן מענה תחבורתי, במקרים מסוימים אף ללא עלות. חלק משמעותי מהרכבות יופעל בשעות הלילה של יום חמישי ובמהלך יום שישי – זמנים בהם הביקוש נמוך יחסית. רכבת ישראל מנצלת באופן מקסימלי את המשאבים שלרשותה וכדי לעמוד בכך, הוסטו שירותים מסוימים באופן נקודתי, לאחר בדיקה שנועדה לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בציבור הנוסעים, ובמיוחד בתושבי הדרום. רק השבוע דחה בג"ץ עתירה שביקשה למנוע את ייחוד תחנת הרכבת בכרמיאל לבאי ההילולה". במשטרה אישרו כי דרשו את סגירת התחנה בכרמיאל ותגבור רכבות, אך לא בהכרח הקצאה של רכבות ייעודיות. הסיבה להקצאה היא מניעה של כניסת נוסעים שיעדם אינו מירון לתחנת כרמיאל.