סגור

רומן זדורוב השתחרר מהכלא: "יש רק אמת אחת"

אחרי ששהה 15 שנים מאחורי סורג ובריח - הנאשם ברצח תאיר ראדה ב-2006 יצא מכלא שאטה בגלבוע אחרי דחיית ערר המדינה על שחרורו למעצר באיזוק אלקטרוני. בני משפחתו המתינו לו בהתרגשות מחוץ לכלא שאטה וחיבקו אותו עם יציאתו: "עוד לא ניצחנו עד הסוף". צהלות שמחה בבית המשפחה בקצרין: "רומן היה צריך להשתחרר כבר מזמן. הכול יוכח במשפט החוזר"

רומן זדורוב, הנאשם ברצח תאיר ראדה ב-2006, השתחרר הערב (יום ה') מהכלא למעצר בית באיזוק אלקטרוני. זדורוב עזב את כלא שאטה שבגלבוע, ויצא לראשונה מבית הסוהר אחרי 15 שנה, לקראת ריצוי מעצר הבית בבית אמה של אשתו בקצרין עד לתום המשפט החוזר בעניינו. הוא התקבל בחיבוקים על-ידי בני משפחתו. עם יציאתו אמר זדורוב: "יש רק אמת אחת, הכול יהיה בסדר". בבית בקצרין נשמעו צהלות שמחה: "רומן היה צריך להשתחרר כבר מזמן. הכול יוכח במשפט החוזר".
מריה, אחייניתה של אולגה זדורוב, אמרה: "כיף גדול לראות את רומן מחוץ לשערי הכלא. חיכינו ליום הזה שנים ארוכות. זו תחילתה של תקופה חדשה. רקדנו ושמחנו. רומן שוחרר אחרי 15 שנים, מחכים לו הרבה חיבוקים נשיקות. לא ניתן לו לישון הלילה. מגיע לו להיות פה בבית. לאון, הבן הגדול, אמר שהפעם אבא מגיע אליו. זה כיף גדול. הילדים שלו מחכים לו והוא יוכיח את חפותו בבית המשפט. הכנו לו אוכל טעים שהוא אוהב. התגעגענו אליו מאוד".
את זדורוב הגיעה לאסוף מהכלא רעייתו אולגה, יחד עם בנם לאון בן ה-15, שנולד חודש אחד לפני שאביו נעצר לראשונה בחשד לרצח הנערה בבית הספר בקצרין. "אנחנו מחכים, מתרגשת, כולי במתח", אמרה אולגה כשהמתינה מחוץ לכלא לבואו של בעלה.
היא המתינה שם לא מעט זמן: השחרור התעכב בגלל בעיה בנוגע להזנת נתוניו של זדורוב במשטרת הגבולות, בעקבות איסור היציאה שהוטל עליו מהארץ. עורך דינו של זדורוב, ירום הלוי, הסביר כי הבעיה "הלא-צפויה" נבעה ממעמדו הארעי של זדורוב בישראל, אך לדבריו בית המשפט התערב והורה לפתור את הסוגיה במהירות.
2 צפייה בגלריה
רומן זדורוב השתחרר מהכלא
רומן זדורוב השתחרר מהכלא
קבלת הפנים לזדורוב ליד ביתו בקצרין
(צילום: גיל נחושתן)
אולגה הוסיפה בשיחה עם כתבים מחוץ לכלא כי היה ברור לה שזדורוב ישוחרר, במוקדם או במאוחר, בעקבות החלטתו הראשונית בנושא של בית המשפט המחוזי בחודש שעבר: "ציפינו וחיכינו ליום הזה בהתרגשות והנה הוא הגיע, אנחנו מתרגשים, אני אולי נראית רגועה, אבל אני בכלל לא". היא נשאלה מה הדבר הראשון שהזוג יעשה כשיגיע הביתה, והשיבה: "איך אפשר לדעת, נחליט בדרך. מתחבקים, אוכלים, נהנים, רואים טלוויזיה. רומן לא יודע מה זה טלוויזיה דיגיטלית, מה זה טלפון טאץ', הוא צריך כמו תינוק ללמוד הכול מהתחלה. הילדים ילמדו, הם יותר מומחים ממני".
אחותו של זדורוב, קסניה אברס, סיפרה מחוץ לכותלי הכלא על קמפיין מימון ההמונים שבו פתחה המשפחה על מנת לממן את ההליך המשפטי החדש ואת הערבויות הכספיות הגבוהות שדרש בית המשפט כתנאי לשחרור. "אנחנו מקבלים הרבה תמיכה מהציבור, בפייסבוק ובהודעות פרטיות. אנחנו קרובים להשלמת הקמפיין וחשוב לנו להמשך התהליך - כי כרגע עוד לא ניצחנו עד הסוף", אמרה קסניה.
האחות הדגישה כי "לא הוכחנו את הזיכוי של רומן באופן מלא, וזאת הכוונה שלנו. פה אנחנו באמת מבקשים עוד טיפה עזרת מהציבור כדי שנוכל לזכות אותו במיליון אחוזים". קסניה תקפה את התנהלות הפרקליטות: "אין לה שום דבר נגד רומן, הדבר היחיד שיש להם זו הודאה שהוא חזר בה. הם ממשיכים עם ספינים תקשורתיים שלהם - לא במטרה למצוא את הרוצח האמיתי. הם יעשו הכל כדי להשאיר אותו בכלא". היא נשאלה אם היא סבורה שרומן יזוכה, והשיבה: "אם המשפט יהיה הוגן - כן".
בבית עצמו בקצרין ההכנות הושלמו לבואו של זדורוב, ומחוצה לו נתלה שלט תמיכה באסיר המשוחרר: "רומן, ברוך שובך הביתה!". גם בלונים נתלו שם. חמותו של זדורוב, שבביתה הוא ישהה במעצר בית, אמרה: "אנחנו מחכים לו עם הרבה מאכלים ועוגות. סידרנו לו את הבית. כיף גדול יהיה לראותו כאן עוד מעט - רומן שלנו חוזר סוף סוף הביתה".
רגשות פחות מאושרים הביעה היום אילנה ראדה, אמה של הנערה שנרצחה, שמתגוררת גם היא בקצרין. בריאיון לאולפן ynet הביעה רגשות מעורבים בנוגע לשחרור. לדבריה תומכת בקיומו שלך המשפט החוזר, אם כי הביעה כבר זמן רב תקווה לפתיחתה מחדש של החקירה כולה במשטרה, כלשטענתה ראיות מסוימות הוזנחו. "מצד שני", אמרה, "הייתה לי תקווה שהוא (זדורוב) ימשיך להישאר בכלא, עד שהמשפט יסתיים בכל אופן".

