סגור
טיל חץ
טיל חץ. התעשיות הביטחוניות לא יושיעו (צילום: דובר צהל)

פרשנות
סמוטריץ', אל תבנה על התעשיות הביטחוניות

שר האוצר התייחס לאזהרות של מודי'ס בביטול והצהיר שהתעשיות הביטחוניות "מפוצצות מהזמנות". אלא שהסיבות לביקוש האדיר לא קשורות לסמוטריץ'. ואם ממשלתו תמשיך לגרור את המדינה לחורבן, ההון האנושי עליו התעשייה נשענת יעזוב

כמה מנותק, לוקה בהבנת המציאות וחסר אחריות יכול להיות שר אוצר שמתעלם מכל האורות האדומים שהדליקו חברות הדירוג כדי לטעון שהכל בסדר ושכל הטוב הזה עוד יתגלה לפנינו עם שוך קרבות ההפיכה המשטרית, ועם השלמת המעבר של ישראל מדמוקרטיה לתיאוקרטיה משיחית.
אפילו בעובדות בצלאל סמוטריץ' לא טרח להעמיק טרם רתם את מצב התעשיות הביטחוניות ש"מפוצצות מהזמנות", כהגדרתו, כדי לבסס את תיאוריית הפרוספריטי המדומיינת שלו.
לו היה לומד את החומר לפני שהגיב לאזהרות סוכנות הדירוג מודי'ס בביטול, היו מספרים לו שלזה שהתעשיות הביטחוניות "מפוצצות מהזמנות" יש כמה וכמה סיבות טובות, ואף אחת מהן לא קשורה אליו ולממשלת החורבן שבה הוא שותף. אפשר שגם לא אמרו לו שאם הממשלה הקיצונית והמושחתת הזאת תוציא את ימיה, יהיה קשה לראות תרחיש שבו אותן חברות נחלצות מההרס הכללי שאליו היא גוררת את ישראל.
התעשיות הביטחוניות הן מהענפים היחידים שעדיין פורחים במשק, בין השאר בזכות "אפקט אוקראינה" שמבטא גאות בביקושים לאמצעי לחימה כלקח מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה והחשש, בעיקר באירופה, מהתרחבותה למדינות נוספות. בזכות הפיק הזה הן חתמו את 2022 עם שיא ביצוא, שהסתכם בכ־12.5 מיליארד דולר.
צבאות העולם מעריכים את הנשק הישראלי ולא בכדי. מדובר במערכות שמפותחות בתיאום הדוק עם צה"ל ומערכת הביטחון שמציפים לצוותי הפיתוח של משרד הביטחון והחברות הביטחוניות צרכים מבצעיים לפי פערים שמתגלים בשטח בזמן לחימה.
צה"ל הוא אחד הצבאות העסוקים בעולם ונאלץ להתמודד עם איומים ושיטות לחימה שנים רבות לפני שהם מתחילים לאתגר גם צבאות אחרים. זאת אחת הסיבות שרפאל והתעשייה האוויריות היו מהטלפונים הראשונים שעשו גורמי הרכש בצבאות אירופה אחרי שניתחו את הלחימה באוקראינה ועמדו על הפערים העצומים שלהם בכל הקשור למערכות הגנה אוויריות.
אל מול הטילים של רוסיה והמל"טים המתאבדים האיראניים שמשמשים אותה במתקפותיה על אוקראינה, בצבאות אירופה "גילו" שהמדפים של חברות הנשק בישראל מלאים במערכות הגנה מתקדמות שיכולות להיות שלהם אם רק יפתחו את הכיס. פינלנד רוכשת במאות מיליוני דולרים את מערכת היירוט קלע דוד של רפאל, גרמניה חותרת לעסקת ענק של מיליארדים עם התעשייה האווירית על טילי חץ 3. המערכות האלה מבוססות על מחקר עמוק ועל ידע עצום שנצבר כאן במשך עשרות שנים, פותח ועודד תוך שיתופי פעולה בין מהנדסי החברות הביטחוניות למוסדות אקדמיים מובילים כמו הטכניון.
סמוטריץ' לא קולט שהיכולות האלה, שמבוססות על הון אנושי, חמקמקות. לחלק הארי של המהנדסים בחברות האלה לא יהיה עניין לשרת משטר רודני שמדכא נשים וקבוצות מיעוט, שמעצים ומעודד בערות, שמשאת לבם של ראשיו היא עליונות היהדות ולשרוף את חווארה. הם ימצאו פתחי מילוט למקומות שיבטיחו להם את החירויות שאליהן התרגלו לפני שהמשיחיים והקנאים השתלטו על ישראל בחסות של ראש ממשלה חלש וחרד שנאשם בשחיתות. הדעיכה אל הנחשלות תהיה איטית, ביבבה, כי במקומות האלה כמעט כלום לא קורה במפץ.
הצרה הגדולה תהיה בעיקר עם דור המפתחים הבא שפשוט לא יקום פה. בלי לימודי מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית ומדעים אי אפשר לפתח טילים שישברו את מהירות הקול כדי להשמיד טילים עם ראשי קרב גרעיניים. עם לימודי תורה אפשר להצטיין בבית הכנסת אבל לא במערכה, בכל אופן לא בכזאת שיש בה טילים ואויב נחוש ומתחכם. כשמישהו יבין שלמינוי של בריון כמו דוד אמסלם לתפקיד השר שאחראי על הגרעין הישראלי יש תג מחיר, והוא יכול להיות בכיה לדורות, כבר יהיה מאוחר.
בשונה מרוב ענפי המשק, ראשי התעשיות הביטחוניות שותקים. הם מביטים מלשכותיהם על ההידרדרות המהירה של ישראל למשטר אפל שמוביל אל חורבנה. בשתיקתם, האנשים שממציאים פצצות חכמות ולוויינים, משתפים פעולה עם השלטון המסוכן ביותר שקם בתולדות המדינה.
שתיים משלוש החברות הגדולות בישראל שייכות למדינה - התעשייה האווירית ורפאל. השלישית היא אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן. גם הוא שותק, כמו שאר ראשי מעצמת הנשק שלו. אפילו אמירה ערכית אחת לרפואה לא יצאה משם מאז תחילת המפולת של ישראל. בימים שבהם רבבות ישראלים נאבקים על הצלת המדינה, הכסף הציבורי ממשיך לזרום אל החברות הביטחוניות. המשרד לביטחון לאומי, שבראשו טרוריסט שהיה יעד של השב"כ, הזרים לאלביט מערכות לא מכבר 100 מיליון דולר על הפעלת טייסת הכיבוי האווירי. הערכים יכולים ללכת לקיבינימט והעיקר המשכורת.
ניחא שולף מהמותן, מגייס טיעונים מופרכים ומנחם בנחמות חסרות כיסוי ובסיס, ברמה המעשית סמוטריץ' לא עשה דבר מאז שמונה לשר אוצר כדי להיטיב, או לפחות לשמר, את מצבן של החברות הביטחוניות. אפילו את הנפקת התעשייה האווירית, מהלך עסקי שנחשב קריטי לעתידה, הוא לא קידם במטר. יותר דחוף לו לקדם הפיכה.
ט' באב תשפ"ג היום. "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו". ואת זה לפחות, סמוטריץ' אמור להכיר.