סגור
פרופ' מומי דהן
פרופ' מומי דהן (צילום: רפי קוץ)

"ירידה של 20% בתוצר": כלכלנים בכירים מזהירים מהשלכות המהפכה המשפטית

"מעולם לא היתה סוגיה עם הסכמה כל כך רחבה בין כלכלנים", כך לדברי הכלכלן פרופ' דהן בישיבה של ועדת הצעירים בכנסת בנושא השלכות המהפכה המשפטית. לדברי אלה אלקלעי, בכירה ב-IBI ויו"ר שדולת הנשים, "המהפכה המשפטית תגרום לדור אבוד". הכלכלן פרופ' זעירא: "לא יודע על שום היוועצות של הממשלה עם בכירי הכלכלה"

הכלכלן פרופ' מומי דהן מזהיר מירידה של 20% בתוצר בעקבות המהפכה המשפטית. יו"ר קרנות נאמנות IBI ויו"ר שדולת הנשים אלה אלקלעי הזהירה שהמהפכה המשפטית עלולה לגרום לדור אבוד של צעירים. פרופ' יוסי זעירא מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית אמר שהוא לא יודע על שום הליך היוועצות של הממשלה עם בכירי הכלכלה בנושא השפעות המהפיכה המשפטית. הדברים נאמרו בישיבה של ועדת הצעירים של הכנסת בראשות ח"כ נעמה לזימי מהעבודה בנושא השלכות המהפכה המשפטית על הצעירים. נציג בנק ישראל אמר בישיבה שהבנק לא מזהה ארוע מקרו כלכלי בנושא שער השקל.
הכלכלן פרופ' מומי דהן מהאוניברסיטה העברית הזהיר מירידה של 20% בתוצר בעקבות המהפכה המשפטית, כלומר כ-400 מיליארד שקל. הדברים נאמרו בישיבה של ועדת הצעירים של הכנסת בראשות ח"כ נעמה לזימי מהעבודה בנושא השלכות המהפכה המשפטית על הצעירים. דהן מסתמך על מחקר של הכלכלן דארון אסאמוגלו שמצא כי נסיגת הדמוקרטיה גורמת לירידה ב-20% בתוצר. "למהפכה המשפטית שמוצעת כאן יש פוטנציאל נזק גדול מאוד. זה מה שאומר מדע הכלכלה". לדבריו, "אני לא חושב שהיתה פעם סוגיה עם הסכמה כל כך רחבה בין כלכלנים. לא זוכר אי פעם סוגיה שעומר מואב ואני חתומים על אותו מסמך".
דהן הזהיר גם מנזק כלכלי בגלל מינוי מקורבים ואנשים לא ראויים ורגולציה לטובת מקורבים וירידה בנכונות לשלם מיסים. לדבריו, "מתחילים לראות בטווח הקרוב נזקים שחשבנו שיקרו בטווח הארוך". הוא ציין שמי שהשקיע בבורסה הישראלית הפסיד בין 15% ל-20% לעומת מי שהשקיע בנסדא"ק. "זה יכול להביא את הטווח הארוך למחר בבוקר".
פרופ' (אמריטוס) יוסי זעירא מהמחלקה לכלכלה של האוניברסיטה העברית היה חבר בוועדת אלאלוף למאבק בעוני ולצוות הייעוץ של שר האוצר לשעבר משה כחלון, בשני המקרים תחת ממשלות נתניהו. זעירא אמר שהוא לא מודע לשיח של גורמי השלטון והממשלה עם כלכלנים. "אני יודע שהאגודה הישראלית לכלכלה ערכה דיון בינלאומי עם אנשים מטורקיה, פולין והונגריה שהעלו סוגיות דומות. אבל לא יודע על דיון שנערך עם גורמי שילטון בישראל. יהיה קשה למצוא אנשי מקצוע שתומכים בהפיכה המשפטית", הוסיף.
זעירא הזהיר ש"מרבים לדבר על בריחת הון אבל אני מדבר על השקעות במבנים ותוצר. ירידה של אחוז בהשקעות יכולה להביא לירידה של חצי אחוז בתוצר". כן אמר ש"שומעים איומים על עצמאות בנק ישראל. אלה דברים חמורים".
יו"ר קרנות נאמנות IBI ויו"ר שדולת הנשים אלה אלקלעי הזהירה שהמהפכה המשפטית עלולה לגרום לדור אבוד של צעירים. לדבריה, "לכלכלה יש מומנטום וחווינו בעשור האחרון מומנטום שכולנו נהננו ממנו. אם נכנס למומנטום הפוך, ההשלכות יהיו ארוכות. זה לא שעשינו טעות ונתקן ונחזיר השקעות. לא ברור איך אנחנו בוחרים באופציה של שיבוש המומנטום ולא ההמשך".
לדבריה, הפגיעה הגרועה ביותר צפויה לשכבת הצעירים והצעירות כי "הם יפספסו את הרכבת ואין עוד רכבת. אנשים שנכנסים למעגל העבודה בתקופת שיבוש כלכלי, יש להם פחות אפשרות לבנות קריירה, החיים שלהם משתבשים וזה דור אבוד וצריך להתייחס לזה כדור אבוד. אצל נשים זה עוד יותר גרוע בגלל קנס האימהות".
ד"ר איתמר כספי מנהל בחטיבת המחקר של בנק ישראל אמר ש"בנק ישראל לא מזהה אירוע מקרו כלכלי בירידת ערך השקל". לדבריו, "תנודות של יום אנחנו לוקחים בחשבון. כספי חזר על דברי נגיד בנק ישראל על חשיבות עצמאות המערכת המשפטית. יועץ שר האוצר עומר רחמים אמר ש"עמדת שר האוצר שהרפורמה תשפיע לטובה על הכלכלה ואין השפעה משמעותית על הצעירים והצעירות בישראל. לא מכירים שיש יציאה של חברות מישראל".