סגור

מי באמת מרוויח מה"רפורמה" בענף הרכב?

בשבועות האחרונים אנו עדים לניסיון שיטתי להציג את בעלי המוסכים בישראל כגורם שמונע מהציבור הוזלה במחירי הביטוח. חברות הביטוח ורשות שוק ההון משתפות פעולה במאמץ להעביר את האחריות על המחירים המופקעים של פוליסות הביטוח על ראש המוסכים, כשהאמת היא בדיוק הפוכה.
ה"רפורמה" בענף הרכב בישראל הובטחה לציבור כמהלך שיוביל להוזלת מחירים ולהגברת התחרות. בפועל, מאז שיווקה לציבור – המחירים הועלו על ידי כל חברות הביטוח. כך שדה פקטו זוהי רפורמה שנעשית במעמד צד אחד ולטובת צד אחד – בעלי מניות ושליטה בחברות הביטוח, המיישמות אותה לטובתם הבלעדית תוך גיוס תמוה ועיוור של הרגולטור.
המספרים לא משקרים, וחברות הביטוח יודעות זאת היטב. בשנתיים האחרונות, תעריפי הפוליסות לציבור עלו ביותר מ-60%, ואם נבדוק את התעריפים יחסית לשווי הנכסים נגלה עליות ריאליות של עד 400% במחיר הפוליסה. במקביל ובראשות רשות שוק ההון והביטוח, חברות הביטוח השתלטו על כל שרשרת התיקון דרך מוסכי ההסדר עימן הן עובדות, ומפעילות מנגנון קיזוזים בעייתי לפיצוי עבודות וחלקי חילוף, שמגדיל את עלות ההשתתפות העצמית למבוטח שבוחר במוסך שאינו בהסדר. סידור זה מרוקן מתוכן את רוב המוסכים שאינם ב"מועדון", את ההתחייבות החוזית של חברת הביטוח כלפי המבוטח ומרוקן מתוכן את חוק חוזה הביטוח ואת עיקרון הביטוח.
1 צפייה בגלריה
רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים
רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים
רונן לוי
(צילום: ליאת מנדל)
הפייק רפורמה מאפשרת לחברות הביטוח לשלוט באופן מלא על הבחירה במוסך, על סוג החלפים, על זמן התיקון ועל גובה התשלום. את כל זה הן עושות באופן מותאם ואחיד ללא כל תחרות בינן לבין עצמן על מחיר, איכות שירות ואיכות תיקון הרכב.
רפורמת מוסכי ההסדר הייתה אמורה להעניק לצרכנים חופש בחירה אמיתי במוסך המתקן. במקום זאת, חברות הביטוח יצרו מערכת שכופה על המבוטחים לבחור במיעוט מוסכי הסדר באמצעות קנסות משמעותיים, העלאת השתתפות עצמית והגבלות חוזיות.
משנת 2023 החלו חברות הביטוח להעניש לקוחות שבוחרים במוסכים שאינם בהסדר. הן מחייבות מבוטחים לקחת מהן חלפים ולהביא אותם בעצמם למוסך, אחרת הן מקזזות את שווי ההשתתפות העצמית מהתשלום. מדובר בפרקטיקה שהונהגה ללא עיגון חוקי ושקיבלה תמיכה לא חוקית מהמפקח על הביטוח.
איגוד המוסכים עתר לבג"ץ כנגד הפעילות הלא חוקית של הרשות המפקחת על הביטוח, ואלה עושים ככל יכולתם להבטיח הבטחות שווא לבית המשפט כדי לעכב או לדחות את העתירה. בינתיים, רוב המוסכים בישראל "מיובשים" ללא לקוחות או סוגרים.
למי שמאמין שרפורמות רגולטוריות מועילות לצרכן – אני מזמין אתכם להסתכל על מה שקרה בביטוחי הבריאות, בחוק המזון, בדיור, במים, בחשמל ועוד (למעט רפורמת הסלולר – לא נעשתה בישראל כל רפורמה למען האזרחים). הרפורמה בביטוחי הבריאות שהתרחשה באוקטובר 2023, שנועדה למנוע כפל ביטוחי ולחסוך כסף למבוטחים, הזניקה את רווחי חברות הביטוח - רווח ענף ביטוח הבריאות זינק ברבעון הראשון ב-650%. זהו הדפוס הקבוע: כל הרפורמות שהובטחו לטובת הצרכנים כשלו, וחברות הביטוח הפכו להיות גם הנתבע, גם השופט וגם השחקן באותו משחק.
רווחי חברות הביטוח מספרים את הסיפור האמיתי: בשנת 2024 הן שלשלו לכיסן מיליארדי שקלים, רושמות רווחים של למעלה מ-200%. זה קרה בזמן שמדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה, שהציבור נאנק תחת יוקר המחיה, משלם פרמיות גבוהות יותר ומקבל פחות בתמורה.
בניגוד להבטחות על עידוד תחרות, המציאות מראה מגמה הפוכה לחלוטין – היום יש פחות מוסכים ופחות שמאים ברשימות ההסדר של חברות הביטוח. מאות מוסכים עצמאיים, שמהווים את עמוד השדרה של ענף תיקוני הרכב, נמצאים בסכנת סגירה בגלל הלחץ הכלכלי שמפעילות חברות הביטוח. סגירת מוסכים בישראל בשנים הקרובות היא לא רק טרגדיה עבור בעלי העסקים והעובדים, אלא קטסטרופה לענף התחבורה כולו, במדינה שחיה על הרכב.
הגיע הזמן להפסיק לשחק לידיהן של חברות הביטוח, שחוסות תחת רגולטור שבוי שכשל בתפקידו. המוסכים לא האויב – אנחנו הפתרון. אנחנו אנשי המקצוע היחידים שדואגים לתיקון כלי הרכב ולבטיחות בכבישים, מספקים שירות חיוני לציבור, משקיעים במתקנים ובטכנולוגיה מתקדמת, ומעסיקים עשרות אלפי עובדים מיומנים.
הגיע הזמן לדרוש שוק הוגן, רגולטורים ורגולציה המחויבים לאזרחי המדינה ואז הצרכן יוכל לבחור באמת איפה לתקן את הרכב שלו ומחירי הביטוח ישקפו את העלות האמיתית של הסיכון ולא את הרווחים המופקעים.
רונן לוי הוא יו"ר איגוד המוסכים