סגור

פרסום ראשון
הרכבת דורשת ממשרד התחבורה: החזירו לנו את פרויקט המסילה הרביעית באיילון

במכתב ששלח מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר, למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, נכתב שהוצאת פרויקטים מהרכבת מובילה לסטנדרט ביצוע לא אחיד וירוד, ואף ל"הגברת הסיכון הבטיחותי לתנועת רכבות". נתיבי ישראל, האחראית כיום על כל המקטע שמדרום לתחנת ההגנה בת"א: "העובדות בשטח מדברות בעד עצמן"

מנכ"ל חברת רכבת ישראל מיכה מייקסנר, שלח אתמול (א') מכתב למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, בו דרש להעביר את כל עבודות הביצוע בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, מלבד עבודות הניקוז, לחברת רכבת ישראל. כיום הרכבת מבצעת את העבודות רק באיזור "פרוזדור איילון", בעוד שאת כל המקטע שמדרום לתחנת ההגנה מבצעת חברת נתיבי ישראל (נת"י).
במכתב כתב מייקסנר כי "יש בעייתיות בחלוקת פרויקט רכבתי בין שתי חברות תשתית של המשרד", כי ההחלטה להעביר את מסילות 5 ו-6 באיילון לידי נת"י בולטת במיוחד לרעה וכי בעקבות זאת "נוצר פיגור מיותר של כשנתיים ויותר בקידום הפרויקט". מייסקנר פירט במכתב על הבעייתיות שבהעברת פרויקטים מסילתיים לחברות אחרות, ובין היתר התייחס לפגיעה בשירות לנוסעים וכתב כי הדבר מוביל לחוסר איזון בין שלבי ביצוע הפרויקט לבין מזעור הפגיעה בשירות. עוד כתב, כי הוצאת פרויקטים מהרכבת מובילה לסטנדרט ביצוע לא אחיד וירוד, להיעדר תיאום בין פרויקטים שונים באופן אינטגרלי והדוק, להיעדר תיאום בין הפרויקט לבין התפעול של הרכבות ואף ל"הגברת הסיכון הבטיחותי לתנועת רכבות עקב ביצוע עבודות של גופי תשתית שאינם הרכבת, בתחום רצועת רכבת פעילה ובמהלך תנועת הרכבות".
2 צפייה בגלריה
מיכה מייקסנר מנכ"ל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר מנכ"ל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל
(צילום: אלעד גרשגורן)
מייקסנר כתב כי בעקבות הדברים הללו הוא דורש להגדיר את הרכבת בתור הסמכות העליונה מבחינה תפעולית, ושהרכבת צריכה לנהל ולרכז את כלל הפעילות המתבצעת בחברות תשתית מקבילות מקצה לקצה, ואולי אף להפעיל את החברות הממשלתיות השונות. כמו כן, מייקסנר דורש להעביר את פרויקט מסילות האיילון (המסילה הרביעית, החמישית והשישית) לתכנון וביצוע מלא של הרכבת, וזאת מפני שמדובר "בלב הרשת הרכבתית".
הקמת המסילה הוא חלק מתכנית הפיתוח הרב שנתית של משרד התחבורה, ומהווה נדבך מרכזי בתכנית האסטרטגית של רכבת ישראל עד שנת 2040. במשרד ובחברת הרכבת רואים בפרויקט המסילה הרביעית באיילון בתור פרויקט קריטי להמשך תפקוד שירות הרכבת, מפני שמסילת איילון נחשבת ל"צוואר בקבוק" שדרכו עוברות 75% מהרכבות בישראל. הקמת המסילה הרביעית באיילון תאפשר לראשונה תנועת רכבות סדירה של מעל ל-800 רכבות ביממה - הכפלה של תנועת הרכבות בציר קריטי זה. נכון לעכשיו העבודה על הפרויקט אמורה להסתיים ב-2029.
מרכבת ישראל נמסר: "פרויקט המסילה הרביעית הינו חיוני וקריטי להתפתחות התעבורה המסילתית בישראל, להקטנת הגודש בכבישים, הגברת הבטיחות והקטנת זיהום האוויר. הרכבת פועלת בתיאום מלא עם משרד התחבורה, ותעשה כל שיידרש על מנת ולקדם את הפרוייקט במהירות המירבית".
2 צפייה בגלריה
עבודות להקמת ה מסילה רביעית רכבת
עבודות להקמת ה מסילה רביעית רכבת
העבודות להקמת המסילה רביעית באיילון
מנתיבי ישראל נמסר כי "יש תוצאות בשטח. העבודות להקמת 'המסילה הרביעית באיילון' המבוצעות על ידי החברה נמצאות בשיאן, כפי שרואים מיליוני אזרחי ישראל הנוסעים על כביש 1, בואך ת"א וממנה. משהתקבל מיזם המסילה הרביעית להובלת חברת נתיבי ישראל, הפרויקט התחבורתי מהקריטיים למדינת ישראל, שמהווה מרכיב מרכזי לפתרון בעיית הפקקים, קודם במהירות, תוך קיצור לוחות הזמנים. חברת נתיבי ישראל עושה לילות כימים למימוש ההסכם שנחתם בהובלת משרד התחבורה. יצוין כי לאורך השנתיים האחרונות ביצעה חברת נתיבי ישראל אלפי עבודות בקרבת מסילה פעילה, כך שהעובדות בשטח מדברות בעד עצמן. העברת הפרויקט בשלב כה מתקדם לחברת תשתית אחרת עלולה לעכב משמעותית את ביצוע הפרויקט, זאת בנוסף לגרירת עלויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לכל הפחות מכספי משלמי המיסים".