סגור
דודי אמסלם דוד אמסלם שר הדיגיטל
דודי אמסלם (אלכס קולמויסקי)

פרשנות
דודי אמסלם לא יהיה שר האטום, אלא שליח נטול סמכויות של נתניהו

אמסלם מונה ל"שר הממונה על הוועדה לאנרגיה אטומית", הכפופה לרה"מ. הוא יתפקד כשליח בדיונים הנוגעים לתחומי אחריותה ותהיה לו השפעה כנציג רה"מ בלבד. אחת הסברות היא שמינויו נועד לתת "קונטרה" לראש הוועדה, תא"ל משה אדרי, שמונה בתקופת לפיד-בנט ושעבד צמוד עם גנץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם השבוע על כתב המינוי, ודודי אמסלם הפך באופן רשמי ל"שר הממונה על הוועדה לאנרגיה אטומית". תיק זה יצטרף לשלל התיקים שאמסלם מחזיק בהם כמו השר לשיתוף פעולה אזורי, שר במשרד המשפטים, השר שאחראי על רשות החברות והשר שמקשר בין הממשלה לכנסת.
אין תקדים בממשלה לשר שמחזיק בכל כך הרבה תיקים שאין ביניהם קשר, אך למינוי של שר שיהיה ממונה על הוועדה לאנרגיה אטומית יש לחלוטין תקדים. בשנת 2009 מינה נתניהו את דן מרידור לשר לענייני מודיעין והוועדה לאנרגיה אטומית, ומי שירש אותו בתפקיד היה יובל שטייניץ בתפקידו כשר לעניינים אסטרטגיים ולענייני מודיעין ולאחר מכן בתור השר לתשתיות לאומיות, האנרגיה והמים. עם זאת, יש לציין כי לתחום האנרגיה והמודיעין יש מן הסתם קשר רב יותר לעולם התוכן שבו עוסקת הוועדה לאנרגיה אטומית.
באופן רשמי, אין משמעות חוקית למינוי. הוועדה לאנרגיה אטומית כפופה באופן ישיר לראש הממשלה בלבד ול"כלכליסט" נודע כי אין שום כוונה לשנות זאת. בפועל, אמסלם יתפקד כשליח של ראש הממשלה בדיונים הנוגעים לתחומי האחריות של הוועדה ותהיה לו השפעה מתוקף היותו נציג של רה"מ אך לא מעבר. לא רק זה, אלא שבאתר של משרד ראש הממשלה מצוין במפורש בהקשר של הוועדה לאנרגיה אטומית כי ראש הוועדה, במקרה הנוכחי תא"ל משה אדרי שמונה על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, כפוף לראש הממשלה ומדווח לראש הממשלה "באופן ישיר". ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת התפקיד אמסלם לא צפוי לקבל לשכה נוספת, תקציב או סמכות פורמלית בכל הקשור למינויים. אחת הסברות היא שמינויו של אמסלם נועד לתת "קונטרה" לאדרי שמונה בתקופת ממשלת לפיד-בנט ועבד באופן צמוד במשך שנים עם שר הביטחון לשעבר בני גנץ.
הוועדה לאנרגיה אטומית הוקמה בשנת 1952 על ידי ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון. באופן רשמי, הוועדה מופקדת על "הפעילות הממלכתית" בתחום הגרעין במדינת ישראל. הוועדה פועלת בשני מרכזים, המרכז למחקר גרעיני שורק הסמוך ליבנה והקריה למחקר גרעיני נגב הסמוכה לדימונה. תפקיד הוועדה לייעץ לממשלה בכל הקשור לקידום המחקר והפיתוח הגרעיני, להמליץ על מדיניות וסדר עדיפויות בתחום המחקר והפיתוח הגרעיני, לבצע את מדיניות הממשלה בתחום ולייצג את מדינת ישראל בקשריה עם מוסדות לאומיים ובינלאומיים בתחום הגרעין.
במקביל לפעילות הוועדה לאנרגיה אטומית, ישנו אגף במשרד האנרגיה שעוסק בנושא של אנרגיה גרעינית בהקשרים של ייצור חשמל. האגף מקדם את היכולות והידע הישראליים בכל הקשור ליצירת חשמל מאנרגיה גרעינית, ולאחרונה החל לקדם הקמה של מכון מחקר שיעסוק בפיתוח עולם התוכן של יצירת חשמל באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של היתוך גרעיני ולא רק הטכנולוגיה ה"מיושנת" של ביקוע גרעיני. הוועדה לאנרגיה אטומית שותפה למיזם אך לא מובילה אותו, ול"כלכליסט" נודע כי במסגרת מינויו של אמסלם לשר לא צפויות להיגרע סמכויות ממשרד האנרגיה והוא לא צפוי לתכלל את כל הנושאים הקשורים לאנרגיה גרעינית בישראל.
על אף שבאופן רשמי הוועדה לאנרגיה אטומית אמורה להתמקד בעיקר בכל הקשור לישראל פנימה, לא מן הנמנע כי יש לה גם השפעה על מדיניות ישראל בכל הקשור להתמודדות עם תוכניות גרעין של מדינות זרות (אם כי הדבר מעולם לא אושר באופן רשמי). בימים האחרונים עלו לכותרות הצהרות מצד בכירים במערכת הביטחון בנוגע להתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית. בשבוע שעבר אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי כי איראן התקדמה בשנים האחרונות בהעשרת האורניום יותר מאי פעם וכי "יש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה". כמו כן, דווח כי סעודיה דורשת כחלק ממשא ומתן אפשרי עם ישראל את הסכמת ארה"ב להעשרת אורניום. על רקע התפתחויות אלו, מינויו של אמסלם שאמור לזגזג בין מינויים בחברות הממשלתיות, עבודה מול הכנסת ובניית המשרד לשיתוף פעולה אזורי – יכול להיתפס כיותר מתמוה. לכך יש להוסיף את התבטאויותיו של אמסלם בחודשים האחרונים, שקרא לחיילים ולטייסים שיוצאים נגד ההפיכה המשטרית "אנרכיסטים". מלשכת השר דודי אמסלם נמסר כי אינם מתייחסים לנושא.