סגור
חתונה תחת הגבלות ה קורונה
נישואים תחת סגר? (צילום: גיל נחושתן)

דברים שלא ידעתם
להתחתן בקפריסין, להתגרש ברבנות

כמה זוגות התחתנו בשנת הסגרים, האם ניתן להתחתן במדינה זרה באמצעות שיחת זום וכיצד מתגרש זוג שהתחתן בנישואים אזרחיים. לרגל ט"ו באב, דברים שלא ידעתם על חתונות בישראל

נישואים תחת סגר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה ביום רביעי, לקראת ט"ו באב החל היום, את ההודעה השנתית על נתוני הנישואים. 40 אלף זוגות נישאו בשנת הסגרים (2020 בישראל). מדובר בירידה של 17% מ-47 אלף ב-2019. בהתחשב במגבלות העצומות שהוטלו על אולמות האירועים, נראה שזוגות רבים התעקשו להתחתן גם במסגרת מצומצמת.
הזוגות נוהרים לווידאו. נישואי הווידאו הונהגו בישראל ב-2019. בנישואים אלו יושב רשם הנישואים בצד אחד של תוכנת התקשורת, והטקס משודר בצד השני - בישראל, שם נמצא הזוג. אף שמשרד הפנים מנסה להתחמק מחובתו המשפטית לרשום אותם, עד כה התחתנו בנישואי וידאו ביוטה שבארצות הברית לא פחות מ-600 זוגות, כך לפי מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב. רגב מסביר זאת בחוסר היכולת לצאת מהארץ להתחתן בנישואים אזרחיים בתקופת הקורונה.
בג"ץ פסק, דרעי שם פס. האמת היא שאת שני זוגות הווידאו הראשונים שפנו אליו ב-2020 הסכים משרד הפנים לרשום. בכל זאת, בג"ץ קבע חד-משמעית שיש להכיר בכל תעודת נישואים של מדינה זרה. רק אחרי שהדבר פורסם, הורה שר הפנים דאז אריה דרעי להפסיק את הרישום.
ביהמ"ש הכיר בנישואי וידאו. חדו"ש וגורמים נוספים מנהלים שורה של עתירות להכרה בנישואי יוטה. בחודש שעבר קבע בית המשפט המנהלי בלוד, בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד ולאד פינקלשטיין, שיש לרשום נישואי וידאו. עכשיו משרד הפנים צריך להחליט עד 3 בנובמבר אם לערער. ברגע שתהיה פסיקה סופית, צפוי מספר זוגות הווידאו לנסוק ממאות לאלפים.
לעקוף את הרבנות. שתי החלטות של בג"ץ מאפשרות למי שמעוניין בכך לעקוף את מונופול הרבנות הראשית על הנישואים. אחת מהן היא ההכרה בנישואים אזרחיים שנערכו בחו"ל, והשנייה - הענקת זכויות מלאות של נשואים לידועים בציבור.
נסיקה בזוגרים. יחסית למערב, ישראל היא מדינה שמרנית במיוחד בתחום השמירה על מוסד הנישואים. ובכל זאת, גם אצלנו הוא הולך ומתערער. שיעור המתחתנים לאלף רווקים בני 16 ומעלה ירד מ-41.4 בשנת 2000 ל-32.9 ב-2019. שיעור הזוגרים, זוגות החיים יחד ללא נישואים, יותר מהכפיל את עצמו בחברה היהודית - מ-2.5% מהזוגות ב-2000 ל-6.4% ב-2020.
חתונה בקפריסין. העלייה במגורים ביחד והעלייה בגיל הנישואים הביאו לירידה לא רק בנישואים דתיים אלא גם בנישואים אזרחיים. ב-2015 נרשם שיא של 7,550 זוגות שנרשמו במשרד הפנים כמי שערכו נישואים אזרחיים בחו"ל. מאז היתה ירידה הדרגתית ל-6,750 ב-2019. זוגות שהתחתנו בחו"ל יכולים להיות שניהם (או רק אחד מהם) תושבי ישראל, ובדרך כלל הם אינם נרשמים בשנת הנישואים. המדינה הפופולרית ביותר לעריכת נישואים היא כצפוי קפריסין - כ-1,900 זוגות שלפחות אחד מהם יהודי התחתנו שם ב-2019.
אולי נתחתן ברשות הפלסטינית? כיוון שנסיעה לחו"ל היתה פעם עניין הרבה יותר מסובך, עלו עם השנים שורה של יוזמות לנישואים אזרחיים שלא יחייבו נסיעה ארוכה. אחת מהן היתה נישואים ברשות הפלסטינית, אבל הרשות לא שיתפה פעולה. השנייה היתה נישואים בקונסוליות זרות – אבל הקונסולים לא רצו לריב עם ישראל. יוזמה מעשית יותר היתה של נישואים בפרגוואי, שבעבר ניתן היה לבצע באמצעות שליח. בג"ץ דווקא הכיר באופציה הזו, אבל גם לשלוח שליח לפרגוואי זה עניין די מסובך ויקר.
הזוגות מצביעים בטבעת. עולים חסרי דת לא יכולים להתחתן במדינת ישראל. במקום זאת, יצר המחוקק מושג חדש שנקרא "ברית זוגיות". על פי נתונים שפרסמה חדו"ש, רק ארבעה זוגות השתמשו בשירותי רשם הזוגיות (יש דבר כזה) ב-2019, וב-2018 רק זוג אחד. כלומר הזוגות חסרי הדת מצביעים בטבעת, ומסרבים להשתמש בתחליף נישואים שמתייג אותם כלא יהודים, מה שהופך את החוק לכישלון חרוץ.
בחזרה למדרגות הרבנות. סביר להניח שחלק גדול מהמתחתנים בנישואים אזרחיים לא מודעים לכך שעל פי החוק הישראלי הם ייאלצו בכל זאת להתגרש בבית דין רבני. עם זאת, בתי הדין נוטים להקל יותר במתן הגט כשהנישואים אינם על פי ההלכה.