סגור
מסיבת עיתונאים יריב לוין
יריב לוין (צילום: שלו שלום)

פרשנות
לוין הבין שאיבד את הוועדה לבחירת שופטים, וכנראה את הרפורמה

איבוד העשתונות של שר המשפטים בכנסת מעיד שמלחמתו כעת היא על המחיר והפיצוי על ניפוץ חלומו הגדול; למשל, כרסום עילת הסבירות, ואולי גם החלשת הבלעדיות של היועמ"שית בייצוג הממשלה

איבוד העשתונות של שר המשפטים יריב לוין אתמול בכנסת מעיד שהוא מבין: "גיים אובר". הדג הקר והמנוכר הזה הפך לרגע ללהבה יורקת אש, עלבון ותסכול. וככל שהוא הגביר את הווליום, כך נרגענו יותר. בדיוק ביחס ההפוך לבהלה שאחזה בנו כשעלה השר על דוכן הנואמים בחודש ינואר ובקול שקט ומדוד, בפתח מהדורות השעה שמונה, שטח את עיקרי ה"רפורמה" שבכוונתו להשיק.
1. הוועדה לבחירת שופטים הפכה לאחד מסמלי ההפיכה המשפטית־משטרית. אולי החשוב מכולם. הבסטיליה שנפילתה תבשר את הניצחון, היונה ששלחו לוין ורוטמן לבדוק את גובה המים, כלומר גובה ההתנגדות של האופוזיציה והמחאה. הצעת החוק המקורית ביקשה לשנות את הרכב הוועדה ואת שיטת הבחירה כך שהקואליציה לבדה תבחר את כל השופטים. היונה הזו הופלה מיד, ואז חזרו צמד קבלני ההריסה עם הצעה מרוככת – שהקואליציה תבחר רק שני שופטי עליון בכל קדנציה ממשלתית, כשהמינויים הבאים יהיו כבר בהסכמת נציג האופוזיציה ונציג השופטים. זהו סוג של חתול־תעלול כי לרוב אין בקדנציה (שלרוב גם לא מחזיקה את מלוא ארבע השנים) יותר משני מינויים. המחאה לא קנתה את הריכוך, ונתניהו שהיה זקוק לריכוך המחאה, השהה את הצעת החוק כדי לשקם קצת את תדמית ומעמד ממשלתו בחיסול כמה ממפקדי הג'יהאד ובהעברת תקציב. אתמול התברר שההשהיה הזו הייתה גם מכת מוות להפיכה המשפטית־משטרית. הקרב עכשיו הוא על השיירים, על הפיצוי שיקבל לוין כדי להרגיע את זעמו ועלבונו.
2. הוועדה חוזרת לסדר היום בגלל שהכנסת חייבת לבחור את שני נציגיה לוועדה עד 15 ביוני. כרגע מדברים על הוועדה במתכונתה הנוכחית – שלושה שופטים, שני שרים, שני נציגי לשכת עורכי הדין ושני חברי כנסת. מאז הקמת הוועדה בשנות החמישים של המאה הקודמת נהוג היה ששני נציגי הכנסת הם מהקואליציה והאופוזיציה. עד שהגיעה שרת המשפטים איילת שקד וטרפה את המסורת הזו. נציג האופוזיציה בוועדה היה רוברט אילטוב מישראל ביתנו. במאי 2016 הצטרפה ישראל ביתנו לקואליציה ושקד סירבה להחליף אותו בנציג של האופוזיציה. בג"ץ אישר את ההשתלטות הפוליטית הכוללת הזו של הקואליציה על הוועדה (שני שרים, שני ח"כים, אפס ייצוג לאופוזיציה). ועכשיו קבלו אירוניה פוליטית כפולה. ב־2020, כששקד הייתה באופוזיציה, היא ביקשה לחזור לוועדה כנציגת הכנסת ולהשיב על כנו את הנוהג שניפצה במו ידיה. והפעם הקואליציה, בניצוח יו"ר הכנסת יריב לוין שלחץ ופעל שלא יצביעו עבורה, לא קיבלה את בקשתה. זאת