סגור

פרסום ראשון
בכיר ביוניליוור נחקר בחשד לתיאום העלאת מחירים רוחבית עם רשתות השיווק

ספקית המזון ומוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל, חשודה ביחד עם החברות שטראוס ודיפלומט בתיאום מהלכים עסקיים: איתות על כוונה להעלאת מחירים עם הרשתות שופרסל, ויקטורי ורמי לוי, באמצעות ראיונות והודעות בתקשורת

חברת יוניליוור, ספקית המזון ומוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל, חשודה בתיאום מחירים עם רשתות השיווק במסגרת חקירת רשות התחרות; כך נודע לכלכליסט.
בסמוך לפתיחת החקירה השבוע, כך נודע, נחקר לפחות בכיר אחד בחברה בחשד לביצוע עבירות של הסדרים כובלים. על פי החשד, יוניליוור, שטראוס ודיפלומט – מהספקים הגדולים בישראל - תיאמו העלאת מחירים עם רשתות השיווק הגדולות, בהן שופרסל, ויקטורי ורמי לוי; זאת, באמצעות העברת מסרים בראיונות והודעות לתקשורת.
כפי שפורסם לראשונה בכלכליסט, ביום שלישי פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי שופרסל ושטראוס, החרימו מחשבים ומסמכים וחקרו בכירים ונושאי משרה ובראשם איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, וגיורא בר דעה, מנכ"ל שטראוס.
בהמשך אותו יום נחקרו נעם וימן, המנכ"ל ומבעלי השליטה בחברת המזון דיפלומט, ואייל רביד, המנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי. אתמול בבוקר נחקר רמי לוי, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה. היום נחקר במשרדי הרשות באור יהודה אריה בוים, מנכ"ל רשת אושר עד. המשותף לכל הנחקרים, כולל בוים, הוא כאמור מסרים שהעבירו לכאורה בראיונות לתקשורת ובדיווחים לבורסה, בנוגע לצפי לעליות מחירים בענף המזון ובכלל.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי רשות התחרות
רמי לוי רשות התחרות
רמי לוי ברשות התחרות
(צילום: שאול גולן)
נציין כי ביוני האחרון מסרה יוניליוור לכלכליסט כי היא בוחנת העלאת מחירים של מוצריה; זאת, ימים ספורים אחרי דיווחי מתחרותיה שטראוס ודיפלומט, לפיהם העלאת מחירים נבחנת בחברה לצורך התמודדות עם העלייה בהוצאות. החברה מסרה אז כי עדיין לא קיבלה החלטה בעניין.
יוניליוור פועלת בישראל בשוק המזון עם מותג תלמה בקטגוריית דגני הבוקר, מוצרים לבישול תחת מותג קנור, שוקולד קליק, חטיפים של בייגל בייגל, תה ליפטון וגלידות שטראוס שאת מחירן העלתה בינואר אשתקד ב־4.3%. בתחום הטיפוח האישי פועלת החברה עם מותגי דאב, פינוק, אקס ועוד. לחברה פעילות גם בתחום מוצרי הניקיון עם מותג סיף. הצטרפותה לגל עליות המחירים, היתה עלולה להגדיל את ההשפעה של גל ההתייקרויות על ההוצאה על מזון, טיפוח וניקיון.
בשנת 2014, לאחר שתיק חקירה בנושא נגד רשת קפה קפה נסגרה, רשות התחרות תחת פרופסור דיוויד גילה פרסמה מסמך מדיניות (גילוי דעת) שהגדיר אמות מידה להתבטאויות פומביות ופרסומים מצד המגזר העסקי העלולים לפגוע בתחרות. הרשות כתבה אז שהמודעות ההולכת וגוברת של גורמים עסקיים באשר לאיסורים על קיום קרטל, ועל העברת מידע הנעשה במחשכים, עשויה להביא אותם לפעול בדרכים חלופיות ומתוחכמות יותר להעברת מידע ביניהם - למשל התבטאויות פומביות.
2 צפייה בגלריה
צרכן צרכנים קניות סופר סניף של רמי לוי בשכונה
צרכן צרכנים קניות סופר סניף של רמי לוי בשכונה
קניות בסופר (ארכיון)
(צילום: אוראל כהן)
אלא שמאז פרסום גילוי הדעת, לא הייתה חקירה פלילית גדולה ומשמעותית בנושא. מדי פעם עוד עשתה הרשות שרירים, והודיעה שהיא בוחנת התבטאויות בתקשורת: כך למשל כאשר גיל שרון, שעמד להתמנות ליו"ר חברת הסלולר גולן טלקום, רמז בראיון ברדיו על עליית מחירים וטען כי תעריפים של 30 שקלים הם מחירים לא סבירים. כתבי אישום בנושא לא הוגשו.

"צונאמי של מחירים"

הפעם, לאור שורה של התבטאויות של בכירים בשוק המזון, החליטו ברשות התחרות לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסדרים כובלים. כך למשל איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל, שנחקר במשרדי הרשות, אמר בשבוע שעבר בראיון כי "לא קיבלתי בשנה וחצי האחרונות בקשות להעלאות מחירים מהיצרנים והיבואנים הגדולים, אבל יצרנים קטנים שמוצריהם מבוססים חומרי גלם שהתייקרו בבורסות הסחורות, כמו שמן וקמח, ביקשו וקיבלו אישור העלאת מחירים".
שטראוס, חשודה נוספת בפרשה, דיווחה בדו"חות הרבעון השני כי: "בשל המצב החברה נערכת לאפשרויות שונות, שאין ודאות ביכולתה להוציאן אל הפועל, למשל תוכניות התייעלות ובמקרים מסוימים, בהתאם למדיניות, עדכון מחירי מכירה". אז היה מדובר באיתות ראשון של חברת מזון גדולה בישראל בנוגע להעלאת מחירים אפשרית, שכן בשבועות האחרונים הגישו רק יצרנים קטנים בקשות להעלאות מחירים, בעוד החברות הגדולות נמנעו מכך.
גם אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי שנחקר ברשות, טען בעמוד הפייסבוק שלו שעומד להיות גל חריג של התייקרויות. "את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה מפורשת, כדי שאף אחד לא יגיד שלא ידע: ימים קשים לפנינו, אפשר להגיד שלפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים". הדברים של רביד הגיעו ימים ספורים לפני הזינוק במחירי הכלים החד פעמיים בעקבות מס הקנייה שהוטל עליהם ושבועות לפני הזינוק במחירי המשקאות הן בעקבות הרחבת חוק הפיקדון והן בעקבות מס הקנייה שהוטל עליהם.
דיפלומט דיווחה לפני מספר חודשים כי לאור העלייה החדה במחירי ההובלה הימית בעולם, היא תבחן העלאת מחירים. דיפלומט פועלת בישראל במגוון רחב של קטגוריות, ממזון ועד תינוקות וטואלטיקה.
מיוניליוור לא נמסרה תגובה.