סגור
המוביל הארצי מקורות
המוביל הארצי, מקורות (Mekorot)

מקורות תקדם פיילוט להקמת מתקני אגירה וייצור חשמל באמצעות מימן

מטרת הפיילוט היא לאגור אנרגיה בהיקף שיאפשר הפעלה של משאבות החברה במקרי חירום במשך 16 שעות ביום למשך 10 ימים

חברת המים מקורות יוצאת בקול קורא לחברות להשתתף בפיילוט להקמת מתקני אגירה וייצור חשמל באמצעות מימן ירוק, המופק מאנרגיות מתחדשות. טכנולוגיית המימן השונות לאגירת אנרגיה עדיין בראשיתה ומתפתחת בשנים האחרונות בעולם, ולכן מדובר בפיילוט בהיקף מצומצם שמטרתו לבחון את היתכנות השימוש בטכנולוגיה במשאבות המים של החברה. מדובר בפעם הראשונה שהחברה נכנסת לתחום המימן.
המטרה של המכרז היא הרחבת העצמאות האנרגטית של מקורות, בעיקר במקרי חירום שבהם אספקת החשמל תופסק לזמנים ארוכים. הסיבה לכך היא שהפעלת משק המים מחייב כמות משמעותית של אנרגיה. למשל, מקורות היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה בישראל (כ-4%-5% מהחשמל המופק בישראל) ועלות החשמל השנתית של החברה עומדת על 850 מיליון שקל. עלות זו לא כוללת את החשמל הנצרך במתקני ההתפלה (המוחזקים על ידי יזמים פרטיים) ושל תאגידי המים העירוניים האחראים על הולכת המים מהכניסה לערים ועד לבתי הצרכנים.
במסגרת המכרז יתאפשר ליזם לבחור אם להקים מיכלי מימן שיניעו את הגנרטורים של החברה או לחילופין לייצר את המימן באתרים עצמם של מקורות ולאחסן אותם. כך או כך, המטרה של הפיילוט היא לאגור אנרגיה בהיקף שיאפשר הפעלה של משאבות החברה במקרי חירום במשך 16 שעות ביום למשך 10 ימים. מכיוון שטכנולוגיית המימן עדיין בראשיתה, מדובר בשלב זה בפיילוט, ובמקביל מקורות יוצאת למכרזים נוספים של אגירת אנרגיה באמצעות סוללות ליתיום-יון והתקנת פאנלים סולאריים על מתקני החברה.
בימים אלו מימן משמש כחומר גלם בתעשיות השונות לייצור כימיקלים. מדינות וחברות מקדמות פיתוח טכנולוגיות להפקת מימן שיאפשר לאגור את האנרגיה ולהשתמש בה בשעות שבהן עלות החשמל יקרה במיוחד (בעיקר בשעות הערב). יתרון נוסף של הפקת מימן היא היכולת לאגור אנרגיה בשעות שבהן הייצור הסולארי בשיא, אך הביקוש לחשמל נמוך (שעות הבוקר והצהריים) ולהשתמש בחשמל שהופק מאנרגיה מתחדשת לאורך כל שעות היממה. כך למשל, במאי האחרון הוציא משרד האנרגיה תוכנית לשילוב מימן במשק האנרגיה העתידי בישראל, שיכלול השקעה של 20 מיליון שקל בהקמת תחנות תדלוק של מימן, עם זאת מאז קוצץ תקציב משרד האנרגיה.
המימן מופק על ידי פירוק חשמלי של מים לחמצן ומימן, ולאחר מכן אגירת המימן שיכול לשמש כתחליף לדלק. נהוג להפריד את סוגי המימן הנאגרים לשימוש באנרגיה שונה בהתאם לאופן שבו הופק. כך למשל, מימן שהופק ממתקני אנרגיה מתחדשת (סולארי ורוח למשל) מכונה "מימן ירוק". מימן המופק מדלקים מזהמים מכונה "מימן אפור". "מימן כחול" נוצר על ידי טכנולוגיית ללכידת פחמן וגז טבעי. הפיילוט של מקורות יכלול מימן ירוק.
לדברי סמנכ"ל הנדסה וחדשנות במקורות, יוסי יעקובי: "הפיילוט מאפשר לחברות הפועלות בתחום לבחון את הטכנולוגיה שלהן גם בתנאי אמת בשטח, ולצאת מהמעבדות. הניסיון בשטח כבר בשלבים מוקדמים, בדומה לטכנולוגיות אחרות, הכרחי לקידום ולמוצרים של חברה".