סגור
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ( יואב דודקביץ)

בן גביר דורש סמכות להוציא צווי גיוס מילואים למשמר הלאומי באירועי חירום

השר לביטחון לאומי הפיץ הערב לשרים את הצעת ההחלטה שתובא להצבעה ביום ראשון בממשלה להקמת משמר לאומי תחת אחריות המשרד – במקום זה שפועל כיום תחת המשטרה. הוא מבקש להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרדו לקביעת סמכויות המשמר ואנשיו, כולל "בחינת האפשרות להעברת יחידות מסוימות ממשמר הגבול לאחריות המשמר הלאומי"

ההבטחה שחילץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת משמר לאומי שיפעל תחת המשרד ולא תחת המשטרה, בתמורה לדחיית חקיקת חוקי המהפכה המשטרית, הופכת הערב להצעת מחליטים לקראת דיון בה ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה.
בפתח ההצעה שנשלחה הערב אל שרי הממשלה לקראת הישיבה צוין כי היא מכוונת "להקים את המשמר הלאומי לישראל תחת אחריות המשרד לביטחון לאומי". כוונה זו של בן גביר זכתה לביקורת נוקבת ביומיים האחרונים מצד המשטרה, המפכ"ל, בכירים לשעבר במשטרה ועוד, שכינו את הגוף שצפוי לקום תחת השר כ"מיליציה פרטית" ו"פלנגות נוסח לבנון או משמרות המהפכה באיראן".

לנוסח המלא של הצעת המחליטים לחצו כאן

הצעת המחליטים קובעת כי "המשמר הלאומי לישראל ישמש ככוח ייעודי מיומן ומאומן לטיפול, בין היתר, בתרחישי חירום שונים, בפשיעה הלאומנית, במאבק בטרור, וכן לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש, במסגרת התפקידים המצויים כיום בידי משטרת ישראל בתחומים אלה".
על פי ההצעה תוקם ועדה בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי ובהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד המשפטים, משרד האוצר, משטרת ישראל וצה"ל למימוש החלטה זו. הוועדה תגיש לשר לביטחון לאומי בתוך 60 ימים ממועד הקמתה את המלצותיה ביחס לאופן יישום החלטת הממשלה". בין היתר, יכללו המלצות אלה התייחסות ל"קביעת ייעוד תפקידי המשמר הלאומי, סמכויות המשמר הלאומי ואנשיו ועוד".
בין היתר, נכתב בהצעה כי כי מדובר בכל הנוגע ל"סמכויות הקיימות לשוטר, בחינת האפשרות להעברת יחידות מסוימות ממשמר הגבול לאחריות המשמר הלאומי, כפיפות המשמר הלאומי לגורמים השונים, הסדרת סמכות השר להוצאת צווי גיוס מילואים לאנשי המשמר הלאומי באירועי חירום המחייבים זאת, הסדרת תקינה ותקצוב, העברת כוח אדם, נלוות, תקציבים, אמצעים וכן כל נושא נוסף שימצא לנכון, ולרבות המלצות בדבר תיקוני חקיקה ותיקון החלטות ממשלה ככל שיידרשו".
בהצעת ההחלטה מסביר בן גביר מדוע הוא מעוניין להוציא מאחריות מג"ב ומשטרת ישראל את המשמר הלאומי שהוקם כבר ביוני 2022 בתקופת ממשלת השינוי, זאת משום שלפי הנוסח, "הוחלט על הגדלת הכוח הסדיר במשמר הגבול, הגדלת כוח המילואים במשמר הגבול וכן מערך המתנדבים במשמר הגבול ובמשטרה הכחולה. עד כה, לא הושלמה הקמת המשמר הישראלי במתכונת זו, ועד היום גויסו חלקים קטנים מהפרויקט".
על פי הצעת ההחלטה, "בדומה למדינות מערביות אחרות בעולם, ובהן ארה"ב וצרפת, מוצע להקים משמר לאומי לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש וחיזוק תחושת הביטחון של הציבור, וכן לשם המאבק בטרור ובפשיעה הלאומנית, כאמור, וזאת בכדי לאפשר למשטרה להתרכז במשימות הליבה המסורתיות שלה בשגרה, שהטיפול בהן נפגע לא פעם על רקע אירועים חוזרים ונשנים של הפרות סדר ומצבי חירום, על הפגיעה הכרוכה בכך באזרחים".
עוד נכתב בהצעה כי "הקמת המשמר הלאומי מיועדת לתת מענה ראוי לתרחישי הייחוס הרלוונטיים בשגרה ובחירום" וכי "המשמר הלאומי יבוסס על כוחות סדירים וחטיבות טקטיות וייעודיות בפריסה ארצית, שיפעלו בשגרה למאבק בטרור ולהעמקת המשילות והסדר הציבורי תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים ומודיעין ייעודיים, וכן תוך שימת דגש על יכולות מעבר לאירועי חירום בעצימות גבוהה, ולצד זאת כוחות מילואים ומתנדבים אשר יהוו מכפיל כוח להתמודדות עם תרחישי הייחוס האמורים".
בהצעה שנשלחה לממשלה לא צוין היקף התקציב להקמת המשמר הלאומי או השפעה על תקני כח אדם, ונכתב בהקשר זה כי "הנושא יוסדר במסגרת עבודת צוות יישום החלטת הממשלה".
אולם, כפי שפרסמנו הבוקר בן גביר צפוי לדרוש מהאוצר כבר בשלב הראשוני סכום של יותר ממיליארד שקל עבור הקמת הגוף תחת המשרד. עד כה, ותחת מג"ב במודל הנוכחי, הסכימו באוצר לתקצב את הקמת המשמר הלאומי בסכום של כ-600 מיליון שקל בשנה – כלומר כ-1.2 מיליארד שקל בשנים 2023-2024. אולם לכל ברור כי הוצאת המשמר הלאומי מהמשטרה והקמת גוף חיצוני תחת אחריות המשרד – בדומה לשאר היחידות הפועלות תחתיו כמו שב"ס, רשות הכבאות, הרשות להגנת עדים ועוד – תגרור עלויות גבוהות נוספות. עוד פרסמנו היום כי המשמר הלאומי צפוי לכלול בשלב הראשוני כ-1,800 שוטרים, ומדובר למעשה ביותר ממחצית התקנים שיתווספו למשטרה, כפי שתוקצב עד כה בידי האוצר.
במשטרה צפויים להביע התנגדות עזה להוצאת המשמר הלאומי מאחריות מג"ב והמפכ"ל, ורנ"צ קובי שבתאי אף צפוי להציג לבן גביר את המתווה של המשטרה להרחבת המשמר הלאומי תחת אחריות מג"ב, כפי שהוא פועל כיום, כדי לנסות לשכנע את השר לחזור בו מכוונתו.
בן גביר מסר הערב כי "משמר לאומי הוא צורך חיוני בסיסי למדינת ישראל, שבלעדיו לא נוכל לשמור על ביטחון אזרחינו. כדי שנוכל להילחם בטרור, בתופעת הפרוטקשן ובפשיעה הלאומנית ולהחזיר את המשילות לכל ערי ישראל".