מועדים וחגים בנמלים: תוספת של מאות אלפי דולרים למשלוח
בעלי אוניות זרים הודיעו ליבואנים בתחומי הגרעינים והברזל כי לאחר החגים ידרשו פיצויים כספיים על עיכובים של יותר משבועיים בנמלי ישראל. זאת מאחר שספינות יכולות להמתין גם חודשים לפריקה. העלויות צפויות להתגלגל לכיסם של הצרכנים
המחיר הכבד של העיכובים בנמלים: בעלי אוניות הודיעו ליבואנים ישראלים מתחומי הגרעינים והברזל כי אחרי החגים יתחילו לגבות תשלום נוסף בעקבות העיכובים הממושכים בנמלי ישראל. הדרישה הגיעה בעיקר מבעלי אוניות רוסיות וטורקיות, שספינותיהם ממתינות חודשים ארוכים לפריקה, בהן אוניות ברזל שהגיעו למים הטריטוריאליים של ישראל כבר בתחילת יולי 2025.
47 אוניות חונות בימים אלו ברציפים של נמלי ישראל בשלבי פריקה שונים ו־66 אוניות ממתינות בתור להיכנס לשלב הפריקה הראשוני, חלקן ממתינות כבר כמה חודשים. כך למשל, שלוש אוניות המייבאות ברזל ממתינות במספנות ישראל מיולי, ואוניה שהגיעה ב־20 ביולי נפרקה רק בתחילת השבוע. נכון לאתמול ממתינות במספנות ישראל 23 אוניות, מתוכן 20 המייבאות ברזל ושלוש אוניות צוברים (המשמשות להובלת מטענים יבשים בתפזורת כמו דגנים, סוכר, פחם, עפרות מתכת ומוצרי חקלאות אחרים). בנמל אשדוד ממתינות 20 אוניות, רובן צובר. בעקבות החגים והחופשים המצב רק מחמיר.
לרוב, בעלי האוניות סופגים את מרבית עלות ההמתנה, אך אם זמן ההמתנה ארוך במיוחד היבואן כבר יודע כי במשלוח הבא ייתכן שתעריף המשלוח לישראל יתייקר. בימים האחרונים קיבלו יבואנים מתחום הגרעינים והברזל הצעות משלוח שכוללות קנס עבור יותר משבועיים המתנה. לטענת בעלי האוניות שהעבירו את ההצעות, מרביתם בעלי אוניות רוסים או טורקים בודדים שעדיין שולחים ספינות לישראל, זמני ההמתנה בארץ כל כך ארוכים עד שהם לא משתלמים לבעלי הספינות. לכן במשלוחים החדשים הם דורשים תוספת תשלום על כל יום מעבר לשבועיים של המתנה. כאשר המחירים מתחילים מ־5,000 דולר ליום – קנס לספינה קטנה – ועד 30 אלף דולר ליום לספינה גדולה.
במספנות ישראל זמן ההמתנה המקסימאלי נכון להיום עומד על כ־58.5 ימים לאוניית ברזל. במצב כזה יבואן שהזמין אוניית ברזל עלול למצוא את עצמו נדרש לשלם מאות אלפי דולרים בתוספת לעלות המשלוח הקבועה. מדובר בדרישה חדשה שצפויה להיכנס לתוקף רק אחרי החגים. היבואנים מנסים כעת למצוא פתרונות חלופיים שישכנעו את בעלי הספינות לא לדרוש את הקנסות הללו. עם זאת, היבואנים טוענים כי ההמתנה הארוכה של האוניות בים פוגעת ביבוא. לטענתם, הפריקה האיטית בנמלי ישראל גורמת לבעלי הספינות לתעדף את מספנות ישראל, שם הפריקה מהירה ויעילה ותנאי האחסון נוחים יותר מנמלים אחרים, אך כתוצאה מכך נוצרים שם גם תורים ארוכים. מדובר באוניות ארוכות ובמספנות יש רק רציף אחד שיכול לקלוט אותן.
לנמלי ישראל מגיעות אוניות מכל העולם, גם מטורקיה, למרות שבאוגוסט 2025 הוציא נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, איסור חד משמעי על ספינות ישראליות לעגון בטורקיה ועל ספינות טורקיות לעגון בישראל, עדיין מגיעות לארץ אוניות בבעלות טורקית שנושאות דגלים של מדינות אחרות. לרוב משתמשים בשיטה זו כדי להוזיל עלויות או להפחית פיקוח רגולטורי, אך במקרה הזה זה נעשה כדי להימנע ממשברים פוליטיים. היבואנים הישראלים שמבקשים להמשיך לקיים עסקי מסחר למרות המצב הגיאו־פוליטי הרגיש במזרח התיכון מספרים כי אזעקות ומתיחות ביטחונית ממילא מקשות עליהם, ועל כן על משרד התחבורה לפתור את משבר התורים ולמצוא דרך ליעל את התהליך.
עליית מחירי היבוא משפיעה באופן ישיר על יוקר המחיה של האזרחים בישראל. כאשר מחירי הסחורות, חומרי הגלם והמוצרים המיובאים עולים, העלות מתגלגלת ישירות לכיס הצרכן.
במרץ 2025 אישר משרד התחבורה את אסדרת הנמלים. לנמל הדרום ניתנה הרשאה לשימוש ברציף 28 כמענה למטען כללי וצובר, לנמל המפרץ ניתנה הרשאה לשימוש בשני רציפים שיטפלו במטען כללי וצובר ולנמל חיפה הוקצו שטחים נוספים לצרכים לוגיסטיים ומסחריים. למרות זאת, התורים לא מתקצרים ובקרוב הדבר יורגש במחירי סחורות.
ממשרד התחבורה נמסר: החגים מביאים עלייה בהיקפי התנועה הימית מדי שנה. חרף העלייה במספר האוניות, הנמלים פועלים כסדרם וברציפות. בחודש הקרוב תיפתח ממגורה חדשה ומודרנית בנמל מספנות ישראל, שתסייע בשינוע יעיל יותר של מטעני תבואה.






