החלטת העליון: "כרסום משמעותי בראיות"

זדורוב משתחרר בעקבות החלטתו של שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין, שדחה את ערר פרקליטות המדינה על ההחלטה לשחרר את זדורוב. שטיין הוסיף שלושה תנאים חדשים לשחרור: איסור ביקור אנשים זרים בבית שבו ישהה זדורוב במעצר בית, מתן אפשרות למשטרה לבצע האזנות סתר לטלפונים ולמחשבים שבהם נעשה שימוש בבית והפקדת דרכונו של זדורוב כדי שלא ייצא מהארץ.
2 צפייה בגלריה
רומן זדורוב השתחרר מהכלא
רומן זדורוב השתחרר מהכלא
רומן זדורוב ביציאה מהכלא
(צילום: עידו ארז)
על המסוכנות שנשקפת מזדורוב אמר השופט כי "המשיב חי יותר מ-15 שנים מאחורי סורג ובריח, ללא חופשות, מבלי שתירשם לחובתו עבירת משמעת משמעותית ומבלי להסתבך במעשי אלימות – שאינם זרים, בלשון המעטה, לסביבה של אסירים פליליים. המדינה טענה בהקשר זה, כי את היעדרם של מעשים אלימים מצד המשיב כאסיר יש לזקוף לכך שבכלא שבו הוא שהה לא נמצאו קורבנות רכים ומוחלשים כדוגמת המנוחה.
"טענה זו אינה אלא השערה, ואני דוחה אותה", אמר השופט. "אוכלוסיית האסירים אינה הומוגנית: היא בוודאי כוללת בתוכה, לצד אנשי זרוע אלימים, אנשים מוחלשים שאינם יכולים להגן על עצמם. הנני סבור על כן, כפי שסבר בית משפט קמא, כי מסוכנותו של המשיב, כמי שעלול לנהוג באלימות כלפי הסובבים אותו, פחתה במהלך שהותו הארוכה בכלא. יחד עם כך, מסוכנות זו בוודאי לא נעלמה כליל: לנוכח הראיות אשר לכאורה מצביעות על כך שהמשיב רצח באכזריות ילדה בת 13, מסוכנות זו רחוקה מלהיות זניחה ואני ממקמה ברף בינוני עד בינוני-גבוה".
בהחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת מהשבוע שעבר נקבע כי זדורוב עומד בתנאי השחרור שהוצבו לו. בין היתר הוצגו המפקחים שיצטרכו לשהות עמו 24 שעות ביממה: רעייתו אולגה, אמה וקרוב משפחה נוסף. לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל.
בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט. בית המשפט גם הורה לזדורוב להפקיד עוד 180 אלף שקל בשל הכנסה נמוכה מאחר שהמפקחים שלו מתקשים לעמוד בערבויות, וקבע כי שווי בית הוריה של אולגה רעייתו אינו גבוה מספיק - ושלצורך שחרורו הוא יידרש להפקיד עוד 144 אלף שקל או למצוא נכס נוסף.
שחרורו של זדורוב למעצר בית מתאפשר אחרי שבחודש מאי האחרון קבע המשנה בדימוס לנשיאת העליון חנן מלצר, באחת מהחלטותיו האחרונות בכס השיפוט, כי יש לקיים משפט חוזר בפרשת רצח הנערה. זאת בעקבות ראיות חדשות שהציג עורך דינו של זדורוב, בהן טביעת עקב לא מזוהה על מכסה האסלה בתא השירותים שבו נרצחה תאיר בבית הספר בקצרין ב-2006, כשעל גבי טביעת העקב טפטף דמה של הנרצחת.
כחודשיים לאחר אותה פסיקה החליט פרקליט המדינה עמית איסמן לנהל את המשפט החוזר – ולא לאפשר את זיכויו של זדורוב באופן "אילם". הפרקליטות נדרשה בעקבות ההחלטה הזו לבחון מחדש את הראיות בתיק שמתנהל כבר 15 שנה, ולאחרונה אף ביקשה מהמשטרה לבצע פעולות חקירה חדשות. בשבוע שעבר היא גם ביקשה מבית המשפט ארכה להגשת כתב האישום המתוקן נגד זדורוב, אותו הייתה אמורה כבר להגיש. המשפט עצמו אמור להתחיל, לפי שעה, באוקטובר.