סגור

דעה
יד ימין נלחמת ביד שמאל, ובינתיים האזרחים תקועים בפקק

בזמן שרכבת ישראל ונתיבי ישראל מתגוששות מי אמורה להיות אחראית על פרויקט המסילה הרביעית באיילון, אזרחי ישראל עומדים שעות בכביש. המדינה חייבת להתעשת ומהר בכל הנוגע לתיאום בין החברות הממשלתיות

אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי ברכבת ישראל דורשים ממשרד התחבורה לקבל את האחריות על כל פרויקט המסילה הרביעית באיילון. בקשה זו מהווה נדבך נוסף בסכסוך המתמשך בין חברת נתיבי ישראל (נת"י) לרכבת, סכסוך שהוביל לכך שהאחריות על קטעי מסילה בפרויקט החליפה ידיים כבר ארבע פעמים בשנה האחרונה.


שורשי הסכסוך ננעצו כבר בשנת 2010, אז החליטה הממשלה על מסירה של חלק מפרויקטי הרכבת לחברות תשתית אחרות כגון נת"י וחוצה ישראל. באותה תקופה הממשלה רצתה ליצור תחרות בין חברות התשתית הממשלתיות כדי להגביר את יעילות העבודה ולהוזיל את הפרויקטים. בפועל, המדינה מעולם לא יצרה מנגנון שיאפשר לחברות להתחרות זו בזו במכרזים, אלא המשיכה לחלק את הפרויקטים לחברות הממשלתיות באופן כמעט שרירותי.
כך נוצר מצב שחברת חוצה ישראל קיבלה לנהל את פרויקט הרכבת הקלה בין נצרת לחיפה – אף שלא היה לה ניסיון בפרויקטים דומים, והחברה היתה צריכה להקים חטיבה רכבתית במיוחד בשביל הפרויקט. חוצה ישראל כמובן לא לבד: חברת נתיבי איילון "חיפשה את עצמה" בשנים האחרונות והחלה לעסוק בכבישי אגרה, מו"פ ונתיבי אופניים, ונת"י הפכה לחברת כלבו שמוכנה לבצע כל פרויקט. בפועל, במקום תחרות, המנגנון הוביל ליצירה של ג'ובים, לפרויקטים שמובלים על ידי חברות נטולות ניסיון ולחיכוכים מתמידים בין החברות המבצעות.
1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל נתיבי איילון תל אביב פקק תנועה
רכבת ישראל נתיבי איילון תל אביב פקק תנועה
נתיבי איילון
(צילום: עוז מועלם)
בכל הקשור למסילה הרביעית, קשה לומר מי צודק - הרכבת או נת"י. כל צד מתבצר בעמדה שלו וטוען שהחברה האחרת פועלת בחוסר מקצועיות. המצב הזה אולי היה הגיוני אם היה מדובר בשתי חברות פרטיות, אבל להזכירכם מדובר בשתי זרועות של הממשלה – יד ימין נלחמת ביד שמאל.
בסופו של דבר מדובר בעיקר בכישלון ניהולי מתמשך של משרד התחבורה, שאמור לתכלל את האירוע הזה. בינתיים כל עיכוב בפרויקט, שהוגדר כצוואר הבקבוק של הרכבת, תוקע את אזרחי ישראל עוד שנים רבות בפקקים. כדאי שהמדינה תתעשת ומהר, ותבין איך היא מתמודדת עם בעיות התיאום בין החברות הממשלתיות. אחרת, מה שאנחנו רואים כאן היום זה רק פרומו חיוור לגיהינום תיאום התשתיות של המטרו בגוש דן.