סגור

בג"ץ פסל את החוק שמפקיע כספי פנסיה מעובדים זרים שלא יצאו בזמן מהארץ

הנשיאה חיות: "מדובר בפגיעה בלתי מידתית בזכות לקניין, שמעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו", שר המשפטים: "אם למישהו היה ספק מדוע דרושה רפורמה במערכת המשפט - הוא קיבל היום שוב את התשובה"

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ קיבל את עתירת קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח והורה לבטל את החוק שמפקיע כספי פיקדון של מהגרי עבודה שיצאו מישראל באיחור בשל פגיעתו הלא מידתית בזכות לקניין. למרות שמדובר בנושא שאינו נמצא במרכז סדר היום הציבורי, לפסיקה רגישות מיוחדת על רקע ההפיכה המשטרית והמחאה נגד. פסק הדין שכתבה הנשיאה אסתר חיות התקבל ברוב של 6 שופטים מול עמדת השופט נועם סולברג שסבר שאין לבטל את החוק. ביטול החוק הושעה לחצי שנה כדי לאפשר לכנסת לחוקק הסדר אחר.
על פי החוק מחויב כל מעסיק של עובד זר להפקיד את כל ההפרשות הסוציאליות להן זכאי העובד בפיקדון. קבלת כספי הפיקדון מותנית ביציאת העובד הזר מישראל. על פי תיקון לחוק מ-2005 ותקנות מ-2016 עובד זר שייצא לאחר תום תקופת הרישיון שלו ינוכה מהפיקדון שלו סכום הולך וגדל. לאחר חצי שנה הוא עלול לאבד את הפיקדון כולו. העותרים, שני עובדי בניין, שהפיקדון שלהם נשלל טענו שמדובר בחוק הפוגע בהם פגיעה בלתי חוקתית ולכן הוא בטל. אחד העותרים הוא אזרח סין, שעבד בישראל בענף הבניין כחוק במשך 12 שנים ונצברו עבורו בפיקדון 93,717 שקל. הסכום כולו נשלל ממנו בשל יציאתו מישראל לאחר המועד שנקבע לו.
את פסק הדין כתבה הנשיאה חיות שקבעה ש"התופעה של שהיה בלתי חוקית של עובדים זרים עם כל חשיבותה אינה יכולה להצדיק פגיעה כה קשה בזכויותיהם. זאת כיוון שמדובר בפגיעה בלתי מידתית בזכות החוקתית לקניין, שמעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו". השופטים ציינו כי הצדדים לא הציגו ולו דוגמה אחת למדינה שבה מהגרי עבודה עשויים לאבד את כספי הפנסיה שלהם אם יצאו מהמדינה באיחור, וכי מדובר במנגנון לשלילת זכויות סוציאליות שהינו יוצא דופן גם בדין הישראלי".
עוד נקבע שלא הוכחה יעילות של החוק בשנים בהן הופעל וכי לגבי עובדים פליטים שנכנסו לישראל שלא כחוק מנכים רק שליש מהסכום. השופטת דפנה ברק-ארז, שהצטרפה לדעת הרוב, ציינה שלגבי עובדים מבוגרים התלויים בחיסכון שצברו, מדובר גם בפגיעה אפשרית בזכות לקיום מינימלי בכבוד. השופט נועם סולברג טען לעומת זאת שהעובדים הזרים הסכימו לתנאים מראש ולכן אין מדובר בפגיעה בקניין.
השופט עופר גרוסקופף כתב בפסק הדין, "מחובתנו לזכור: לא על מנת ליהנות מ'חלבה ודבשה' של הארץ ניתן לעובדים הזרים היתר לבוא בשערי ישראל, אלא בעבור יסעדו לילות כימים את הקשישים והסובלים היקרים לנו; יבנו בזיעת אפם, ולעיתים במחיר שלמות גופם, את בתינו וערינו; ויעבדו בעבודות השדה המתישות לשם ייצור מזוננו".
