עובדי הרכבת גויסו למילואים - והרווח הנקי שלה נחתך ב-93%
הרווח הנקי של רכבת ישראל נחתך ברבעון הראשון ל-4 מיליון שקל בלבד, למרות עלייה של 18% במספר הנוסעים. החברה עברה מרווח תפעולי של 45.6 מיליון שקל להפסד של מיליון שקל, בעיקר בשל גיוס מאסיבי של עובדים למילואים שאילץ את החברה להגדיל את מצבת כוח האדם שלה
רכבת ישראל הצליחה אמנם להגדיל את הכנסותיה ברבעון הראשון הודות לעלייה במספר הנוסעים, אך עברה מרווח תפעולי של 45.6 מיליון שקל אשתקד להפסד תפעולי של מיליון שקל. הסיבה: גיוס המוני של עובדי הרכבת, בעיקר מאבטחים, לשירות מילואים על רקע המלחמה המתמשכת.
מדוחות הרבעון הראשון שפרסמה היום (ג') החברה עולה כי 18.1 מיליון נוסעים נסעו ברכבת ברבעון - עלייה של כ-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מאותם נוסעים הסתכמו ב-61 מיליון שקל. ברכבת מסבירים כי הגידול במספר הנוסעיפ התאפשר בין היתר בזכות גידול של 19% בנסועת קרונות נוסעים שהפעילה הרכבת ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
אולם, השורה התחתונה רחוקה מלהיות משביעת רצון: כלל ההכנסות ברבעון עמדו על 908 מיליון שקל (9.6% יותר מהרבעון המקביל), אך כאמור החברה עברה להפסד תפעולי. הרווח הנקי הסתכם ב-4 מיליון שקל בלבד, לעומת 57.8 מיליון שקל ברבעון המקביל - צניחה של 93%.
עלות ההכנסות ממכירות ושירותים של הרכבת (כלומר כמה עלה לרכבת לייצר את הכנסותיה) גדלה בכ-18% (130 מיליון שקל יותר מאשתקד), מה שהוביל לצניחה של כמעט 50% ברווח הגולמי - ל-55.3 מיליון שקל. בפועל הרכבת נכשלה במבחן ההתייעלות, כיוון ששיעור העלייה של הנסיעות זהה לשיעור העלייה במשאבים שהשקיעה.
הסיבות לגידול המשמעותי בעלות ההכנסות ממכירות ושירותים של רכבת ישראל נעוצה בראש ובראשונה בעלייה של 47 מיליון שקל, 14% יותר מאשתקד, עבור הוצאות שכר. הסיבה לגידול זה היא שעובדים רבים ברכבת גויסו למילואים, מה שאילץ את החברה להגדיל את מצבת כוח האדם שלה. במקביל, התקבולים בגין אותם ימי מילואים ירדו ביחס לאשתקד. כמו כן, וללא קשר למשרתי המילואים, התייקרו גם הפרמיות והשעות הנוספות שהחברה משלמת לעובדיה.
ההרעה בתוצאות הרכבת נרשמה גם בעקבות תוספת של 20 מיליון שקל להוצאות השמירה (עלייה של 48% לעומת אשתקד), שנובעת גם היא מכך שהרכבת נאלצה להשלים איושים חסרים באבטחת התחנות ומתחמי הרככבת, עקב חוסרים גדולים שנבעו מגיוס מאבטחים למילואים. עוד נרשמה עלייה של 59% בהוצאות חשמל לצורך תחזוקת רשת החשמל של הרכבת.
הכנסות הרכבת מהובלת מטענים השתפרו ועמדו על כ־43 מיליון שקל - עלייה של 10% לעומת 39 מיליון אשתקד. ממוצע דיוק רכבות הנוסעים ברבעון הראשון של 2025 עמד על 95.6% בנטרול השפעות האזעקות, בהשוואה ל-96.64% ברבעון המקביל אשתקד.






























