דעה
אין קיצורי דרך: הנתיב להנפקה של ויה
חברת Via שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית לתכנון והפעלת שירותי תחבורה ציבורית, הנפיקה בבורסת ניו יורק בסוף השבוע לפי שווי 3.65 מיליארד דולר. מאחורי הרגע החגיגי הזה עומד מסע של יותר מעשור, שבו לא היו קיצורי דרך – רק חזון, חוסן ועבודה קשה בלתי מתפשרת
כשהפעמון צלצל בבורסה בשבוע שעבר, הוא סימן לא רק עוד הנפקה – אלא את האפשרות ש־Via Transportation תהפוך ל"חברה דורית" (A generational company), כזו שמציבה רף חדש לחברות הישראליות הציבוריות.
השוק שבו היא פועלת, תחבורה ציבורית, הוא שוק של מעל חצי טריליון דולר בשנה, הוא שוק שגדול בעשרות מונים מהשווקים שרוב חברות ההיי־טק המקומיות מכוונות אליהם. להבדיל משווקים "טיפוסיים" של תוכנה, ההשקעה בטכנולוגיה עדיין זעום והוא כיום פחות מ־1% מכלל השוק. בעת שבה ממשלות וערים בכל העולם משקיעות מחדש בתשתיות לאומיות, יעילות ממשלתית ועליית ה-DOGE, אפילו עלייה של אחוזים בודדים – מ־1% ל־3% או 5%, כפי שקרה בשוק הבריאות – עשויה לייצר הזדמנות השקעה מהמסקרנות בעולם. בתוך המרחב הזה, ויה הפכה כבר היום ל־Category Leader של תעשייה שלמה שנמצאת על סף פריצה. אבל מאחורי הרגע החגיגי הזה עומד מסע של יותר מעשור, שבו לא היו קיצורי דרך – רק חזון, חוסן ועבודה קשה בלתי מתפשרת.
פגשתי לראשונה את דניאל רמות ואורן שובל בשנת 2012. כבר מהמפגש הראשון היה ברור שמדובר באנשים שכל משקיע היה חולם לשתף איתם פעולה. מצד אחד, שניהם טכנולוגיים לעומק – דניאל עם דוקטורט מסטנפורד ואורן ממכון ויצמן – ומצד שני בעלי הבנה עסקית עמוקה בזכות השנים ב-D.E. Shaw ובמקינזי. הם גילמו דו־קיום נדיר: ביטחון עצמי שמהנדסים יכולים לפתור גם את הבעיות הקשות ביותר של האנושות, כמו תחבורה עירונית, לצד צניעות והבנה שהשוק הזה מחייב לימוד סבלני מהיסוד.
בשנת 2012 נולדה Via כשירות צרכני: אפליקציה של שאטלים משותפים. באותם ימים נחשבה כמעט כפירה המחשבה שמישהו אחר מלבד אובר יוכל להצליח לחדש בעולם התחבורה העירונית. הנרטיב בעולם ההיי־טק היה ברור – יהיה רק מנצח אחד. על אף תוצאות מרשימות וצוות מצוין, חמש השנים הראשונות של Via היו פחות על כותרות מרהיבות ויותר על בניית תשתית. נקודת המפנה האמיתית הגיעה עם שינוי כיוון: מעבר משירות לצרכן, לפלטפורמה שמניעה את התחבורה הציבורית עצמה.
המצאת התחבורה הציבורית מחדש: הצעד הזה פתח הזדמנות אדירה. תחבורה ציבורית היא תעשייה של מעל 500 מיליארד דולר שנוגעת בכל אזרח, אך נותרה מקוטעת – מנוהלת ברמה מקומית, לעיתים עם מערכות מיושנות שאינן מתממשקות זו עם זו. החל מקווי אוטובוס קבועים ועד מיקרו־שאטלים, הסעות תלמידים ותחבורה לנכים – רמת חוסר היעילות עצומה.
התשובה של Via הייתה אז רדיקלית. החוכמה המקובלת של משקיעים אמרה: בנו תוכנת תכנון עתירת שוליים ותעצרו שם. דניאל, אורן והצוות בחרו אחרת: להקשיב ללקוחות ולמשתמשים, ואז לספק פתרון מלא מקצה לקצה. Via לא סיפקה רק תוכנה, אלא גם מערכות תשלום, כלי רכב, נהגים, ביטוחים, מרכזי שליטה ותמיכה באזרחים. האסטרטגיה הזו, שבעבר נראתה לא אינטואיטיבית, מתבררת כיום כמדויקת ונחוצה.
בעת ההנפקה, היקף ההכנסות השנתי החוזר (ARR) של Via עבר את 450 מיליון דולר, עם קצב צמיחה של מעל 30% משנה לשנה. מדדי הרווחיות השתפרו בעקביות מרבעון לרבעון, וכנראה ימשיכו להשתפר גם בעתיד הנראה לעין. כל אלה מעניקים לחברה נתיב ברור להפוך לחברת צמיחה מתמשכת לטווח ארוך. עם קו ראייה ל-1 מיליארד דולר בהכנסות חוזרות ותוכנית להגיע ל-10 מיליארד, Via ממוקמת היטב להתרחב אל תחומים נוספים במערך ה-GovTech. מעט מאוד חברות שיוצאות להנפקה כיום יכולות לטעון ברצינות לנתיב כזה.
ישראל בלב הפועם: כמשקיע וכישראלי, זה רגע שמעורר בי גאווה עצומה. אף ש־Via פועלת מול לקוחות ברחבי העולם, החברה קיבלה החלטה מודעת להשאיר את מרכזי המו״פ והפיתוח שלה בישראל, כאן יותר מ־500 מהנדסים בונים ומניעים את הטכנולוגיה שלה. לאורך תנודות מאקרו־כלכליות, חוסר ודאות בשווקים ואתגרי ביטחון בשטח, Via נשארה נאמנה לערכיה. היא לא נטשה את הצוותים בארץ, אלא השקיעה בהם מתוך הבנה שזה הדבר הנכון. החלטה זו הניבה לא רק חוסן, אלא גם מוטיבציה עמוקה יותר ונאמנות מתמשכת למשימה.
יותר מסתם הנפקה נוספת: ההנפקה של Via מתרחשת ברגע רחב יותר בעולם הטכנולוגיה. המטוטלת נעה הרחק מכלי SaaS ארגוניים שמספקים שיפור פרודוקטיביות אינקרמנטלי – לעבר טכנולוגיה שמתמודדת עם האתגרים הגדולים ביותר של האנושות. ממוצרי תוכנה בלבד אל טכנולוגיות תשתית אמיתיות – בכל ענפי הכלכלה הריאלית. במעבר הזה, התחבורה – תחבורה נקייה יותר, זולה יותר ונגישה יותר – ניצבת במרכז.
המסע של Via ממחיש מה באמת דרוש כדי להגיע לשם. לא גלים של הייפ ולא ניצחונות קלים, אלא חוסן, חזון ארוך טווח והאומץ לאתגר את החוכמה המקובלת.
ליאור פרושאור הוא משקיע, המשקיע הראשון של חברת Via שהנפיקה בבורסת ניו יורק בסוף השבוע לפי שווי 3.65 מיליארד דולר





