לאחר שב־2013 הגיש לוין הצעת חוק פרטית (פ/19/1994), שבה הציע כי "אחד יהיה נציג סיעות הקואליציה ואחד נציג סיעות האופוזיציה". העובדה ששקד ולוין משנים עמדות לפי הפוזיציות והאינטרסים המזדמנים כמובן שאינה זרה לאורחותיה העקלקלות של הפוליטיקה הישראלית. הנוסחה ברורה: כשאתה בקואליציה תפעל למנות שני ח"כים מהקואליציה. כשאתה באופוזיציה תבקש לחזור ל"נוהג החוקתי" הוותיק של נציג לאופוזיציה.
3. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתנה את גורל שיחות בית הנשיא בבחירת נציג האופוזיציה לוועדה. אבל האופוזיציה מתקשה להתאחד סביב מועמד מוסכם. לפיד מציע את קארין אלהרר, המחנה הממלכתי את פנינה תמנו שטה והעבודה את אפרת רייטן. חשוב לציין: אם ייבחר נציג אופוזיציה לוועדה, תאבד הקואליציה את הסיכוי לשלוט בבחירת שופטים לעליון. לכך נדרשת תמיכת שבעה חברי ועדה והדרך היחידה של נתניהו להגיע לשבעה היא שני השרים, שני חברי הכנסת, שני נציגי לשכת עורכי הדין (במידה שאפי נוה ינצח והסיכוי לכך קלוש) ואחד משופטי העליון, כנראה הנשיא שייבחר על ידי הקואליציה אם תבוטל שיטת הסניוריטי. נדמה ששר המשפטים לוין מבין שהותרת הוועדה במתכונת הנוכחית שכוללת תמיכת שבעה חברים בבחירת שופטי העליון מחסלת את חלום ההשתלטות ויהיה עליו להסתפק בדיל עם הנשיאה חיות על בחירת שני השופטים הקרובים באוקטובר שיחליפו את חיות וענת ברון השופטות.
אבל לוין חייב הישג כלשהו לפצות על טרף הוועדה שנלקח ממנו. מדברים על כרסום עילת הסבירות שלא תחול, למשל, על החלטות הממשלה במליאתה, ואולי גם החלשת הבלעדיות של היועצת המשפטית לממשלה בייצוג הממשלה. הפרקטיקה הזו שבה מאפשרת היועצת לממשלה להסתייע בעורך דין חיצוני/פרטי למקרה שהיא מסרבת להגן עליה בבג"ץ קיימת כבר היום, והרעיון הוא לעגנה ולהרחיבה.
4. לוין מייעד את ח"כ מאי גולן לוועדה לבחירת שופטים. אם אכן יהיה לקואליציה נציג אחד בלבד, המשמעות היא ששמחה רוטמן ייפרד מהוועדה. ייתכן שהשמחה מוקדמת מדי ונזכה לשניהם – לגולן ולרוטמן. לאחר שנלקחה מגולן הזכות לייצג אותנו כקונסולית בניו יורק בגלל חוסר הסובלנות של האמריקאים לחופש הביטוי שלה, הוועדה יכולה להיות פיצוי הולם.
הצעות החוק של לוין ורוטמן שהוכנסו להשהיה כללו הרכבים שגרעו מהוועדה את נציגי לשכת עורכי הדין. ועכשיו הועלתה הצעה חדשה לסלקם מהוועדה. גם את הרעיון הזה, מלחמת המאסף של לוין על הוועדה, הוריד לו נתניהו מסדר היום. וכל זה מקרב את לוין לכישלון קולוסלי. נתניהו בלם לו את הרפורמה שעצם העלאתה לסדר היום חולל כאן נזקים ומחאה – שניהם בעוצמת צונאמי שלא נצפתה בידי הממשלה. איבוד העשתונות אתמול העיד שהוא מבין, שהוא מתוסכל, שהוא עצבני, שהוא יודע שגם התפטרותו כבר לא תזעזע – לא את המדינה ולא את הליכוד.