סגור

מרוויחים ובוכים: ועד עובדי תע"א דורש לצנזר את דוח חריגות השכר

לטענת יו"ר הוועד יאיר כץ, למרות שהדו"ח לא כלל את שמות העובדים, הוא מאפשר לזהות את השכר של מאות מנהלים ועובדים בחברה: "גרם להקנטות והשפלות לעובדים". האוצר: "אם לא היו חריגות, לא היינו צריכים לפרסם"

ועד עובדי התעשייה האווירית דורש מהאוצר לצנזר את דוח הממונה על השכר שפורסם השבוע ובו רשימה של מאות בעלי תפקידים בתע"א ובחברת הבת אלתא.
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, טוען כי הדוח פוגע בפרטיותם ובכבודם, בכך שהוא מאפשר לזהות את שכרם של מאות עובדים שאמנם אינם מזוהים בשמם, אך מדובר בתפקידים שרק אדם אחד ממלא בחברה, ועמיתיהם בחברה ובגופים עסקיים שנמצאים בקשר עם התעשייה האווירית, יודעים לקשר את תיאור התפקיד בדוח לאנשים ספציפיים.
1 צפייה בגלריה
יאיר כץ
יאיר כץ
יאיר כץ יו"ר ועד עובדי תע"א
(צילום: יח"צ)
יצוין, כי לפי הדוח שפרסמה השבוע יחידת האכיפה באגף השכר במשרד האוצר, 470 מעובדי התעשייה האווירית נמצאו בחריגת שכר של 10% בממוצע. בקרב 15 עובדים נמצאה חריגה הגבוהה מ-20%. כך לדוגמה סגן מנהל מפעל מלט נהנה מחריגת שכר של 15 אלף שקל ומנהל פרויקט "ממלכת המחץ", נהנה מחריגת שכר של כ-9,000 שקל בחודש.
בעקבות הגילויים ערכה יחידת האכיפה שימוע מול הנהלת החברה והעובדים, שהסתיים בהסכם קיבוצי מיוחד שבמסגרתו הוקפאו קידומים בדרגות הגבוהות ונדחו קידומים. לדברי מחברי הדו"ח, מהלך זה אחראי על חסכון של 620 מיליון שקל לקופת המדינה, שהם 75% מסך כל החיסכון השנתי של יחידת האכיפה.


"לא מדובר בפגיעה תיאורטית או בחשש לפגיעה גרידא, אלא בפגיעה ממשית וקשה בכבודם ובפרטיותם של העובדים, שהחלה להתרחש מרגע פרסום הדו"ח, במסגרתה עובדים ומנהלים בחברה זוכים להקנטות והשפלות בשל חשיפת נתוני השכר האישיים שלהם, ועשויה אף להביא לפגיעה באפשרויות התעסוקה וההשתכרות שלהם בעתיד", אומר כץ, שטוען כי הפרסום עומד בניגוד להוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות.
"לא היתה כל הצדקה עניינית לחשיפת פרטים אישיים ואזכור בעלי תפקידים באופן כה ספציפי המאפשר לדעת את זהותם, וניתן היה להסתפק בפרסום כללי שאינו פוגע בפרטיות העובדים, בוודאי לאור העובדה שמדובר בחריגות שכר לכאורה שהדיון בעניינן עודנו תלוי ועומד במשא ומתן קיבוצי בין הצדדים", אומר כץ, שפנה בעניין לממונה על השכר, קובי בר נתן, בדרישה לתקן את הדוח כך שלא יאפשר זיהוי עובדים ספציפיים.
הפירוט הרב כלל גם פרסום כינויים פנימיים של מערכות שונות שמפתחות ומייצרות התעשייה האווירית ואלתא, ולא נחשפו עד כה. כך למשל, מזכיר הדוח מהנדס ראשי של מערכת טל שמיים באלתא, מנהל פרויקט שיר השירים בחברה וראש פרויקט עסקי ברבור כחול בה. עוד מוזכר מנהל מערכת פנדורה בתע"א.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנתונים שנדרש הממונה על השכר לפרסם על פי חוק, משתקפים מהנתונים שמועברים על ידי החברה. היינו שמחים לו החברה לא הייתה מופיעה בדוח ועובדיה לא היו חורגים לכאורה. מזה תקופה מנסה אגף השכר לקדם בחברה הסכם שכר חדש ומודרני, שמטרתו לאפשר לה להתקיים בסביבה עסקית, דינמית ותחרותית. הסכם כזה היה מאפשר לחברה לגייס ולשמר כוח אדם איכותי, וכן לשלם שכר בהתאם לכישורי העובדים".