לדבריו, "אכן, כל זאת עושים העובדים הזרים תוך העדפת עבודה קשה זו על פני מציאות העוני והדלות בה הם ובני משפחותיהם נתונים בארצות מוצאם, אך מכאן ועד לקביעה לפיה מטפלת מהפיליפינים שהקדישה את מיטב שנותיה לטיפול בחסרי ישע ישראלי, או פועל בניין ממולדובה שנפצע קשה בתאונת עבודה, אינם ראויים להגנה חוקתית – רחוקה מאוד הדרך". לדבריו, "ישראלי שחטא, אף על פי שחטא – זוכה להגנת חוקי היסוד, ועובד זר שחטא (יצא מהארץ באיחור. ש"א), מה דינו? האין הוא בעל זכויות יסוד הראויות להגנה חוקתית? האם כספים פנסיוניים שצבר כדין הופכים למרמס וניתן להעלימם במלואם בהרף הוראת חוק? תשובת בית משפט על השאלות הללו חייבת להיות זכה וצלולה – גם לעובד הזר יש זכויות חוקתיות, וחובת מערכת המשפט הישראלית להגן עליהן אינה פוסקת אף אם חטא".
הארגונים העותרים בירכו על ההחלטה ואמרו: "חוק שמאפשר גזילת כספי פנסיה ופיטורים של עובדים הוא מרושע, ולא בכדי אין בשום מקום בעולם הסדר מהסוג הזה. מי שהוזמנו לעבוד בישראל בעבודות קשות זכאים כמו כל עובד אחר לזכויות שצברו בעבודה". לטענת הארגונים, "ברור לנו שכעת יגיע תורם של חברי הקואליציה הקיצונית לגדף את בג"ץ, שלא מאפשר להם לעולל ככל העולה על רוחם. להם נזכיר, כי זכויות אדם הן של כל אדם, גם של מי שאין לו כוח פוליטי, ותפקידו של בג"ץ הוא לעצור את הכנסת ואת הממשלה כשהן דורסות אותן".
שר המשפטים יריב לוין טען: "אם למישהו היה ספק מדוע דרושה רפורמה עמוקה במערכת המשפט - הוא קיבל היום שוב את התשובה. פסק דין שמעודד הגירה בלתי חוקית לישראל תוך פגיעה בהרכב הדמוגרפי ובזהות היהודית של המדינה". לטענתו, פסק הדין יאפשר לעשרות אלפי עובדים זרים להפר את תנאי רישיון השהייה שלהם ולהישאר בארץ באין מפריע בניגוד לחוק. "פסק הדין משקף סולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני, לפיו עובדים זרים הנשארים בארץ בניגוד לחוק עדיפים על פני שמירת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען: "פסיקת בג"ץ מהיום היא ההוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים בכל הכוח להעביר את הרפורמה המשפטית ויפה שעה אחת קודם. בן גביר הגיש בשנה שעברה הצעת חוק לביטול החובה להפריש תשלומי פנסיה לעובדים זרים בתחום הסיעוד, בזמן שנתבע על ידי עובד סיעודי מסרי לנקה, בין היתר על אי תשלום פנסיה.
עו"ד יונתן יעקובוביץ מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית טען ש"בג"ץ קבע כי מדינת ישראל איננה יכולה אפילו לקנוס עובדים זרים שמפרים את החוק בצורה גסה ומסרבים לצאת בתום אשרתם, כאשר אותם עובדים היו מודעים לתנאי הזה מראש". לדבריו, "פסק הדין מצטרף לשרשרת בלתי נגמרת של פסקי דין של בג"ץ ששללו מהמדינה כלים לאכוף את מדיניות ההגירה שלה, ומשמעותו דה פקטו כי בית המשפט סבור כי אין כלי אכיפה אפקטיבי, מתון ומידתי ככל שיהיה, שמותר להשתמש בו כדי להגן על גבולות מדינת ישראל".
יו״ר הוועדה לעובדים זרים ח״כ אליהו רביבו מהליכוד אמר: "אם למישהו עוד היה ספק שהרפורמה הכרחית, הוא קיבל כעת התרת ספקות מוחלטת". לדבריו, "כיו"ר הוועדה לעובדים זרים, אני עושה כל מאמץ לעודד יציאה מרצון של עובדים בלתי חוקיים. בא בג"צ ופשוט מסכל את כל המאמצים. למה לא לגמור עם זה ופשוט לתת להם אזרחות?! בלי תמרוץ, הם לא יעזבו. וכן, את בג"צ יש לרסן".