סגור
מיניבוס מיני בוס קוויקר Quicker של חברת קווים
מיניבוס קוויקר של חברת קווים (צילום: קווים)

אחרי ארבע שנים: משרד התחבורה סוגר את פיילוט קוויקר בעמק חפר

שירות התחבורה הציבורית שפעל מאז 2021 ב־41 יישובים יסתיים בסוף החודש בטענה לאי־עמידה ביעדי נוסעים ועלות חריגה; במועצה האזורית ובקרב התושבים טוענים שמדובר בשירות חיוני, במיוחד לבני נוער, וכי ההחלטה התקבלה ללא היערכות וללא בחינה בתנאי שגרה

משרד התחבורה הודיע שבסוף החודש יסתיים פיילוט קוויקר בעמק חפר ואין כוונה לחדשו. השירות התחיל ביוני 2021 כמענה ל-41 יישובים שסובלים ממחסור בתחבורה ציבורית, והוסיף מאות נסיעות בתחב"צ ביום.
מדובר בפרויקט ייחודי שפועל בעמק חפר לכיוון השרון ומותאם לצורכי היישובים המרוחקים שמתפרסים על כ-130 אלף דונם שאין להם תחבורה ציבורית ראויה. השירות מופעל בתשלום על ידי מוניות שירות שמוזמנות באמצעות אפליקציה - ולמעשה יוצרות לעצמן מסלול בהתאם לצורך בזמן אמת.
אך כעת, כאמור, משרד התחבורה שהפעיל את הפיילוט הודיע שיסגור אותו בסוף החודש עקב אי עמידה ביעדים של מספר הנוסעים. אך בעוד שהמשרד סופר את משתמשי השירות, התושבים טוענים כי באזור שנחשב מבודד וסובל ממחסור בתחבורה ציבורית, מדובר בשירות משמעותי שבעיקר מסייע לבני הנוער לנסוע בבטחה ועל כן על המשרד להמשיך את השירות ולא למדוד אותו במונחים של עלות ואחוזי שימוש, אלא לראות בו שירות חיוני עבור תושבים שמתגוררים באזורים מרוחקים.
גם במועצה האזורית עמק חפר קיבלו את ההודעה בהפתעה, כיוון שלטענתם לא קיבלו זמן היערכות. בעקבות כך, במועצה מיהרו לפנות למשרד התחבורה בדרישה לבחון את הנושא מחדש, והסבירו כי בשל מלחמת "חרבות ברזל", דפוסי הנסיעה בעמק השתנו באופן משמעותי, והם אינם מייצגים נאמנה את השימוש הפוטנציאלי בקוויקר כפי שהוא בא לידי ביטוי בימי שגרה. תחילה נקבעה להם פגישה מהירה, אך לאחר מכן היא נדחתה וצפויה להתקיים יממה לפני סיום השירות.
במכתב בהול שהוציאה מועצת עמק חפר בשיתוף המועצה האזורית לב השרון, נטען כי מניתוח של המועצה עולה כי קוויקר יצר ביקוש חדש, שלא נוצר על חשבון התחבורה הציבורית הקיימת, אלא הוסיף כ-250 נוסעים ביום שטרם השירות לא השתמשו בתחבורה ציבורית. עוד נטען כי עמק חפר נמצאת בתהליך הרחבה שצפוי להוסיף עוד 4,000 תושבים וכתוצאה מכך להגדיל את מספר המשתמשים בשירות.
במועצה האזורית טוענים בנוסף כי נעשתה עבודת שטח רבה, וכי סגירת השירות ללא בדיקה מעמיקה היא טעות. "הושקעו משאבים רבים, תכנון מעמיק ושיתוף פעולה נרחב בין כלל הגורמים בהקמת שירות הקוויקר. סיום פעילותו ללא מתן הזדמנות הוגנת וניטרלית לבחון את תרומתו בשגרה מלאה, אינה עולה בקנה אחד עם היקף ההשקעה והפוטנציאל הגלום בו. סיום השירות בהתראה קצרה בסוף השנה אינו מאפשר למועצות את זמן ההיערכות הנדרשת לעדכון ושיתוף התושבים בשינויים הצפויים ובאלטרנטיבות העומדות להם", לשון הפנייה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: שירות "קוויקר" הופעל כפיילוט שנועד לבחון מודל תחבורה גמיש במיניבוסים קטנים, במטרה לשפר יעילות ולתת חלופה איכותית לתחבורה הציבורית הרגילה באזור. במהלך הפעלת הפיילוט עלו כמה ממצאים מרכזיים ובהם הפיילוט החל כניסיון להחליף חלק מהשירות הסדיר, אך מודל זה לא הצליח תפעולית. בהמשך, השירות הופעל כרובד נוסף לצד הקווים הקיימים, תוך צמצום חלקי בלבד של שירות האוטובוסים מה שהוביל בפועל להוספת עלויות, ולא לייעול מערכתי.
"היעילות בפועל הייתה נמוכה מאוד ביחס למשאבים. השירות הפעיל כלי רכב רבים והסיע נוסעים מעטים באופן יחסי. עלות התפעול לנוסע הייתה חריגה ביותר, גבוהה בהרבה מהמקובל בשירותי תחבורה ציבורית, ואף גבוהה מעלות של מונית 'ספיישל' ליחיד. הפער הזה מציב את השירות מחוץ לטווח הסביר של השקעה ציבורית. לאור כל זאת, ומתוך אחריות לשימוש יעיל במשאבי הציבור, הוחלט לסיים את הפעלת הפיילוט, כפי שנעשה גם בפיילוטים אחרים שאינם עומדים ביעדי יעילות, תפוקה ותועלת. עם זאת, משרד התחבורה ימשיך לבחון את צורכי הנוסעים בעמק חפר ויפעל לשיפור השירות בקווים הרגילים בהתאם לביקושים, לנתונים ולתקציב".